بن بست در گفت‎و‎گو‌های راهبردی روسیه و آمریکا

12:41 - 21 دی 1400
کد خبر: ۷۸۸۴۳۳
گفت‎گو‌های امنیتی و راهبردی روسیه و آمریکا به بن بست رسید تا چالش میان مسکو و واشنگتن بر سر ناتو بیش از گذشته پررنگ شود.
نشست میان معاونان وزرای خارجه آمریکا و روسیه در ژنو سوئیس با تمرکز بر پیشنهاد ماه گذشته مسکو به واشنگتن، برگزار شد و ۷ ساعت به طول انجامید؛ اما در نهایت آن چه آشکار شد بن بست و عدم نزدیکی به دستیابی به راه حل بود.
 
به گزارش «واشنگتن پست و راشاتودی»، موضوع ارسال پیشنهاد‌های روسیه به آمریکا در ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) علنی شد.
 
در یک سو، کرملین، تنش‌ها با اوکراین و متحدان غربی اش را تهدیدی امنیتی برای مسکو می‌داند و خواستار تضمین‌های کتبی مبنی بر عدم گسترش ناتو به سمت شرق یا عدم همکاری نزدیک با کشور‌های سابقا عضو اتحاد جماهیر شوروی، است.
 
ضمن اینکه روسیه، خواستار جمع آوری تمام زیرساخت‌های نصب شده پس از سال ۱۹۹۷ در کشور‌های اروپای شرقی اکنون عضو ناتو است.
 
در سوی دیگر «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا پیش از مذاکرات، به مسکو در مورد احتمال مواجهه با پیامد‌های گسترده در صورت تهاجم هشدار داده و تاکید کرده بود که گفت‎وگو‌ها فرصتی برای ارزیابی تمایل روسیه، برای حل و فصل دیپلماتیک بحران است.
 
«سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه و «وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه آمریکا، مجموعه‌ای از پیشنهاد‌های امنیتی مسکو برای آمریکا و پیمان «ناتو» را مورد بحث قرار دادند.
 
معاون وزیر خارجه روسیه، در مورد این نشست گفت که هیچ پیشرفتی در مورد پیشنهاد اصلی مبنی بر عدم گسترش ناتو حاصل نشده است.
 
با وجود ابراز امیدواری «شرمن» به امکان پیشرفت در مذاکرات، به نظر می‌رسد بن بست در موضوع‌های متعددی غیرقابل حل و فصل باقی مانده‎اند.
 
مهم‌ترین موضوع در این مذاکرات مربوط به مهم‌ترین خواسته مسکو است که عدم پذیرش اعضای جدید را در ناتو دنبال می‌کند.
 
معاون وزیر خارجه آمریکا این خواسته را «مخرب» خوانده و مدعی شده که آمریکا به کسی اجازه نمی‌دهد در‌های عضویت در ناتو را به روی کسی ببندد.
 
آنچه از موضع کنونی آمریکا دریافت می‌شود، خلاف وعده و نقض قرار پیشین است.
 
هسته اصلی این مناقشه نیز اوکراین است که سودای عضویت در ناتو را در سر دارد.
 
«مایکل کوفمن»، کارشناس روسیه در سازمان تحقیقاتی «CNA» بر این باور است که بن بست بر سر گسترش ناتو و همکاری با کشور‌های غیرعضو مانند اوکراین به عنوان یک چالش جدی که می‌تواند مانع توافق شود، باقی مانده است.
به بن بست رسیدن این مذاکرات سبب شد تا آمریکا و روسیه در فکر برگزاری دور جدیدی از این مذاکرات باشند.
 
«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید که مذاکرات با هدف بررسی پتانسیل یافتن اقدام‌های متقابل جهت رفع نگرانی‌های متقابل ادامه می‌یابد.
 
نشست امنیتی روز دوشنبه بخشی از مذاکرات امنیتی استراتژیک در مورد کنترل تسلیحات و سایر موضوعات گسترده بود که با گفت و گوی «ولادیمیر پوتین» و «جو بایدن»، در نشست ژوئن آغاز شد.
 
در همین چارچوب، «سرگئی ریابکوف» و «وندی شرمن» روز چهارشنبه در قالبی گسترده با حضور نمایندگان ناتو در نشست شورای ناتو- روسیه در «بروکسل» و مجددا در روز پنج شنبه در سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) در وین باهم دیدار می‌کنند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *