صلاحیت مراجع قضایی و غیرقضایی در رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا و ارز

10:05 - 25 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۹۲۳۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
سومین نشست تخصصی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با موضوع صلاحیت مراجع قضایی و غیرقضایی در رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا و ارز در پژوهشگاه قوه قضائیه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی مربوط به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به همت پژوهشکده جزا و جرم شناسی با موضوع «صلاحیت مراجع قضایی و غیرقضایی در رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا و ارز» با حضور اساتید دانشگاه، قضات محاکم دادگستری و نیز تعزیرات حکومتی و پژوهشگران در پژوهشگاه قوه قضائیه برگزار شد.

در این نشست حسین اعظمی قاضی دادگستری و استاد دانشگاه به بیان صلاحیت مراجع کیفری در رسیدگی به جرایم قاچاق (به معنای هر نوع نقض قوانین گمرکی)، حمل، نگهداری، فروش و عرضه برای فروش پرداخت.

وی با بیان تعارض صلاحیت‌ها طبق ماده 44 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نیز آرای وحدت رویه 751 مورخ 1391/5/5 (در خصوص نگهداری تجهیزات دریافت از ماهواره) و 749 مورخ 24 فروردین سال جاری (در خصوص حمل هیزم و ذغال بدون مجوز)، راه کارهای حل تعارضات در این زمینه را مورد بررسی قرار داد.

اعظمی در بخش دیگری از سخنان خود، به رابطه جرم قاچاق کالاهای ممنوع در قانون قاچاق با قوانین دیگر پرداخت که «تفکیک قانون از حکم قانونی» و «تفکیک حکم قانونی شکلی از ماهوی» دو محور اساسی این بخش از سخنرانی بود.

در ادامه نشست، شاهچراغ یکی دیگر اقضات در جلسه، به نحوه تعیین صلاحیت ذاتی و صلاحیت نسبی در رسیدگی به جرایم قاچاق اشاره کرده و به طور کامل، قواعد شکلی و ماهوی در این خصوص را تشریح کرد.

در پایان قضات و پژوهشگران، به طرح سؤالات هاو ابهام‌های خود در این زمینه پرداختند که آقایان اعظمی، شاهچراغ و توجهی، به این سؤالات پاسخ دادند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *