چشم انداز تشدید تروریسم داخلی در آمریکا

0:45 - 24 دی 1400
کد خبر: ۷۸۸۰۹۸
سال ۲۰۲۱ برای آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم در هر دو عرصه داخلی و خارجی فاجعه بار بود.
رویکرد به اصطلاح ضد تروریسم آمریکا با ورود به سال ۲۰۲۲ با چالش‌های جدیدی روبرو می‌شود و چشم انداز پیچیده‌تر و خطرناک تری را در مقابل خود می‌بیند.
 
یادداشت «lawfareblog»، به بررسی موضوع ادعای آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم پرداخته و آینده این رویکرد را پیش بینی کرده است.
 
براساس یادداشت مذکور، آمریکا در طول تاریخ خود همواره مدعی مقابله با تهدید‌های تروریستی بود که رفته رفته گسترده‌تر و پراکنده‌تر شدند.
 
تهدید‌های تروریستی داخلی که آمریکا ناچار به مواجهه با آن‌ها شد، شامل آنارشیسم در اوایل قرن بیستم، چپ افراطی در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ و سفیدبرترپنداری در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بودند.
 
گذشته از حملات تروریستی مرگباری که در شهر‌های مختلف آمریکا در تاریخ مدرن این کشور رخ داد، حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، بزرگ‌ترین تهدید تروریستی بود که به آمریکا ضربه زد اما شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ علیه کنگره، همه چیز را تغییر داد و افراط گرایی خشونت آمیز و راستگرایی را در آمریکا مجددا برجسته کرد.
 
از بسیاری جهات، سال ۲۰۲۱ برای آمریکا از دو جنبه تروریسم داخلی و بین المللی یک نقطه عطف محسوب می‌شود؛ سالی که هم شاهد حمله مرگبار به ساختمان کنگره بود و هم پایان طولانی‌ترین جنگ آشفته خارجی آمریکا.

از نگاه نویسنده یادداشت، آمریکا به ندرت در تاریخ ادعا‌های ضد تروریستی خود در یک سال چنین ضربه مضاعف فلج کننده‌ای را متحمل شده است اما نکته مهم و قابل توجه این است که این فجایع عمدتا خودساخته و خودخواسته بودند.
 
شورش ۶ ژانویه بستر مناسبی برای جنبش‌های افراط گرایی در آمریکا ایجاد کرد اما باید توجه داشت که افراط گرایی راستگرایانه تنها تهدید تهدید تروریستی داخلی نیست که آمریکا با آن مواجه است.
 
گروه‌های خشونت طلب متعددی در آمریکا به وجود آمده اند که با جرقه خشونت پلیس در برابر اعتراض‌های نژادی، اقلیمی، ... تحریک می‌شوند.
 
ضمن این که شیوع بیماری «کرونا» نیز سبب شده تا چشم انداز تروریسم داخلی آمریکا گسترش پیدا کند.
 
در واقع، در عصری که افراط گرایی و تروریسم عمدتاً توسط رسانه‌های اجتماعی و تئوری‌های توطئه هدایت می‌شوند، ویروس کرونا و اقدامات بهداشت عمومی اتخاذ شده به آتش افراط گرایان بسیار قابل اشتعال، دامن می‌زند.
یادداشت، بزرگ‌ترین تراژدی به اصطلاح جنگ ۲۰ ساله آمریکا علیه تروریسم را پیشرفت اندک آن در جهت تضمین امنیت بلندمدت این کشور در برابر تروریسم می‌داند.
 
در واقع آمریکا ۲۰ سال پس از این به اصطلاح مبارزه با تروریسم در همان نقطه اولیه قرار دارد؛ البته با این تفاوت که آمریکا و متحدانش با تعداد فزاینده‌ای از گروه‌های تروریستی مواجه هستند و روش اقدام تروریست‌ها تغییر کرده و دیگر مانند گذشته نیست.
 
یادداشت در جمع بندی پایانی آورده است که آژانس‌های ضد تروریسم آمریکا در سال ۲۰۲۱ در محافظت از کشور در برابر تروریسم ناموفق بودند.
 
ضمن این که نارضایتی‌های اساسی که الهام‌بخش تهدید‌های تروریستی داخلی از جمله شورش علیه کنگره بودند، از بین نرفته اند و تهدید‌های جدیدی را می‌توانند ایجاد کنند.
 
به عبارت دیگر، آمریکا اکنون در لبه پرتگاهی قرار گرفته که در تاریخ پس از جنگ داخلی آن بی سابقه بوده است.
 
آمریکا اکنون با نوع جدیدی از مشکلات در به اصطلاح مبارزه با تروریسم مواجه شده است و آن هم مقابله حداکثری با تهدید‌های تروریستی با منابع کم‌تر و در زمان کوتاه‌تر است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *