برای تشخیص اومیکرون مشکلی نداریم/مشاهده سالک در استان تهران

14:52 - 21 دی 1400
کد خبر: ۷۸۸۵۰۴
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای تشخیص اومیکرون در کشور مشکلی نداریم و بزودی با تولید کیت تشخیصی اومیکرون دست ما برای انجام تست‌های بیشتر باز می‌شود.
- محمدمهدی گویا روز سه شنبه در یک نشست خبری با اشاره به اینکه اکنون کیت تشخیصی اومیکرون به اندازه کافی وجود ندارد، افزود: دستورالعمل تست اومیکرون تهیه و به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده و بر اساس این دستورالعمل، تست انجام می‌شود و برای تشخیص اومیکرون مشکلی نداریم و قرار نیست هر کسی خودش خواست این تست را انجام دهد.

اومیکرون در زمان کوتاه جمعیت زیادی را گرفتار می‌کند

وی تصریح کرد: سویه جدید اومیکرون می‌تواند در زمان بسیار کوتاه جمعیت زیادی را درگیر کند و احتمالا مراجعات و بستری‌ها در آی سی یو‌ها در روز‌های آینده ممکن است افزایش یابد و دچار مشکل شویم.

گویا اظهار داشت: باید بسیار دقیق و با هوشیاری کامل با اومیکرون مقابله کنیم، چون هنوز نمی‌دانیم چه اتفاقی در آینده ممکن است بیافتد و مقابله با آن شاید دشوار باشد.

وی تصریح کرد: وقتی موارد ابتلا به اومیکرون بیشتر شود کار سخت و دشوار می‌شود و جز یک یا دو داروی تحقیقاتی، درمان قطعی برای بیماری وجود ندارد و این برای کنترل بیماری کافی نیست.

وی در مورد مرگ ناشی از امیکرون در کشور، ادامه داد: تاکنون گزارش مرگ ناشی از اومیکرون در کشور نداشتیم و موارد مرگ ناشی از این سویه در کشور و حتی در کشور‌هایی که تعداد زیادی مبتلا داشتند کم بوده است.

وی با تاکید بر افزایش پوشش واکسیناسیون اظهار داشت: پوشش کنونی واکسیناسیون در کشور هنوز ما را قانع نکرده و توجه به شیوه نامه‌های بهداشتی بسیار حائز اهمیت است.

گویا ادامه داد: با افزایش پوشش واکسیناسیون موارد ابتلا به کرونا در کشور کاهش یافته و موارد مرگ ناشی از آن بسیار کم شده و باید اقدامات کنترلی خود را بهتر برای مهار کرونا انجام دهیم.

کمیته ملی تنها مرجع تصمیم گیری در مورد تزریق نوع واکسن

گویا ادامه داد: تنها مرجع علمی که درباره نوع واکسن و استفاده از آن تصمیم می‌گیرد، کمیته ملی واکسن متشکل از برجسته‌ترین اساتید کشور است.

وی افزود: کمیته علمی مرجع کشوری واکسن، کمیته‌ای است که برنامه واکسیناسیون کووید ۱۹ را مطالعه و بررسی کرده و توصیه‌های خو را به وزارت بهداشت ارائه داده و در دست اجراست.

۵ تا ۶ میلیون نفر واکسن نزدند
 
این مقام مسوول در وزارت بهداشت تصریح کرد:۵ تا ۶ میلیون نفر در کشور نوبت اول و دوم واکسن کرونا را دریافت نکردند و این موضوع ما را نگران کرده است.

به گفته گویا، پوشش نوبت سوم هم هنوز کامل نشده و ما برای این نوبت، زمان داریم، توصیه می‌کنیم مردم زمان را از دست ندهند، باید نوبت سوم واکسن را تزریق کنند.

وی تاکید کرد: مشاهدات نشان می‌دهد تزریق دز سوم واکسن شانس ابتلا به کرونا را کاهش داده و احتمال بستری به خصوص در بخش‌های مراقبت ویژه را بسیار کم می‌کند.

وی افزود: حدود ۹ تا ۱۰ میلیون نفر در کشور دز سوم را دریافت کردند و این ما را قانع نمی‌کند و هنوز باجمعیت ۶۰ تا ۷۰ میلیونی که باید این دز را دریافت کنند، فاصله داریم. اگر فردی این دز را به هر دلیلی نزده، زمان را برای دریافت آن از دست ندهد.

به گفته گویا، مردم کشورمان از اهمیت واکسیناسیون کاملا مطلع هستند و می‌دانند که این واکسن چقدر در حفظ ایمنی آن‌ها موثر بوده و وزارت بهداشت برای اعتماد مردم اهمیت ویژه‌ای قایل است.

وی اظهار داشت: تاکنون حدود ۱۲۴ میلیون دز واکسن در کشور تزریق شده و این نشان می‌دهد که مردم به ما اعتماد کردند و اگر مشکل دیگری هم باشد، می‌توانیم با تعامل با مردم آن را حل کنیم.

گویا گفت: افرادی که ۲ نوبت واکسن را زده باشند، بعد از مدتی سطح آنتی‌بادی‌شان کاهش پیدا می‌کند و باید دز سوم را تزریق کنند.

وی تاکید کرد: زمان دریافت نوبت سوم واکسن متفاوت است، ماموران بهداشتی ما توضیحات لازم را برای مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهند.

وی در مورد واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال اظهار داشت: این موضوع در کمیته ملی واکسن مورد بررسی قرار گرفته و نظر بر آن بوده که باید این واکسیناسیون انجام شود.

وی ادامه داد: موضوع واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال به ستاد ملی کرونا ارائه شده و کمیته ستاد ملی کرونا مستندات بیشتری را از کمیته علمی واکسن خواسته تا تصمیم نهایی را بگیرد.

گویا در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس گفت: وزارت بهداشت دستورالعمل اینکه یک دانش‌آموز چگونه به مدرسه مراجعه کند و پروتکل‌هایی مانند اینکه اگر دانش‌آموزی واکسن تزریق نکرده بود، چه اقداماتی باید انجام و ... را ابلاغ کرده و مدارس کشور بر اساس این دستورالعمل که مورد تایید ستاد ملی کرونا قرار گرفته‌اند، عمل می‌کنند.

مشاهده سالک در استان تهران

گویا به مدیریت بیماری سالک در کشور اشاره کرد و افزود: مدیریت سالک در کشور چند بخشی است و سازمان‌های مختلف باید درگیر باشند، موضوع کنترل حیوانات ولگرد، پسماند‌ها و جمع‌آوری زباله و نخاله ساختمانی اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا هر کدام از آن‌ها می‌تواند منبع این بیماری در یک منطقه‌ای باشد.

وی اظهار داشت: اگر اقدامات پیشگیرانه به صورت هماهنگ در زمان مناسب انجام نشود، بیماری سالک گسترش می‌یابد. کنترل این بیماری نسبت به گذشته به سادگی میسر نیست و کنترل سختی دارد که گاهی سال‌ها کنترل آن طول می‌کشد.

وی تصریح کرد: از مردم می‌خواهم با مسئولین بهداشتی کشور همراهی کنند و توصیه آن‌ها را جدی بگیرند. رعایت بهداشت محیط زندگی در داخل و خارج از منزل و اطراف آن اهمیت بالایی دارد.

به گفته گویا، سالک اکنون در مناطق روستایی استان تهران مشاهده شده و اگر سریع اقدام کنیم می‌توانیم امیدوار باشیم بیماری هم به سرعت کنترل شود. کار‌هایی که وزارت بهداشت انجام می‌دهد، برای کنترل ناقلین بیماری است که بررسی حشره‌شناسی انجام می‌دهد و حشرات مزاحم را کنترل می‌کند و اگر لازم باشد این مراقبت‌ها را تشدید شود.

وی خاطرنشان کرد: درمان بیماری سالک نیز اهمیت دارد. بیمار باید حدود یک ماه تحت مراقبت‌های خاص در مراکز بهداشتی باشد و به صورت زمانبندی شده دارو دریافت کند و پس از اتمام درمان هم باید تحت درمان باشد و پس از درمان مواظب باشد که زخمش پوشیده باشد که مهم‌ترین اقدام پیشگیری است.

وی گفت: استانداری تهران از این موضوع استقبال کرده و کاری کرده که نیرو‌ها و سازمان‌های دیگر به کمک وزارت بهداشت آیند.
 
 انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *