تضمین استقلال و اقتدار

8:50 - 18 دی 1400
کد خبر: ۷۸۷۴۶۷
حسین کنعانی مقدم در یادداشتی نوشت: بقای انقلاب اسلامی، مانایی و پایا بودن ارزش‌ها به برکت خون شهداست و آن‌ها هستند که این ماندگاری را امضا کرده‌اند.

حسین کنعانی مقدم در روزنامه حمایت نوشت: وقتی شهادت بزرگ‌مردان تاریخ را بررسی می‌کنیم، درمی‌یابیم که اجر شهادت آن‌ها غوغایی در جهان بر پا کرده است. در رأس آن‌ها خون حضرت سیدالشهدا (ع)، بزرگ‌ترین اتفاقات را در عالم رقم زد و همین بس که همه سعادت‌ها، شور و شعور‌ها و سعادتمندی‌ها از سرچشمه پاک ایشان نشئت می‌گیرد. این همان اندیشه‌ای است که به دلدادگان مکتب مقاومت امید می‌دهد و تبلور آن را در شهدای هشت سال دفاع مقدس و سردار آسمانی، «حاج قاسم سلیمانی»، به عالی‌ترین وجه دیدیم.

از نگاه مادی، شهدا از این جهان رفته‌اند و دیگر منشأ اثر نیستند. همین دیدگاه بود که باعث شد دشمنان به این توهم دچار شوند که رخت بر بستن آن‌ها از این جهان، مساوی و مصادف است با پایان اثرگذاری آن‌ها. شهدا از قضا، بیشترین تحرک و جریان سازی را ایجاد می‌کنند، چراکه شهادت نه یک خسارت ابدی، بلکه حیاتی جاودانه است که بالاترین منفعت را برای مردم به همراه دارد؛ نفعی که آثارش سراسر دنیا را نیز فرا خواهد گرفت.

از این رو، شهادت مردان بزرگ برای مردم جامعه اسلامی نه تنها غمبار و موجب خمودی نیست، بلکه کارکردی برانگیزاننده و زنده کننده برای کشور به همراه دارد. اساساً شهادت در راه خدا این اثر نورانی را به همراه دارد که برکاتی را نصیب جوامع و جهان اسلام می‌کند و این همان اجری است که خداوند به شهید و خون او هدیه داده است.

وزیدن عطر شهادت در شهر‌های کشور در سالروز شهادت ام الائمه، حضرت زهرا (س) همزمان با ایام شهادت سردار سلیمانی، این امر را دوباره ثابت کرد. امروز از یمن وجود شهدا، اطمینان داریم که با مقاومت قادریم طومار دشمن را در هم بپیچیم و از یال و کوپال آن‌ها ترسی به دل راه ندهیم.

آمریکا در کسوت سردسته اراذل جهانی و اوباش بین المللی که از بزرگ‌ترین ارتش جهان برخوردار است، از سر استیصال در مواجهه نظامی با ایران، میز مذاکره را انتخاب کرده؛ شاید از این طریق بتواند مسیر زیاده‌خواهی خود را ادامه دهد. این در حالی است که پس از مقاومت حداکثری و از سر ناچاری، به این شیوه روی آورده، می‌داند جمهوری اسلامی به برکت خون شهدا، در موضع عزتمندانه‌ای قرار دارد و این آمریکا و غرب هستند که باید با شرایط ایران کنار بیایند.

در حقیقت، شهدا روحیه مبارزه و مقاومت را در کالبد کشور می‌پراکنند و تأسی کنندگان به نهج آن‌ها، از طی طریق در این مسیر، احساس سرخوردگی نمی‌کنند و مقاومت را با قدرت ادامه می‌دهند. به فضل همین جان‌فشانی‌ها، ایران عزیز امروز سربلند و آبرومند است و تقویت روحیه ملت‌ها و جریان‌های مقاومت، حاکی از میل و علاقه آن‌ها به تأسی از ملت بزرگ ایران است.

در مقابل پیام شهدا، پیام شیطانی استکبار نیز وجود دارد که به مصداق آیه شریفه «اِنَّما ذلِکمُ الشَّیطانُ یخَوِّفُ أَولِیاءَهُ» (سوره مبارکه آل‌عمران، آیه ۱۷۵)، پیام ناامیدی، ترس و دلسرد شدن از مقاومت را علی‌الدوام پمپاژ می‌کند. جبهه استکبار از هر طریقی که بتواند – به‌ویژه ابزار‌های امروزی شامل شبکه‌های اجتماعی، مشغول کار است برای اینکه دیگران را از قدرت خود بترسانند. فرمان قرآن، اما این است که «فَلا تَخافوهُم وَخافونِ إِن کنتُم مُؤمِنینَ»، از آن‌ها نهراسیم، بلکه از انحراف از مسیر الهی خوف داشته باشیم.

انحراف از راه خدایی شهدا، سرنوشت تلخی را رقم می‌زند و جوامع را به عاقبت آن‌هایی دچار می‌کند که زیر پرچم آمریکا قرار گرفته‌اند. اگر نگوییم همه، حتماً بسیاری از کشور‌هایی که زیر بال کاخ سفید هستند، از وحشت آینده و اینکه عدم همراهی با واشنگتن ممکن است چه عواقبی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد، به این کار تن داده‌اند. در واقع، فرار از مقاومت، فرو افتادن به ورطه تسلیم شدن ذلت‌بار است چراکه به گفته رهبر حکیم انقلاب؛ «مقاومت هزینه دارد، اما هزینه سازش و تسلیم، از هزینه مقاومت به‌مراتب بیشتر است» و «وعده الهی در قرآن این است که طرفداران حق، ممکن است قربانی بدهند، اما پیروز نهایی‌اند.» (۱۸ خرداد ۹۸)

از طرفی، کوشش برای ناامید کردن مردم از ایستادن در کنار ارزش‌ها و آرمان‌ها، با حربه شکل‌گیری اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی همواره ادامه داشته، اما نکته اینجاست؛ این اولین بار نیست که جبهه حق در برابر جبهه باطل، با چنین چالش‌هایی مواجه می‌شود. وقتی باور داشتیم خدا با ماست و روح شهدا ناظر و حامی ما هستند، نتیجه این ادراک، این حقیقت روحی و معنوی این است که هیچ‌کدام از بازیگران خبیث جامعه به‌اصطلاح جهانی، قادر نیستند خللی در امور ما به وجود آورند و آسیبی به کشور وارد کنند؛ و بالاخره اینکه بقای انقلاب اسلامی، مانایی و پایا بودن ارزش‌ها به برکت خون شهداست و آن‌ها هستند که این ماندگاری را امضا کرده‌اند. در حقیقت، بزرگ‌ترین برکتشان در این جهان آن است که به دلیل شهادت، ارزش‌های نورانی و بزرگی که به خاطر آن، جان خود را فدا کردند، مستحکم و همیشگی خواهند ماند و خداوند وعده کرده است که آن حقیقت را حفظ کند.

از منظر منطقی و عقلانی نیز این یک قاعده پذیرفته شده است. وقتی خالص‌ترین و برجسته‌ترین افراد یک جامعه برای حفظ ارزش‌های اسلامی و انقلابی که برگرفته از آرمان‌های الهی است، جان خود را در کف دست می‌گذارند و به‌راحتی از آن می‌گذرند، روح ایمان به مقاومت به دلیل آن جان‌فشانی‌های بزرگ در جامعه تحکیم می‌شود و این یک سنت الهی و یک راز بزرگ است که استقلال و اقتدار کشور را تضمین خواهد کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *