دستمزد کارگران با پرداخت منطقه‌ای کاهش پیدا می‌کند

13:21 - 23 دی 1400
کد خبر: ۷۸۸۸۲۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
نماینده کارگران در کمیته دستمزد گفت: متأسفانه دیدگاه افراد پیگیر مزد منطقه‌ای این است که با منطقه‌ای کردن پرداخت دستمزدها میزان مزد کارگران را کاهش بدهند.
محمدرضا تاجیک در گفت‌وگو با میزان، در خصوص پرداخت مزد منطقه‌ای به کارگران، گفت: مطمئناً زیرساخت‌ها برای پرداخت مزد منطقه‌ای آماده نیست و هنوز همهٔ جوانب برای اجرای این طرح به‌طور کامل سنجیده نشده است.

نماینده کارگران در کمیته دستمزد با اشاره به پیشنهاد اجرای طرح پرداخت مزد منطقه‌ای در یک استان به‌صورت پایلوت، افزود: به نظر من دولت نباید ریسک انجام این کار را بپذیرد که دستمزد کارگران  بر اساس مناطق پرداخت شود.
 

وی در خصوص این‌که پرداخت دستمزد منطقه‌ای چه مشکلی را از کارگران یا کارفرمایان حل خواهد کرد گفت: متأسفانه دیدگاه افرادی پیگیر این موضوع این است که با منطقه‌ای کردن پرداخت دستمزدها میزان مزد کارگران را کاهش بدهند.

این فعال جامعه کارگری ادامه داد: درصورتی‌که در متن صریح قانون کار قیدشده است که پرداخت دستمزد منطقه‌ای و یا صنایع باید بر اساس ۲ مؤلفه نرخ تورم و هزینه معیشت خانوار کارگری تعیین شود و این در حالی است که در بهترین استان ازنظر پایین بودن نرخ تورم مزد دریافتی کارگران نهایتاً ۵۰ درصد هزینه زندگی را تأمین می‌کند.
 
نماینده کارگران در شورای عالی کار در پایان با اشاره به اینکه با توجه به شرایط موجود مطمئناً کسانی که پرداخت مزد منطقه‌ای را مطرح می‌کنند با اجرای آن منتفع نخواهند شد، تأکید کرد: متأسفانه برخی از به‌ظاهر کارفرماها و بعضی از افرادی که این موضوع را پیگیری می‌کنند به دنبال سوءاستفاده از کارگران هستند.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *