62 درصد از "شهروندان افغانستان" بی‌سواد هستند

10:04 - 18 آذر 1396
کد خبر: ۳۵۴۱۲۶
معاون وزیر آموزش و پرورش افغانستان اظهار داشت: شمار افراد بی‌سواد در ولایت‌های ناامن این کشور بیشتر است و حضور طالبان و مخالفین مسلح دولت سبب افزایش بی‌سوادی است.

به گزارش سرویس بین الملل سردار محمد رحیمی معاون وزیر آموزش و پرورش افغانستان با اشاره به آمار زیاد بیسوادی در افغانستان، گفت: بیش از 62 درصد از شهروندان افغانستان بی سواد هستند و این آمار در بخش زنان در شهرستان‌ها و ولایت‌های افغانستان به 85 درصد می‌رسد.

وی افزود: به دلیل نبود امکانات و تهدیدهای امنیتی، در بیشتر از 30 درصد از شهرستان‌های افغانستان شهروندان به آموزش و پرورش دسترسی ندارند و هیچ کلاس سواد آموزی در این شهرستان‌ها وجود ندارد و بیشتر این آمار بالای بی‌سوادی در افغانستان به دلیل وجود طالبان در مناطق مختلف است.

عبدالرازق احمدی رئیس اداره آموزش و پرورش هرات اظهار داشت: بیش ا ز 50 درصد از مردان و 60 درصد از زنان در هرات بی‌سواد هستند، این آمار در شهرستان‌های هرات بسیار بالا است.

وی گفت: در حال حاضر در هرات 7 کلاس سواد آموزی در شهرستانهای نزدیک به مرکز شهر هرات وجود دارد ولی این آمار برای حجم وسیع بیسوادی در هرات کافی نیست و نیاز است تا وزارت آموزش و پرورش افغانستان در راستای ایجاد کلاس‌های سواد آموزی در هرات اقدام کند.

رئیس اداره آموزش و پرورش هرات گفت: در حال حاضر در شهرستان ادرسکن هرات به دلیل وجود تهدیدات امنیتی و حضور طالبان و مخالفین مسلح دولت هیچ کلاس سواد آموزی ایجاد نشده است و حتی در برخی از شهرستانهای ناامن هرات به دلیل شدت ناامنی‌ها معلمان حاضر به تدریس نیستند.

در حال حاضر افغانستان در جمله 3 کشور بی‌سواد دنیا قرار دارد و دلایل اصلی بیسوادی مردم افغانستان شرایط سنتی، وجود طالبان و مخالفین مسلح دولت در مناطق مختلف افغانستان است که پس از 15 سال تاکنون آمار بی‌سوادی در حال افزایش است اما معاون وزارت ‌آموزش و پروش افغانستان بر ریشه کنی این معضل اجتماعی تأکید کرده و می‌گوید قرار است طرح بزرگ بسیج ملی برای مبارزه با بیسوادی از سوی وزارت آموزش و پرورش راه اندازی شود.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *