بیش از ۸ هزار واحد مسکونی آسیب دیده در استان‌های سیل زده شناسایی شد/ آغاز آواربرداری در استان فارس

9:45 - 22 دی 1400
کد خبر: ۷۸۸۵۶۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: تعداد ۸ هزار و ۳۴۷ واحد مسکونی بر اثر بارندگی شدید و جاری شدن سیل در ۵ استان آسیب دید که ۳ هزار و ۸۹۶ واحد در مناطق شهری و روستایی نیاز به احداث مجدد دارد و ۴ هزار و ۴۵۱ واحد نیز تعمیری هستند.

مهدی جودی در گفت‌وگو با میزان در توضیح آخرین وضعیت مناطق سیل زده استان‌های جنوبی کشور در پی بارش‌های اخیر گفت: بر اثر بارندگی‌هایی که هفته گذشته  در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و فارس رخ داد بخشی از واحد‌های مسکونی در این استان‌ها دچار آسیب شد.

وی بیان کرد: از ابتدای آبگرفتی‌ها همکاران ما در محل‌های حادثه دیده حاضر شدند و ارزیابی واحد به واحد و برآورد خسارات را انجام دادند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن در خصوص جزئیات واحد‌های آسیب دیده گفت: تعداد ۸ هزار و ۳۴۷ واحد مسکونی بر اثر بارندگی شدید و جاری شدن سیل در ۵ استان آسیب دید که ۳ هزار و ۸۹۶ واحد در مناطق شهری و روستایی نیاز به احداث مجدد دارد و ۴ هزار و ۴۵۱ واحد نیز تعمیری هستند.


جودی گفت: ارزیابی‌های واحد به واحد در استان‌ها تحت تاثیر سیل به پایان رسیده است و ستاد‌هایی برای تشکیل پرونده در مناطق آسیب دیده مستقر شده است.

وی تاکید کرد: کار بازسازی واحد‌ها در حال حاضر در مناطق سیل زده انجام می‌شود و در مرحله اول آواربرداری واحد‌هایی که نیاز به احداث دارند در جنوب استان فارس در حال انجام است و در استان‌های دیگر نیز طی چند روز آینده آواربرداری‌ها آغاز می‌شود.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن در ادامه تاکید کرد: با توجه به جمع بندی خسارات به دولت اعلام کردیم که جلسه‌ای در روز یکشنبه هفته آینده برگزار شود تا اعتبارات لازم تخصیص یابد.

جودی گفت: پیشنهاد ما برای واحد‌های احداثی مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان وام ۲۰ ساله ۵ درصدی و ۷۰ میلیون تومان کمک بلاعوض بوده و برای واحد‌های تعمیری ۳۰ میلیون تومان وام ۵ درصدی و ۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پیشنهاد شده است.

وی افزود:  در مجموع به واحد‌های احداثی ۲۷۰ میلیون تومان و واحد‌های تعمیری ۵۰ میلیون تومان تخصیص می‌یابد.


معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن تاکید کرد: عمدتاً در مناطقی که واحد‌ها بازسازی شده با توجه به ساخت آن‌ها هیچ کدام از واحد‌ها آسیب ندیده است و واحد‌های تخریبی عمدتاً واحد‌های نامقاوم در مناطق شهری و روستایی بوده که بازسازی نشده بودند.

جودی در توضیح جزئیات واحد‌های تعمیری و احداثی اظهار کرد: در سیستان و بلوچستان دو هزار و ۱۰۰ واحد احداثی و ۲ هزار واحد تعمیری، در بوشهر ۴۲ واحد احداثی و ۱۲۳ واحد تعمیری، در منطقه لامرد استان فارس ۹۳۰ واحد احداثی و ۵۴۸ واحد تعمیری ارزیابی  و در هرمزگان ۳۷۳ واحد احداثی، ۴۸۳ واحد تعمیری و در جنوب کرمان ۴۵۰ واحد احداثی و ۱۴۵ واحد تعمیری برآورد شده است.

وی گفت: برای بازسازی نیز ستاد‌هایی در مناطق آسیب دیده تشکیل شده است تا مردم در خصوص بازسازی‌ها با مشکلی روبرو نشوند و از مردم خواسته شده تا به نوبت برای تکمیل مدارک و تشکیل پرونده اقدام کنند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: بعد از این که اعتبارات مورد نیاز تخصیص داده شد مردم را برای ارائه تسهیلات معرفی خواهیم و با توجه به پیشرفت کار تسهیلات و کمک بلاعوض به افراد پرداخت خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *