علل سپرده‌گذاری قابل توجه شرکت‌های بزرگ در بانک‌ها

21:31 - 21 دی 1400
کد خبر: ۷۸۸۶۰۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به تشریح دلایل سپرده گذاری قابل توجه شرکت‌های بزرگ در بانک‌ها پرداخت.

- مصطفی طاهری با اشاره به اینکه ۶۳ شرکت تولید کالا وخدمات که در رتبه بندی بهترین شرکت‌های ایران در سال‌های اخیر قرار دارند و شرکت‌های بورسی هستند، چیزی حدود ۹۲ هزار میلیارد تومان سپرده بانکی در قالب سپرده گذاری کوتاه و بلند مدت بانکی در یک سال اخیر دارند، گفت: اینکه این آمار چگونه احصاء شده به دلیل آن است که شرکت‌های فعال در بورس از شفافیت مالی خوبی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: در ده سال اخیر نرخ سرمایه گذاری نسبت به نرخ استهلاک بیشتر بوده است و هر زمان که میزان سرمایه گذاری در صنایع جدید کمتر از استهلاک باشد زنگ خطر جدی برای هر کشوری محسوب می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل منفی بودن میزان سرمایه گذاری نسبت به استهلاک اظهار داشت: این شرکت‌ها که عموما شرکت‌های سودده و برتر هستند سرمایه خود را به صورت کوتاه مدت و بلند مدت با توجه به بهره بالای بانکی در بانک‌ها سپرده گذاری کرده اند و به عبارتی حدود ۱۵ درصد سود این شرکت‌ها مربوط به سودی است که از سیستم بانکی دریافت کرده اند.

طاهری تصریح کرد: اغلب بانک‌ها برای جلب مشتری و خلاف آئین نامه بانک مرکزی به سپرده‌های کوتاه مدت سود‌های کلان پرداخت کرده اند که در نتیجه آن آسیب زیادی به اقتصاد کشور وارد شده است.

وی اظهار داشت: در ۲۰ کشور اقتصادی برتر به جز عربستان هیچ کشوری برای سود سپرده‌های بانکی معافیت مالیاتی ندارد.

محمد مهدی رئیس زاده مشاور عالی اتاق بازرگانی ایران نیز در رابطه با این بحث اذعان داشت: طبق مصوبات شورای پول و اعتبار میزان سود سپرده حتی بلند مدت در سال ۱۵ درصد است این در حالیست که حاشیه سود برخی از تولیدات این شرکت‌ها به مراتب بیشتر از ۱۵ در صد است.

وی ادامه داد: در شرایط تحریم تمامی این شرکت‌ها به خصوص واحد‌های تولیدی برای آنکه پشتوانه تولید داشته باشند و تولیدشان مستمر باشد مجبورند سرمایه در گردش قابل توجهی را همواره به عنوان پشتیبان در سیستم بانکی سرمایه گذاری کنند.

مشاور عالی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بر مبنای همین سپرده هاست که سیستم بانکی به صنایع کوچک و متوسط تسهیلات ارائه می‌دهد و اگر کاری کنیم که این منابع از سپرده بانک‌ها خارج شود، به بخش دیگری از اقتصاد لطمه زده ایم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *