بررسی دلایل پروژه "ایران هراسی" توسط آمریکا/ از هموارسازی فروش تجهیزات نظامی تا همراه کردن افکارعمومی بر لزوم گسترش تحریم ها

10:34 - 09 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۶۵۹۱
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری در خصوص انجام پروژه "ایران هراسی" توسط غرب به ویژه آمریکا، بار دیگر این موضوع مهم و چرایی انجام آن را در صدر خبرها قرار داد.
-گروه سیاسی:"بنده صد بار گفته‌ام که به آمریکا نمیشود اعتماد کرد؛ حالا دارد کاملاً روشن میشود. روى کاغذ مینویسند که بروند بانک‌ها با ایران معامله کنند -که این روى کاغذ است و ارزشى ندارد- امّا در عمل جورى در دل بانک‌ها هراس مى‌اندازند که آنها نزدیک نیایند؛ ایران‌هراسى. میگوید که ایران یک کشور تروریست است و ما ممکن است مثلاً به‌خاطر روشهاى تروریستى [این‌] کشور، ایران را تحریم کنیم" این جملات بخشهایی از فرمایشات روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران بود؛ صحبتهایی که بلافاصله در رسانه های داخلی و بین المللی انعکاس و بازتاب گسترده و وسیعی پیدا کرد؛ در ادامه به مراحل پروژه "ایران هراسی" و همچنین دلایل و ابعاد مختلف آن می پردازیم:

امواج ایران هراسی

موج اول ایران هراسی همزمان با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی آغاز شد که تجاوز عراق به خاک ایران، شکل گیری شورای همکاری خلیج فارس و انعقاد پیمان های دوجانبه امریکا با برخی کشورهای عرب منطقه از مهم ترین تبعات آن بود.

 موج دوم ایران هراسی همسو با پروژه "اسلام هراسی" پس از حوادث یازده سپتامبر با استفاده ابزاری از "گفتمان مبارزه با تروریسم" آغاز شد. حضور نظامی آمریکا در پیرامون جمهوری اسلامی ایران و معرفی عراق، کره شمالی و ایران به عنوان محور شرارت از پیامدهای این موج بود.

 مرحله سوم ایران هراسی به دنبال دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در دانش هسته ای صلح آمیز، بازدارندگی موشکی متعارف و صنایع هوا فضا آغاز شده است. در این مقاله ضمن معرفی ترفندهای تبلیغاتی ایران هراسی، مهم ترین اهداف و ابعاد آن را بررسی می کنیم.

 تداعی تصاویر خشنی از اهداف، ماهیت و دورنمای انقلاب اسلامی ایران، بخشی از ترفند تبلیغاتی ارعاب محسوب می شود. استفاده از این ترفند در دیپلماسی عمومی آمریکا بسیار پررنگ است، به طوری که نمایش فیلم های "پرسپولیس"، "هواپیمای 103"، "فرار از تهران"،"مستند نسل جدید تهران"، "ترس مقدس"و "بدون دخترم هرگز" در این چارچوب قابل ارزیابی است.

اهداف ایران هراسی:

 1. هموارسازی فروش تجهیزات نظامی

 با توجه به "رکود اقتصاد جهانی"و نیاز صنایع تسلیحاتی غرب برای حضور در بازارهای جدید به ویژه در کشورهای ثروتمند شورای همکاری خلیج فارس، پیش بینی می شود بر عمق و دامنه تبلیغات ایران هراسی افزوده شود؛ برای مثال کشورهای غربی با حضور فعال در نمایشگاه های دفاعی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس خواهان انعقاد توافقنامه های نظامی با این کشورها هستند که از مصادیق آن می توان به توافق فرانسه و امارات در حاشیه برگزاری "کنفرانس و نمایشگاه دفاعی بین المللی" ابوظبی اشاره کرد، از جمله: موافقت "شرکت ریتون" با تحویل پیشرفته ترین مدل "موشک های میان برد هوا به هوا"، و اعلان آمادگی فرانسه برای استقرار "سامانه دفاع موشکی چند لایه ای". در همین چارچوب ارزیابی می شود

 2. احداث پایگاه های نظامی در پیرامون جمهوری اسلامی ایران

 یکی از اهداف طراحان و مجریان ایران هراسی در میان کشورهای منطقه، همراه سازی دولت های عرب حوزه خلیج فارس با تداوم حضور مراکز نظامی یا احداث پایگاه های جدید است. برای مثال موافقت امارات با تأسیس پایگاه نظامی دائمی فرانسه در ابوظبی با 500 نیرو در مه 2009 از مصادیق تأثیر ایران هراسی بر سیاست های دفاعی برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است.

 3. استقرار سامانه های موشکی آمریکا محور در منظومه امنیتی جمهوری اسلامی ایران

 بررسی پازل های جنگ تبلیغاتی ایران هراسی مبین این واقعیت است که بخشی از مرکز ثقل اهداف آنان به سمت بسترسازی روانی - رسانه ای برای استقرار سامانه های موشکی آمریکا در پیرامون جمهوری اسلامی ایران سازماندهی می شود. به عبارتی توجیه استقرار سامانه های موشکی ثابت و متحرک آمریکا در ساختار دفاعی خلیج فارس مستلزم تداوم ایران هراسی و انعکاس تصاویر مجازی از ماهیت، دامنه و اهداف توسعه صنعت موشکی جمهوری اسلامی ایران است. در همین رابطه وزیر دفاع وقت آمریکا رابرت گیتس در چهارمین "کنفرانس امنیتی منامه" پیشنهاد کرد با هدف مقابله بإ؛ تهدید موشک های بالستیک میان برد جمهوری اسلامی ایران، یک "چتر دفاع موشکی مؤثر"در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مستقر شود. این کنفرانس هر ساله توسط مرکز پژوهشی انگلیسی "مؤسسه بین الملل مطالعات راهبردی" برگزار می شود.

 4. به چالش کشاندن عمق استراتژیک حمایت کشورهای منطقه از برنامه های هسته ای ایران

 یکی از روش های دکترین مهار و بازدارندگی آمریکا برای ممانعت از پیشبرد برنامه های هسته ای ایران، بهره گیری از ترفند کاریکاتوریسم تبلیغاتی و تداعی تهدیدات قریب الوقوع ایران برای کشورهای منطقه به ویژه دولت های عرب حوزه خلیج فارس است. در این راستا تأثیرپذیری کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از آماج تبلیغات ایران هراسی را می توان به وضوح در رفتار و واکنش آنان در قبال فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران مشاهده کرد، به طوری که این شورا هرگونه شکل گیری ایران هسته ای را از منظر تهدید امنیت ملی ارزیابی کرده و از طرفی خواهان وجود یک حالت بینابینی در روابط میان ایران و آمریکاست؛ به عبارتی، نه خواهان رفع کامل تنش میان واشنگتن و تهران و نه خواهان تصاعد بحران و مواجهه نظامی میان دو کشور است، زیرا غیر از عربستان، بقیه آنان از عمق استراتژیک پایینی برخوردارند که این امر می تواند منافع آنان را به شدت تهدید کند. از طرفی آنان خواهان وجود یک ایران تضعیف شده با توان بازدارندگی پایین هستند و در نهان از گسترش تحریم ها در بخش صنایع نظامی و موشکی جمهوری اسلامی ایران استقبال می کنند.

 5. همراه سازی افکارعمومی بر لزوم گسترش تحریم ها

 بزرگ نمایی یا انحراف اخبار واقعی از اهداف و ماهیت سپاه پاسداران، با هدف بسترسازی برای تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی وابسته به سپاه پاسداران انجام می شود؛ برای مثال مؤسسه مطالعاتی رند با انتشار کتاب "ظهور پاسداران: ارزیابی نقش داخلی نیروهای سپاه پاسداران" مدعی شده سپاه پاسداران به واسطه بازسازی خود پس از جنگ ایران و عراق، نقش محوری و انحصاری را در ساختار اقتصاد کلان جمهوری اسلامی ایران به ویژه در بخش انرژی ایفا می کند.این اقدام به منظور آماده سازی افکارعمومی برای تحریم های اقتصادی سپاه پاسداران ارزیابی می شود.

 این سناریو بسیار محتمل است که ایالات متحده در مدیریت استراتژیک جنگ تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران با تداعی شائبه حمایت نظامی آموزشی سپاه قدس از شبه نظامیان طالبان و با استناد به قوانین کنگره، فرمان های اجرایی جدیدی را با رویکرد گسترش دامنه تحریم ها صادر کند، برای مثال وزارت دارایی ایالات متحده در دوم جولای 2009 در راستای ساماندهی عملیات روانی علیه سپاه پاسداران با ادعای حضور "ابومهدی المهندس" و رهبران شیعی حزب "کتائب حزب الله"در ایران، خواهان تصویب تحریم های جدید علیه سپاه پاسداران براساس "فرمان اجرایی 13438 " شد.

 از طرفی بررسی شرایط زمانی و ماهیت تصویب تحریم ها علیه سپاه پاسداران مبین این واقعیت است که همزمان با افزایش عملیات روانی و تصویرسازی مجازی رسانه ای علیه فعالیت های موشکی و هسته ای جمهوری اسلامی ایران، دامنه تحریم ها علیه صنایع موشکی وزارت دفاع یا سپاه پاسداران در حال افزایش است؛ برای مثال با گسترش ابعاد عملیات روانی علیه فعالیت های موشکی جمهوری اسلامی ایران "قانون منع تکثیر تسلیحات هسته ای"در مارس 2000 با توشیح رئیس جمهور ایالات متحده لازم الاجرا شد و براساس آن تحریم هایی علیه شرکت هایی که در انتقال مواد اولیه یا فناوری ساخت موشک های دور برد کروز به جمهوری اسلامی ایران کمک کنند، اعمال می شود. متعاقب آن در آوریل 2000، اولین شرکت کره شمالی با نام "چانگ وانگ سین یانگ"به بهانه کمک به صنعت موشکی جمهوری اسلامی ایران مورد تحریم قرار گرفت. بانک سپه نیز اولین بانک جمهوری اسلامی ایران بود که در ژانویه 2007 براساس "فرمان اجرایی 13382" و حمایت های مالی از فعالیت های موشکی و هسته ای جمهوری اسلامی ایران تحریم شد. نقطه عطف تحریم صنعت موشکی جمهوری اسلامی ایران نیز در ژوئن 2007 اتفاق افتاد که براساس آن دو شرکت وابسته به سازمان صنایع هوا فضا با نام های "گروه صنعتی فجر" و "گروه صنایع ماشینی میزان"و در اوت 2008، "شرکت تهیه قطعات ایمنی"و "شرکت صنعتی جوزا" مورد تحریم قرار گرفتند.

 6. مانور تبلیغاتی اسرائیل برای جذب کمک های نظامی - مالی

 یکی از ترفندهای رژیم صهیونیستی برای مظلوم نمایی و ایجاد حاشیه امنیت و اقناع دولتمردان آمریکا و اتحادیه اروپا برای حمایت های نظامی، مالی و سیاسی از اسرائیل، انحراف اخبار غیر واقعی در خصوص کمک های ایران به حماس و حزب الله است که برخی مصادیق آن عبارت است از:

 ادعای "آیپک"در دهم اوت 2007 مبنی بر مذاکره مسئول سیاسی حماس، خالد مشعل، با مسئولان ارشد سپاه قدس در سوریه به تاریخ جولای 2007 در مورد نحوه قاچاق "آر پی جی هفت"، موشک های ضد تانک، اسلحه و مواد انفجاری از مرزهای پر منفذ شبه جزیره سینا و نوار غزه.

 ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر برنامه ریزی ایران برای قاچاق اسلحه از طریق خاک اریتره به نوار غزه و لبنان - رژیم صهیونیستی در اواخر ژانویه 2009 مدعی شد جنگنده های اسرائیلی محموله نظامی سپاه پاسداران حامل راکت فجر 3 (با برد 65 کیلومتر) در مرز سودان و اریتره که قصد قاچاق به نوار غزه (از طریق تونل های مرزی در منطقه رفح واقع در مرز بین نوار غزه و مصر) را داشتند منهدم کردند.

 ادعای رژیم صهیونیستی در 21 جولای 2009 مبنی بر تأسیس شبکه های نظامی حزب الله در شمال ونزوئلا و "جزیره مارگاریتا" توسط سپاه پاسداران.

 - ادعای ایهود باراک، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، در 30 مه 2010 مبنی بر نشان دادن "تصاویر طبقه بندی شده ماهواره ای" به رئیس جمهور آمریکا که در آن انتقال محموله موشک های دوربرد جمهوری اسلامی ایران از طریق سوریه به جنوب لبنان را نشان می دهد.

به نظر می رسد ایالات متحده با هدف فروش تجهیزات نظامی، انزوای منطقه ای ایران، انعقاد پیمان دفاعی برون سیستمی، تضعیف امنیت بومی و پایدار، توجیه تداوم حضور نظامی خود در منطقه و افزایش ایران هراسی هر گونه توسعه بومی صنعت موشکی و سامانه های دفاع هوایی جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی برای کشورهای منطقه معرفی می کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *