آخرین جزئیات از واگذاری تراکتور/ اسپانسری که برای برند دیگری هزینه می‌کند!

6:45 - 25 دی 1400
کد خبر: ۷۸۸۴۸۲
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
باشگاه تراکتور با بیعانه موقت تا بررسی کامل و واگذاری قطعی تحت مدیریت و مالکیت فعلی به کارش ادامه می‌دهد، اما واگذاری‌اش قطعی است.

- اخبار منتشره از وضعیت تیم فوتبال تراکتور اینطور تداعی می‌کند که باید این باشگاه را واگذار شده بدانیم و از این پس زیر پوشش صنایع مس فعالیت خواهد کرد، اما این طرح در این بین، مخالفانی دارد و هر چند می‌دانند مس سونگون معادن مربوط به خود در استان آذربایجان شرقی را دارد، اما به این صنعت انحصاری نگاه کرده و مدعی هستند از آنجا که رفسنجان، سرچشمه مس ایران است تیمی از تبریز نمی‌تواند و نباید تحت پوشش صنایع مس قرار بگیرد.

همین موضوع باعث شده مسئولان مربوط و نمایندگان استان آذربایجان شرقی و در رأس آن‌ها اله‌وردی دهقانی در همان جلسات ابتدایی به منظور واگذاری، تشکیل شرکت مس آذربایجان شرقی را مطرح کند. به این ترتیب در صورت واگذاری باشگاه تراکتور به مس سونگون ورزقان دیگر تداخلی بین باشگاه‌های مس استان کرمان با این باشگاه به وجود نخواهد آمد.

در جلسه واگذاری که با حضور نیکزاد معاون مجلس، جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی، فروردین رئیس فراکسیون ورزش مجلس، متفکر آزاد عضو هیئت رئیسه مجلس و نمایندگان تبریز، بستان آباد، کلیبر، اردبیل ورزقان به همراه فاطمی امین وزیر صمت، صدرمحمدی مدیرعامل مس، سردار خرم استاندار آذربایجان شرقی سه‌شنبه هفته قبل برگزار شد همه جوانب امر برای این واگذاری مورد ارزیابی قرار گرفت.

*استقلال مس آذربایجان، اولین گام در واگذاری تراکتور

به این ترتیب برای جلوگیری از هر گونه تداخل و شک و شبهه‌ای در این واگذاری مقرر شد صنایع مس آذربایجان که ۳۰ درصد کل مس کشور را تأمین می‌کند مستقل شده و به عنوان صنایع مس آذربایجان به رسمیت شناخته شود به این ترتیب این صنایع می‌تواند در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود به ورزش استان و باشگاه تراکتور کمک مالی کند یا به نوعی باشگاه تراکتور زیر مجموعه صنایع مس آذربایجان شرقی برود.

به این ترتیب هزینه کردن صنایع مس آذربایجان از نظر ساختاری ارتباطی به استان کرمان پیدا نمی‌کند و خللی در کار این دو استان و ورزش آن به وجود نخواهد آورد. مشابه همین اتفاق در کرمان نیز رخ می‌دهد و صنایع مس کرمان برای تیم‌های این استان بودجه در نظر می‌گیرد.

از این رو اینطور به نظر می‌رسد برخی مخالفان در جریان روند این واگذاری و تصمیمات اتخاذ شده نیستند چرا که با این طرح مشخص می‌شود ساختار و سازماندهی صنایع مس فقط در استان کرمان فعال نیست و به جز استان کرمان در دیگر استان‌ها نیز فعالیت داشته و معدن دارد و کار انجام می‌دهد.

*بیعانه پرداخت شد، واگذاری قطعی است

نمونه این نوع فعالیت در دیگر وزارتخانه‌ها نیز وجود داشته و دارد. همانطور که وزارت نفت هم زمان در آبادان، مسجدسلیمان، جم، تهران و دیگر شهر‌ها نفت و گاز استخراج می‌کند و تیم داشته، سال‌هاست با چنین روشی باشگاه‌های خود را حفظ کرده و در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود در شهر‌های مختلف از ورزش حمایت می‌کند. به این ترتیب وقتی از معدن سونگون برای این وزارتخانه برداشت می‌شود این استان نیز در این صنعت نقش داشته و می‌تواند در همین راستا در ورزش و سایر مسئولیت‌های اجتماعی‌اش فعالیت کند.

با وجود مخالفت‌ها این واگذاری روند معمول خود را طی کرده و در حال انجام است. اخیرا جلسات متعددی از این واگذاری برگزار شده و موارد بسیاری در این خصوص مورد بررسی قرار گرفته است. برخلاف شنیده‌ها نمایندگان باشگاه تراکتور و شخص زنوزی از این جلسات دور نبوده و اتفاقا به خوبی در جریان پرونده قرار دارند که اگر غیر از این بود تا کنون بار‌ها مصاحبه کرده و از این که آن‌ها را در جلسات راه نمی‌دهند صحبت می‌کردند. کاملاً مشخص است که زنوزی به شرایط موجود اعتراضی ندارد و اتفاقاً آن را به نفع خود می‌داند که از عوامل باشگاهش خواسته در این مورد گفت و گویی تا پایان کار انجام ندهند.

ظاهراً در همین خصوص روز چهارشنبه هفته قبل جلسه‌ای با حضور نمایندگان ورزش و جوانان استان و امور مالی باشگاه برگزار شد و بدهی‌های تراکتور تعیین و برای آن چاره سازی صورت گرفت.

پس از آن جلسه دیگری با حضور استاندار و مدیرعامل مس و میرمعصوم سهرابی نماینده باشگاه تراکتور در شرکت ملی مس برگزار شد و تصمیم گرفتند طی مدت ۱۰ روز همچنان تیم با مدیریت فعلی به کارش ادامه دهند و پس از آن بعد از نظرات کارشناسی باشگاه به طور کامل به صنایع مس واگذار شود. اینطور به نظر می‌رسد بدهی باشگاه فعلا به عنوان بیعانه خرید پرداخت شود تا نظرات کارشناسی دو طرف برای باشگاه تراکتور قیمت گذاری کند.

*تغییر نام حلقه گم شده واگذاری

موافقان و مخالفان این طرح با نظرات متفاوت خود جو را شلوغ کرده‌اند و موضوع مهم نام باشگاه در بین این نظرات گم شده است. نام باشگاه تراکتور به دلیل قدمت زیاد و یکی از تنها امید مردم این شهر به نامی مهم، مقدس و پرشور برای هواداران این تیم تبدیل شده است. تا اینجا بحثی نیست هر چند در اینخصوص هم باید کارشناسی صورت گیرد، اما نکته مهم‌تر این است که چرا تیم تحت پوشش صنایع مس قرار است تبلیغ برند کارخانه‌ تراکتورسازی که گویی رو به ورزشکستگی است را بکند.

این که نمایندگان در این راستا تاکید می‌کنند و با افتخار اطمینان می‌دهند نام تیم تغییر نمی‌کند، آیا تا کنون به این موضوع از نگاه حرفه‌ای نگریسته‌اند؟ چرا باید هزینه‌ها را صنایع مس بدهد، اما نام برند تراکتور تبلیغ شود؟ این باشگاه به قولی پرطرفدار که قابلیت مطرح شدن در آسیا را بیش از این‌ها دارد چرا نمی‌تواند یا نباید برای اسپانسر خود تبلیغ کند و با نام این برند در مسابقات شرکت کند؟

این سوال بسیار مهم قطعاً جواب کارشناسی شده می‌خواهد تا بتواند همان نمایندگانی که برای واگذاری این باشگاه تلاش می‌کنند را راضی کند تا نگاه خود را تغییر داده و کمی به این ورزش صنعتی و پولساز از نگاه حرفه‌ای بنگرند.



ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
0
0
مالک روسی چلسی رو خرید مگه اسم باشگاه رو عوض کرد
ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
0
0
مالک روسی چلسی رو خرید مگه اسم باشگاه رو عوض کرد
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *