چرا آمریکا باید از موضوع قزاقستان دور بماند؟

3:15 - 23 دی 1400
کد خبر: ۷۸۸۴۱۸
موضع گیری غرب و آمریکا در مورد ناآرامی‌های اخیر در قزاقستان نباید آن‌ها را از پیامد‌های هرگونه حمایت نادرست غافل کند.
- «آناتول لوین»، کارشناس مسائل آسیای مرکزی، با طرح دلایلی به واشنگتن توصیه می‌کند که از ورود به بحران اخیر در قزاقستان خودداری کند.
 
در یادداشت «لوین» که در پایگاه تحلیلی «ریسپانسیبل استیت کرفت» منتشر شده، آمده است که شاید واشنگتن به دلایلی مانند ایجاد دردسر برای روسیه و چین، به درگیر شدن در ناآرامی‌های اخیر در قزاقستان و حمایت از این ناآرامی‌ها وسوسه شده باشد، اما دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا باید در برابر این وسوسه مقاومت کند.
 
گذشته از موضع غرب که یکی از دلایل وسوسه شدن برای حمایت از ناآرامی‌های اخیر در قزاقستان است، دو منبع دیگر نیز آمریکا را وسوسه می‌کنند.
 
نخست، تمایل به ایجاد دردسر برای روسیه. در حالی که «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا، از اعزام نیرو‌های روسیه به قزاقستان انتقاد می‌کند، رسانه‌ها و تحلیلگران غربی از انحراف تمرکز و توجه روسیه از موضوع اوکراین ابراز خرسندی می‌کنند.
 
انگیزه دوم آمریکا برای حمایت از ناآرامی‌ها در افغانستان ایجاد دردسر برای چین است.
 
یکی از بخش‌های مهم طرح «کمربند و جاده» چین قرار است از قزاقستان عبور کند؛ به همین دلیل چین سرمایه گذاری قابل توجهی در زیرساخت‌های قزاقستان انجام داده و یک منطقه آزاد تجاری و هاب حمل و نقل در مرز با این کشور ایجاد کرده است.
 
ضمن این که قزاقستان با منطقه بحث برانگیز «سین کیانگ» چین هم مرز است و بخش بزرگی از جمعیت این منطقه را قزاق‌ها تشکیل می‌دهند.
 
براساس این معادله، تضعیف دولت قزاقستان به معنای ایجاد پایگاهی برای تضعیف حاکمیت چین در «سین کیانگ» است؛ در این صورت، همان طور که در سوریه دیدیم، آمریکا حتی با گروه‌های تروریستی نیز متحد می‌شود.
 
اما باید توجه داشت که سوءاستفاده آمریکا از ناآرامی‌های اخیر در قزاقستان، می‌تواند یادآور بدترین جنبه‌های سیاست خارجی آمریکا در آفریقا، آسیا و آمریکای مرکزی در دوران جنگ سرد باشد و به آمریکا نقش یک مزاحم بدبین که کاملاً نسبت به پیامد‌های اقداماتش برای افراد بی تفاوت است، می‌دهد.
اما دلیل اخلاقی و سیاسی جدی تری برای واشنگتن وجود دارد که باید مانع تصمیم آن برای استفاده از ناآرامی‌های قزاقستان باشد.
 
بزرگ‌ترین دستاورد قزاقستان از زمان استقلال، تحکیم استقلال و هویت ملی قزاقستان بوده است.
 
بنابراین، تصور آمریکا مبنی بر استفاده از «ناسیونالیسم قومی» در قزاقستان مانند آن چه در کشور‌های بالتیک یا اوکراین رخ داده، نادرست است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *