بیاتی‌نیا: استقلال باید در فاز دفاعی هوشیارتر باشد/ فوتبال ایران از نبود بازیکنان خلاق رنج می‌برد

0:01 - 25 دی 1400
کد خبر: ۷۸۹۱۵۹
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
پیشکسوت تیم فوتبال استقلال گفت: آبی‌پوشان تمرکز خود را بیشتر به گل زدن معطوف کرده‌اند، اما باید برای دفاع هم اهمیت بالایی قائل شد.

محسن بیاتی‌نیا در گفت‌وگو با میزان، درباره پیروزی تیم فوتبال استقلال مقابل نفت مسجدسلیمان اظهار داشت: استقلال در این بازی از فرصت‌های خود به بهترین نحو استفاده کرد، نفت هم تیم دست و پا بسته‌ای نبود و آن‌ها هم موقعیت‌های خوبی داشتند. استقلال در این ۱۵ هفته در خط حمله بسیار خوب عمل کرده و موقعیت‌های زیادی ساخته، اما متقابلاً موقعیت‌های زیادی هم به تمام حریفان خود داده است.

وی افزود: آبی‌پوشان تمرکز خود را بیشتر به گل زدن معطوف کرده‌اند که حاصل آن نتایج خوب و بُرد‌های پرگل بوده، اما فوتبال صرفاً حمله کردن نیست و باید برای دفاع هم اهمیت بالایی قائل شد. استقلال در تمام مسابقات خود با سبک فوتبال هجومی و رو به جلو بازی کرده و خیلی به بحث‌های دفاعی توجهی نداشته و همواره بازی خود را انجام داده است. بعضی از تیم‌ها مقابل این سبک فوتبال مغلوب شده‌اند و بعضی نیز مقاومت کرده و از نقاط ضعف استقلال به نحو خود بهره برده‌اند. در نیم فصل دوم بازی‌ها سخت‌تر خواهد شد و شاگردان مجیدی باید با انگیزه‌ بالا و تداوم در روند خوب خود و همچنین توجه بیشتر به مسائل دفاعی و تمرکز روی گل نخوردن مسیر خود را ادامه داده و به قهرمانی نزدیک شوند.

*استقلال بازیکن خلاقی که بتواند کار را در بیاورد ندارد

پیشکسوت استقلال درباره سبک هجومی این تیم عنوان کرد: به طور کلی مربیان دو دسته هستند: مربیانی که سیستم بازی خود را متناسب با سبک بازی و قدرت حریف تغییر می‌دهند و مربیانی که توجهی به نام حریف ندارند و فقط با سبک و نحوه خودشان بازی می‌کنند. برای مثال پپ گواردیولا در منچسترسیتی در تمام بازی‌ها مالکیت و حاکمیت تیم خود بر بازی را نشان می‌دهد که این یک پوئن مثبت و نشان دهنده‌ اقتدار یک تیم و نیازمند تداوم و استمرار، کیفیت بالای بازیکنان و هوشِ تاکتیکی آنهاست. فرهاد مجیدی هم در این فصل مقابل تمام حریفان سبک فوتبال خود را به نمایش گذاشته، اما باید در فاز دفاعی نیز تفکرات دقیق‌تری را به کار ببندد.

وی در رابطه با نبود بازیکنان خلاق در لیگ برتر تصریح کرد: مسأله‌ای که به شدت در فوتبال ما حس می‌شود، نبود بازیکنان خلاق حتی در تیم‌های مدعی و بالای جدولی است. استقلال تا پیش از این مهدی قایدی، فرشید اسماعیلی و بازیکنان دیگری داشت که گره‌ بازی را باز می‌کردند و با دریبل زدن و حرکات انفرادی موجب فضاسازی، خلق موقعیت و کسب ضربات ایستگاهی و پنالتی می‌شدند. اکنون در استقلال بیشتر بازیکنان گلزنی می‌کنند و اعتماد به نفس تیم بسیار بالاست، اما در بازی‌هایی مانند دیدار با آلومینیوم اراک که کار گره می‌خورد، بازیکن خلاقی که اصطلاحاً بتواند کار را در بیاورد نداریم. در پرسپولیس هم همین شرایط حاکم است قبلاً وحید امیری و مهدی ترابی اقدام به کار‌های خلاقانه می‌کردند، اما اکنون شاید با توجه به فشردگی بازی‌ها و خستگی ناشی از آن عملکرد سابق را ندارند.

*در ایران بر اساس نیاز تیم، تاکتیک سرمربی و بودجه باشگاه خرید نمی‌کنیم 

مهاجم اسبق فوتبال ایران در رابطه با اشتباهات باشگاه‌های ایرانی در بازار نقل و انتقالات تصریح کرد: ترکیب تیم‌های بزرگ و برنده یک ساله جمع نمی‌شود و در زمان کم به موفقیت نمی‌رسند. آن‌ها در طی چند سال بازیکنان را به اصطلاح الک می‌کنند و مهره‌های مناسب را نگه داشته و قرارداد آن‌ها را تمدید می‌کنند و در مناطق مورد نیاز اقدام به خرید و یا جایگزین کردن بازیکن می‌کنند و به اهداف از پیش تعیین شده‌ خود می‌رسند.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها در جذب بازیکن برنامه‌ریزی دقیق و صبر زیادی دارند. برای مثال هالند و امباپه دو ستاره‌ فوتبال جهان هستند که با وجود درخشش خیره کننده همچنان یکی، دو سال است زیر نظر تیم‌های بزرگ اروپایی هستند تا اگر واقعاً کیفیت و ارزش لازم را داشتند به آن باشگاه‌ها بپیوندند. در ایران این شرایط حاکم نیست و بر اساس نیاز تیم، تاکتیک سرمربی و بودجه باشگاه خرید نمی‌کنیم و بسیاری از اوقات تیمی به یک بازیکن نیاز ندارد، اما چون او عملکرد خوبی داشته به سراغش می‌رود و شاید نیم فصل هم طول نکشد که از آن تیم جدا شود. وقتی ترکیب یک تیم کامل و خوب است نیازی به یارگیری نیست.

*وقتی تیمی صدرنشین است یعنی تمام بازیکنان خوب بوده‌اند

پیشکسوت تیم فوتبال استقلال درباره نیاز‌های این تیم در بازار نقل و انتقالات برای تقویت تیم گفت: استقلال با توجه به اینکه از سیستم ۳ دفاعه استفاده می‌کند باید همواره در پیستون چپ و راست خود فولبک‌های آماده و سرعتی داشته باشد که هم در دفاع و هم در حمله با سرعت خوبی شرکت کنند. اگر بازیکن کناری در ترکیب استقلال سرعت بالایی نداشته باشد فضای زیادی در کناره‌ها خالی می‌شود و مدافعان برای پوشش دادن این فضا باز شده و شکاف بزرگی در عمق استقلال پدید می‌آید. ضمناً به بازیکنی مانند امیرحسین حسین‌زاده نیاز داریم که خوش‌فکر باشد و بتواند یار مقابل را از پیش رو بردارد و در مواقع حساس تصمیمات سریع و خلاقانه بگیرد. چنین بازیکنی را یا باید در تیم‌های پایه پرورش دهیم و یا از سایر باشگاه‌ها جذب نماییم.

محسن بیاتی‌نیا در رابطه با عملکرد فردی بازیکنان استقلال به ویژه بازیکنان خارجی در نیم‌فصل لیگ‌برتر اظهار داشت: فوتبال یک بازی گروهی است و وقتی تیمی صدرنشین لیگ است یعنی تمام بازیکنان خوب بوده‌اند. استقلال ترکیب یکدستی دارد و تمام بازیکنان تعیین کننده هستند. شاید برخی از بازیکنان کمی کیفیت بالاتری داشته باشند و برخی تکنیکی و با اعتماد به نفس باشند، اما نمی‌توان آن‌ها را با یکدیگر مقایسه و رتبه‌بندی کرد و نهایتا می‌توان گفت بعضی از بازیکنان مفیدتر و مُثمرثمرتر بوده‌اند. یامگا برابر نفت مسجدسلیمان بار دیگر کیفیت بالای خود را نشان داد و اکنون با ۷ گل، خود را به خوبی به اثبات رسانده است. رودی ژستد هم مهاجم کارآمد و موقعیت‌سازی است و به سایر مهاجمان تیم کمک بزرگی می‌کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *