گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها با مصرف خارج از الگوی بخش خانگی محدود می‌شود

12:26 - 25 دی 1400
کد خبر: ۷۸۹۳۱۶
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
سرپرست مدیریت امور هماهنگی گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به ورود سامانه بارشی و سرد شدن هوا از امروز علام کرد که در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف در بخش خانگی- تجاری محدودیت گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها افزایش می‌یابد.

- به نقل از شانا، سیدجلال نورموسوی گفت: آخرین مقدار مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری و واحد‌های صنایع کوچک، روز چهارشنبه (۲۲ دی‌ماه) ۵۶۲ میلیون مترمکعب بود که با وجود افزایش دما، آن چنان کاهشی در مقدار مصرف مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: در هر دو درجه کاهش دما، باید یک مترمکعب کاهش در مصرف داشته باشیم که این اتفاق نیفتاده، یعنی افزایش دما با مقدار کاهش مصرف هم‌خوانی ندارد.

سرپرست مدیریت امور هماهنگی گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه با افزایش دما در هفته گذشته، انتظار ما رسیدن مصرف به حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب در روز یا حتی پایین‌تر از آن در بخش خانگی و تجاری بود، افزود: در این صورت، می‌توانستیم ۳ تا ۵ مترمکعب به ازای هر مشترک در اقلیم‌های متفاوت صرفه‌جویی در مصرف گاز داشته باشیم که متأسفانه روزانه بالاتر از ۶۰ میلیون مترمکعب افزون بر عدد تعریف شده، مصرف گاز داریم.

نورموسوی تصریح کرد: بر این باورم که باید تلاش کنیم تا عادت‌های خود را در این زمینه، تغییر دهیم یعنی هر زمان که احساس کردیم دمای هوا مناسب‌تر است و در عرض کمتر از یک دقیقه، دمای پکیج، بخاری یا دیگر وسایل گرمایشی را پایین آورده تا به این طریق، با یک اقدام بسیار ساده هم به بهبود روند مصرف و کاهش گازب‌ها برای خود (مشترکان) کمک کرده و هم مدیریت مصرف بهینه را به خوبی انجام داده دهیم.

وی در پایان اظهار کرد: خوشبختانه در این چند روز گذشته و در همین مدت کم با همراهی مردم موفق شدیم تا نیروگاه‌ها گاز تحویلی خود یعنی روزانه بیش از ۱۱۶ میلیون مترمکعب را داشته باشند که بسیار جای خوشوقتی است و این همراهی اگر ادامه داشته باشد، همین اتفاق مهم برای دیگر صنایع مانند فولاد، سیمان، پتروشیمی‌ها و ... نیز رخ خواهد داد و به تولید ناخالص ملی کمک می‌کند.

براساس این گزارش، با کاهش دما، مصرف گاز در کشور روندی صعودی به خود می‌گیرد و آثار این مصرف سبب به هم خوردن موازنه توزیع گاز در خطوط انتقال گاز می‌شود، بنابراین مجبوریم این موازنه را با کاهش مصرف در دیگر بخش‌ها مانند صنایع یا نیروگاه‌ها جبران کنیم و این در حالی است که تنها به ازای هر دو درجه کاهش دما در منزل، معادل یک مترمکعب گاز در شبانه‌روز صرفه‌جویی می‌شود.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *