رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کاردکرد مهد کودک‌ها از تربیتی به مراقبتی تقلیل یافته است

8:00 - 23 دی 1400
کد خبر: ۷۸۸۷۸۵
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با انتقاد از فعالیت نیروهای آموزش ندیده در مهد کودک‌ها از تقلیل کارکرد تربیتی این نهادها به مراقبتی سخن گفت.
مجتبی همتی فر در گفت‌وگو با میزان در مورد سازمان دهی مهدکودک‌ها گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال ۹۰ فقط بخش پیش دبستانی یعنی بازه ۵ و ۶ سالگی در حوزه ماموریتی آموزش و پرورش قرار می‌گرفت که البته در سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری مصوب ابلاغ سال ۹۲ آنجا مهدکودک‌ها در نظر گرفت شده است.

وی ادامه داد: در واقع در خود سند تحول مهد کودک‌ها دیده نشده است و فقط بخشی از آن را پوشش داده است که بر اساس اساسنامه  و ساختار جدیدی که در وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته است سند تحول هم باید ترمیم و ما به ازای آن دیده شود.

همتی فر گفت: آن بخشی که مربوط به پیش دبستانی است و در ساختار سند تحول دیده شده است، ساختار موجودش به معاونت ابتدایی منتقل شده و سایر بخش‌ها به سایر سازمان‌هایی که در این حوزه می‌پردازند باید متمرکز شود.

وی در مورد ماموریت و رسالت این سازمان گفت: ماموریت و هدف این سازمان مدیریت یکپارچه تعلیم و تربیت کودک زیر ۷  است که در همه دستگاه‌های بیرون از آموزش و پرورش هم این ماموریت ملی می‌تواند محقق شود.

وی ادامه داد: ما در گام اول باید سازمان را بتوانیم مستقر کنیم در گام بعدی باید فعالیت‌های ما ناظر به مولفه‌هایی باشد که در اساسنامه سازمان آمده است که  محور اصلی آن نیز محدود به مهد کودک‌ها نیست گرچه سامانه مهد کودک در مراکز ارائه خدمات تربیتی پیش‌بینی شده است، اما منحصر به آن‌ها نیست و محصولات و خدماتی که هم که مرتبط با این حوزه است جز ماموریت‌های آن تلقی می‌شود.

وی گفت: گام بعدی توانمد سازی والدین است که ایده اصلی در اساسنامه محسوب شده است از این رو این ایده باید در محوریت قرار گیرد.

وی در مورد اینکه در حال حاضر مربیان و کادر آموزشی در مهد کودک‌ها از تخصص مرتبط با این حوزه برخواردار نیستند گفت: اگرچه به طور ویژه رشته و تحصیلاتی مرتبط با این  رشته در ساختار موجود ندارد اگرچه که درمجموعه علوم تربیتی شاخه‌ای تحت عنوان آموزش پیش دبستانی وجود دارد، اما به لحاظ کم و کیف باید تقویت شود.

وی گفت: با توجه به این که یک جامعه ۸ تا ۹ میلیونی کودک درکشور داریم که اساسا از ذیل آموزش رسمی خارج هستند و این به معنی به توجهی تلقی می‌شود و چه بسا در مراکز موجود از افرادی استفاده می‌شود که آموزش ندیده اند.

وی با انتقاد از نیروهای آموزش ندیده در این حوزه گفت: این امر باعث شده است که کارد‌های مهد کودک از تربیتی به مراقبتی تقلیل پیدا کند و آن جنبه از مراقبت که به نیاز‌های زیستی هم مربوط می‌شود به طور شایسته انجام نگیرد و به شکل حداقلی صورت بگیرد. 

وی در پایان گفت: از این رو یک بخشی از فعالیت‌هایی  که در این حوزه باید به شکل جدی انجام بگیرد توان افزایی در حوزه‌های دانشی و بینشی و مهارتی مربیان موجود است . 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *