درخواست صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری چگونه است؟

20:00 - 24 دی 1400
کد خبر: ۷۸۹۱۵۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
یک وکیل دادگستری در خصوص صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری گفت: در صورتیکه شاکی ضمن طرح شکایت یا پس از آن مدعی شود که اجرای تصمیمات یا اقدامات آرای قطعی موجب ورود خسارت می شود که جبران آن در آتیه متعسر است می تواند تقاضای دستور موقت کند.

محمدرضا محمدی در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه شکایت علیه بخش خصوصی در دیوان عدالت اداری قابل پذیرش نیست اظهار کرد: طرف شکایت باید حتما واحد های دولتی اعم از وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات و شرکتهای دولتی، شهرداری ها، سازمان تامین اجتماعی و موسسات وابسته به آنها باشند و شکایت علیه بخش خصوصی در دیوان عدالت اداری قابل پذیرش نیست.

این وکیل دادگستری در خصوص اینکه دستور موقت در دیوان عدالت اداری چیست و چگونه باید درخواست دستور موقت کرد گفت: در صورتی که شاکی ضمن طرح شکایت یا پس از آن مدعی شود که اجرای تصمیمات یا اقدامات آرای قطعی یا خودداری از انجام وظیفه توسط اشخاص و مراجع دولتی موجب ورود خسارت می شود که جبران آن در آتیه متعسر است می تواند تقاضای دستور موقت کند. شعبه نیز در صورت احراز ضرورت و فوریت، دستور موقت مبنی بر توقف اجرای اقدامات یا تصمیمات و آرای مزبور یا انجام وظیفه صادر می کند.

وی با بیان اینکه دستور موقت تاثیری در اصل شکایت نداشته و در صورت رد شکایت یا صدور اسقاط یا ابطال رد دادخواست اصلی ملغی الاثر می شود و در صورت صدور دستور موقت به پرونده اصلی خارج از نوبت رسیدگی می شود تاکید کرد: ادارات طرف شکایت که نسبت به اقدامات یا تصمیمات آنها دستور موقت صادر شده در صورت وجود دلایل مبنی بر عدم ضرورت دستور موقت می توانند تقاضای لغو دستور موقت صادره را از شعبه رسیدگی کننده تقاضا کنند. شعبه رسیدگی کننده نیز موظف است این موارد را بررسی کند.


برچسب ها: دستور موقت

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *