رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بینایی به چشمان 3 نابینا بازگشت/جزئیات عمل پیوند شبکیه مصنوعی در ایران

8:00 - 28 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۸۲۴۷
دسته بندی: جامعه ، عمومی
تعداد نظرات: ۳۷ دیدگاه
فوق تخصص شبکیه و چشم پزشک گفت: پیوند شبکیه مصنوعی در بازگرداندن بینایی به چشمان 3 نابینای جراحی شده موفق بوده و ایران را در زمره دومین کشور موفق در خاورمیانه در زمینه انجام این جراحی قرار داده است.

بینایی به چشمان 3 نابینا بازگشت/ لزوم حمایت دولت از  هزینه های 700میلیونی درمانمحسن فروردین در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه گفت: پیوند شبکیه مصنوعی از نادرترین شیوه‌های درمان در بیماران نابینا محسوب می‌شود که بعد از گذراندن مراحل تحقیقاتی، امروز به عنوان تنها روش برای درمان افراد نابینای مطلق  و آسیب دیده در ناحیه شبکیه چشم به نتایجی قطعی دست یافته و بینایی را به افراد بیمار بازمی گرداند.

در ادامه گفت و گوی میزان با این فوق تخصص شبکیه و چشم پزشک را می خوانید.

میزان: در زمینه درمان مشکل شبیکه به طور طبیعی به چه میزان از پیشرفت‌های علم پزشکی دست یافته‌اید و پیوند شبکیه مصنوعی تا چه حد می‌تواند پاسخگوی درمان افراد نابینا باشد؟

به علت پرخونی زیاد در سلول‌های چشم و مشکلاتی، چون وجود سلول‌های تخصص یافته دراین زمینه، عملا امکان پیوند طبیعی شبکیه تاکنون میسر نشده است با این حال همچنان تحقیقات در زمینه پیوند طبیعی شبکیه چشم ادامه دارد.  علم بیتانیک ترکیبی از بیولوژیک و الکترونیک است که در طی ۱۰ سال اخیر با پیشرفت‌هایی که داشته منجر به دستیابی به دانش شبیه سازی از ساختمان‌های حساس بدن شده است. در این  میان شبکیه نیز از جمله پیوند‌هایی است که در مباحث پیوند‌های مصنوعی قرار می‌گیرد. براین اساس شرکت‌های مختلف کشور‌های خارجی با تحقیقات پیشرفته‌ای که در این زمینه داشته‌اند موفق به تولید شبکیه مصنوعی شده اند. این در حالی است که  دانشگاه صنعتی شریف تهران نیز در طی چند ماه اخیر پروژه‌ای مشابه شبکیه مصنوعی را آغاز کرده و امیدواریم که این تحقیقات منجر به تولیدمحصولات نهایی در کشور شود. براین اساس شبکیه مصنوعی از طریق چند شرکت خارجی به بازار ارائه شده و تنها محصولات شرکت سکندساید از کشور آمریکا، از نظر مجامع علم پزشکی تأیید و بر روی شبکیه بیماران نابینا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

-در راستای انجام پیوند شبکیه مصنوعی در ایران چه مشکلاتی وجود دارد؟

تقریباً دو سال است که مجوز انجام پیوند مصنوعی شبکیه چشم به کشورمان داده شده است، ولی به علت پیچیدگی  جراحی و تهیه تجهیزات و وسایل دقیق برای اخذ تأییدیه عمل و مجوز آن لازم بود شرایط و مراحل اولیه فراهم شود. در این بین توانایی جراحان ایرانی در انجام عمل شبکیه چشم بعد از دو سال تأیید شد و در نتیجه تجهیزات و شرایط لازم برای انجام آن در ایران فراهم شد. در این خصوص نماینده شرکت مربوطه با صدور مجوز پیوند مصنوعی شبکیه را صادر، و اولین عمل جراحی پیوند شبکیه مصنوعی با حضور مستقیم کارشناسان خارجی، در شهر شیراز آغاز شد. خوشبختانه  این پیوند کاملا موفقیت‌آمیز بوده و  بینایی را به بیماران پیوند زده شده باز گرداند.

-پیوند شبکیه مصنوعی برای چه بیمارانی امکان پذیراست؟

بیمارانی می‌توانند از پیوند شبکیه مصنوعی استفاده کنند که نابینای مطلق هستند. یعنی هر دو چشم این افراد فاقد درک نور بوده و یا  حد ضعیفی از دید یا درک نور را احساس می‌کنند. این افراد نباید سابقه عمل جراحی در ناحیه چشم  و یا ضربه به آن را داشته باشند.‌ افرادی که از بدو تولد نابینا هستند قابلیت استفاده از این شیوه درمان را ندارند چرا که این افراد باید در ابتدا دارای توانایی دیداری بوده و به مروز زمان به نابینایی دچار شده باشند.   معمولا این عمل جراحی برای افراد بالای ۱۸ سال با توانایی فیزیکی فاقد معلولیت‌های جسمی و ذهنی انجام می‌شود. بنابراین بعد از پیوند شبکیه مصنوعی، بیماران باید قابلیت درک و کار با کامپیوتر را برای تقویت شبکیه داشته باشند و بتوانند دوره‌های توانبخشی لازم برای کسب بهبودی کامل را در کمال سلامت جسمانی سپری کنند.

-معمولا افراد به دلایل مختلفی دچار کم بینی و نابینایی مطلق می‌شوند در این بین آیا افراد با سوابق بیماری متفاوتی، چون دیابت می‌توانند از این  پیوند شبکیه مصنوعی استفاده کنند؟

به طور کلی بیمارانی که تحت عنوان شب کوری مادرزادی و یا در اصطلاح علمی RP هستند، در اولویت این پیوند قرار دارند. این در حالی است که این افراد  در مراحل اولیه زندگی دارای توانایی دیداری بوده و به مرور زمان دید در شب خود را از دست داده و به طور کامل نابینا شده اند. این نوع بیماری معمولا در سنین ۲۰ تا ۵۰ سالگی افراد را درگیر کرده و منجر به نابینایی مطلق می‌شود. بنابر این بیمارانی که بر اثر ضربات جسمانی بر چشم و نابینایی بر اثر دیابت و یا عوامل دیگر بینایی خود را از دست داده‌اند با پیوند شبکیه مصنوعی درمان نمی‌شوند. اما این امیدواری را به این بیماران می‌دهیم که  تحقیقات درخصوص درمان این  گونه نابینایی در افراد در حال انجام است و امیدواریم درطی سال‌های آینده راهی برای درمان کامل این افراد پیدا شود.

- اولین عمل پیوند مصنوعی شبکیه چشم بر روی چه کسانی انجام شد و این عمل جنبه آزمایشی داشت؟

اولین عمل پیوند مصنوعی شبکیه چشم  بعد از سپری کردن تحقیقاتی دو ساله به طور قطع از حالت تحقیقاتی خارج شده و به صورت کلینیکی انجام شده است. این بدان معناست که به طور قطع به یقین نسبت به بهبود بیمار اطمینان کامل داده می‌شود و هیچ گونه تردیدی در نتیجه جراحی وجود ندارد. بنابر این در مراحل تحقیقاتی این پیوند تمام جوانب بررسی و با کسب نتیجه قطعی این عمل بر روی بیمار انجام شده است. در حال حاضر دو عمل بر روی چشمان دو خانم در شهر شیراز و سومین عمل نیز در طی هفته گذشته بر شبکیه چشم یک بیمار مرد در بیمارستان نور تهران  انجام شده است. ۱۰ بیمار دیگر در نوبت پیوند قرار دارند و در روز جمعه هفته آینده نیز بیمار چهارم تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد.

- در  زمینه انجام  پیوند شبکیه مصنوعی چشم، کشور ایران نسبت به کشور‌های دیگر در چه جایگاهی قرار دارد؟

در پیوند شبکیه مصنوعی، ایران پانزدهمین کشور دنیا است که پیوند شبکیه مصنوعی را انجام می‌دهد. در حالی که شبکیه مصنوعی محصول مشترک چند کشور اروپایی و آمریکا است، اما تنها دو کشور ایران و عربستان در خاورمیانه نسبت به این عمل اقدام کرده‌اند که این جراحی در کشور عربستان توسط جراحان آمریکایی صورت گرفته، اما در کشور ایران برای اولین بار پیوند شبکیه مصنوعی توسط بنده و چند فوق تخصص شبکیه در شهر شیراز انجام شد. تیم جراح این  پیوند بعد از گذراندن دوره آموزشی تئوری عمل و نظارت بر روند این جراحی به طور مستقیم در مرکز چشم پزشکی شیراز که از لحاظ وسایل و تجهیزات مورد تایید شرکت آمریکایی قرار گرفته بود، انجام شد. در فرآیند جراحی ۶ جراح شبکیه از شیراز دعوت به شرکت دراین جراحی شدند که خوشبختانه تلاش‌های نتیجه بخش بوده و عمل پیوند شبکیه مصنوعی با موفقیت کامل انجام شد.

- بعد از اعلام خبر انجام اولین پیوند شبکیه مصنوعی در ایران بسیاری از نابینایان نسبت به درمان خود امیدوار شدند تاکنون چند بیمار برای بهره مندی از این درمان اقدام کرده اند؟

در حال حاضر از  ۱۰۰ هزار نابینای مطلق، ۲ هزار نفر بیمار شب کور هستند که این میزان کمتر از ۵ درصد ازتعداد کل بیماران را به خود اختصاص می‌دهد. در مرحله دوم بیماران AMV یا همان اتروپی جغرافیایی نیز در اولویت پیوند شبکیه مصنوعی  قرار می‌گیرند. بعد از اعلام خبر موفقیت عمل پیوند مصنوعی شبکیه چشم، با حجم وسیعی از استقبال روبرو شده ایم، اما متأسفانه به دلیل کمبود امکانات و محدودیت در  بهره مندی بیمارستان‌ها به آن، تنها در کلینیک چشم پزشکی فروردین امکان انجام این عمل وجود دارد.  تاکنون بیش از ۱۰۰۰ مراجعه به کلینیک صورت گرفته که از این تعداد تنها ۲۰۰ نفر از آن‌ها  از شرایط پیوند برخوردارند.

-هزینه پیوند شبکیه مصنوعی چشم ۷۰۰ میلیون برآورد شده است. آیا تسهیلاتی برای درمان افراد بی بضاعت و کم درآمد در نظر گرفته شده است؟ حمایت دولت و وزارت بهداشت از این پیوند در چه حدی است؟

در مراحل اولیه به منظور بررسی پرونده بیمار و انجام آزمایشات لازم، از همه بیماران مذکور برای درمان استقبال می‌کنیم. در صورت تائید شرایط برای جراحی، افرادی که دارای توانایی مالی هستند در نوبت قرار می‌گیرند.   اما به منظور انجام پیوند در افراد فاقد توانایی مالی، بسیاری از خیرین سلامت و نهاد‌های خیریه کشور آمادگی خود را برای حمایت مالی از بیماران بی بضاعت اعلام کرده اند. همچنین به منظور جلب حمایت وزارت بهداشت، جلساتی با وزیر مربوطه برگزار شده که امیدواریم در شرایط بدهی‌های وزارت بهداشت و محدودیت‌های بودجه ای، تاثیر گذار باشد.  پیوند شبکیه مصنوعی چشم همچون کاشت حلزونی چشم از تکنولوژی پیچیده و هزینه بری برخوردار است. این در حالی است که در ۱۰ سال گذشته، کاشت حلزون برای اولین بار در کشور با هزینه ۶۰ هزار دلار انجام شد، اما با گسترش این عمل هزینه‌ها به ۱۵ هزار دلار کاهش یافت و با حمایت‌های ۹۰ درصدی دولت، بیماران تنها با پرداخت پرداخت ۶ میلیون تومان تحت این عمل جراحی قرار می‌گیرند؛ بنابراین امیدواریم در چند سال آینده باحمایت‌های دولت، هزینه‌های پیوند شبکیه مصنوعی چشم نیز کاهش یابد. در حال حاضر اعلام حمایت از جانب خیرین زبانی بوده و هیچ یک به مرحله عمل نرسیده است.

پتانسیل و توانایی انجام جراحی پیوند شبکیه مصنوعی در پزشکان دیگر کشور وجود دارد؛ بنابراین به منظور پیشرفت‌های پزشکی در این حیطه، عمل سوم پیوند شبکیه مصنوعی در کنگره چشم پزشکی کشور با حضور ۲۰۰ فوق تخصص شبکیه انجام شد تا به طور مستقیم شاهد جراحی بوده و با روند آن آشنا شوند. در راستای گسترش پیوند شبکیه مصنوعی در وهله اول از چشم پزشکان شهر شیراز و در مراتب بعدی از پزشکان سطح کشور دعوت می‌شود برای کسب تجربه در اعمال جراحی حضور داشته باشند تا نسبت به حجم بالای بیماران، اعمال جراحی با سرعت بیشتری  انجام شود.

-هزینه دو عمل اول پیوند شبکیه مصنوعی چشم از حساب شخصی شما پرداخت شده است، چه شد که تصمیم گرفتید برای انجام این دو عمل هزینه‌ای بالغ بر ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان را شخصا برای درمان این بیماران پرداخت کنید؟

من یک پزشک هستم و مایلم در مرز‌های دانش کشور موثر باشم. پیوند شبکیه مصنوعی چشم تنها توانمندی پزشکان ایرانی نیست و چه بسا در زمینه‌های دیگری، چون جراحی‌های پیشرفته مغز و اعصاب، بیماری‌ها قلبی، پیوند کبد پزشکان دیگر اقدام به این کار کرده اند و در مسیر دسترسی به پیشرفت‌های علمی از هیچ حمایتی دریغ نکرده اند. در عرصه طبابتم با بسیاری از بیماران  نابینا مواجه هستم که تا چند سال گذشته حتی از لحاظ پزشکی هم چاره‌ای برای درمان آن وجود نداشته است، اما با وجود تکنولوژی جدید من هم به دیدن دنیا با چشمانی که نابیناست امیدوارم. پیوند شبکیه مصنوعی یک عمل سنگین، پیچیده وهزینه بر است، اما نقش بسیاری در کاهش غم و غصه بیماران نابینا دارد و امکان استقلال  در انجام امور روزانه را برای آن‌ها فراهم می‌کند. شادی و رضایت بیماران به ما پزشکان انرزی و امید می‌دهد که این راه را با توان بیشتری ادامه دهیم.



ناشناس
|
-
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
0
0
سلام. بسیار عالی. منم بر اثر یک اتفاق شبکیه چشم راستم سوراخ شد دو بار عمل انجام دادم متاسفانه هیچ تفاوتی با قبل از عمل نکردم. پزشک محترم فرمودن شاید دیر اقدام به عمل کردیم. ایا امکان داره به مرور زمان خوب بشم؟ در ضمن رانندگی هم میکنم و مطالعه با موبایل هم دارم. ایا با این نوع رفتار روی چشم چپم فشار وارد نمیشود؟
تارا
|
-
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
0
0
سلام اگر فرزندی از بدو تولد به علت چسبدگی شبکیه دچار نابینای مطلق باشد و در سن 4 سالگی باشد با این روش قابل درمان است؟
آمنه
|
-
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
0
0
سلام تقديم ميكنم خدمت شما خوبان من يه برادر نابينا دارم كه از ١٤ سالگى ديد چشماشو از دست داده ميخواستم بپرسم اين عمل براى برادرم جواب ميده ميخواستم بدونم تو كدوم بيمارستان اين عمل به طور دقيق انجام ميگيره ممنون
علیرضا
|
-
|
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
1
0
سلام من هر دو چشمم از دوره دبستان به مرور ضعیف تر شده مشکل شبکیه دارم تهران رفتم البته پارسال گفتند هنوز راه درمانی پیدا نشده
ساجده
|
-
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
0
0
باسلام خدمت شما من بچه ام از بدو تولد مادرزادی چشمش کوچک است وچندبار بردمش تهران وشیراز پیش دکتر ابطحیان گفتن نوع چشم بچتون میکروفتالموس است وهیچ امیدی به شبکیه ی چشم بچتون نداره میخوام بدونم اگه برای شما بیارمش چکش کنید وببینیدامیدی هست یانه
رحیمی
|
-
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
0
0
سلام من مادرشوهرم ۲ساله کلا نابینا شده اگه میشه کاری براش کرد خیلی خوب میشه پدرشوهرمم فوت کرده خیلی ثواب داره
آرزو عزیری خرم
|
-
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
0
0
سلام. من دو روز بیناییم را ازدست دادم میشه نوبت بزارید متشکر
ناشناس
|
-
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
0
1
برای نابینایی که براثر متانول نابینا شده هم این عمل جواب میدهد
ساکو اسعد سجادی
|
-
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
0
سلام من پسری ۸ ساله دارم که چشم چپش تشکیل نشده ایا این عمل براش انجام میشه یا نه
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
0
0
خداقوت خداقوت
زینب سلیمانی از زنجان
|
-
|
۰۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
0
0
سلام خسته نباشید به امید خدا ان شاالله با این پیشرفت هیچ نابینایی نباشد. دختر یک ونیم ساله من هم بیماری شبکیه دارد.
حبیب عبادی
|
-
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
0
0
سلام و خسته نه باشید .من یه عمو دارم که در دوران جوانی به علت عمل تومور .عصب بینایی اش را از دست داده و نابینا شده میخواستم بدونم آیا امیدی به برگرداندن بینایی .توسط عمل جراحی هست یا خیر خواهش .در این زمینه پاسخ دهید.با تشکر
ناشناس
|
-
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
0
0
سلام لطفا آدرس دقیق بگید تا بتونیم مراجعه کنیم با تشکر
ناشناس
|
-
|
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
عالی
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
چشم پسرم بر اسر زربه تخلیه شده امکان پیوند براش هست
مازیار کاظمی
|
-
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
0
0
سلام خسته نباشید پسرم سه سال به نابینایی مطلق رسیده وکم کم دیدش از دست داده وپسرم در سن شش ماهگی شنت مغزی برایش گذاشتند که در اثر تصادف رخ داده بود گذاشتند و هنو ز در حال حاضر شنت مغزی را دارد دکترا کفتند باید پیوند عصب بینایی بشود ایا با این عمل جراحی پیوند شبکه مصنویی می شود کاری کرد در صورتی دکتر می گوید تخم چشمش سالم است باید پیوند عصب بینایی بشود ایا میشود کاری برایش انجام بدهید متشکرم
ناشناس
|
-
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
باسلام مادرم ۵۰سالشه که دید چندانی نداره دیدش را کم کم از دست میده و تو ۳۰سالگی کلا بینایش را از دست داده بعد عمل میکنه والان هم تعریفی نداره شب هاکه کلا نمیبینه ولی روزها ازشبهاش بهتره و هردو چشمش نمی بینه من میخواستم بپرسم واسه مادرم می تونیم این عمل پیوند شبکیه را انجام بدیم
ناشناس
|
-
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
0
0
سلام خسته نباشید چشم چپ من دید نداره و شبکیه اش کاملا مچاله شده ایا منم میتونم عمل پیوند شبکیه انجام بدم
مدینه رضایی
|
-
|
۰۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
خدایا یعتی چنین چیزی هست بچه من چشم خودش را از دست داده بخاطر انفجار یعنی خدایا این عمل صحت دارد این ارزوی من براورده میشود خدا ..
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of)
ایشالله ب امید خدا همه چی درست میشه
مدینه رضایی
|
-
|
۰۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
سلام چطور میشود ک نوبت بزنم
نازنین
|
-
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
0
0
سلام ایا برای فشارچشم رنگدانه ای میتونیم از آقای دکتر نوبت بگیریم
محدثه
|
-
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
0
0
سلام مادر من 47ساله است واز بچگی شب کور مادرزادی بوده دید کامل نداره اما به صورت تار میبینه هرجاهم رفتیم گفتن راهی نداره آیا با عمل شبکیه مصنوعی دیدچشمش برمیگرده
ناشناس
|
-
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
0
0
سلام من در ۵ سالگی به چشمم راست خودم چاقو خورد در همون سال من چشمم رو عمل کردم وچشم از همون وقت هستش که تار میبینددر۱۰ سالگی شبکیه ی من پاره شده بود وعمل کمربند یا لیزر انجام دادموهمیشه چشم چپ خودم رو می بستم تا اون یکی چشمم نیز کار کند امر های سخت ونرم رامیرز به چشمم می گذاشتم وبه بیمارستان فارابی مراجعه می کردم الان من۱۵ سال دارم خواستم بکم در آینده به دید دوباره ای امید هست ایمان می توانم بینایی خودم رو به دست بیاورم
ناشناس
|
-
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
0
0
سلام پسرمن ۱۳ سال آرپی دارد شما بگید من باید چه کار کنم
ناشناس
|
-
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
0
0
سلام پدربزرگ من 75سال دارد و شبکیه چشم او سفید شده و دید بسیار کمی دارد...آیا میتواند پیوند شبکیه را انجام دهد
یاشار
|
-
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
0
0
با سلام پیوند شبکیه چند درصد بینایی رو باز میگرداند؟
ناشناس
|
-
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
0
0
با سلام وخسته نباشید دایی وخاله ی من در روستا زندگی می کنند هر دونفر کم بینا هستند شبکیه چشمشون پاره شده یک بار هم پیوند کردند ولی دید یک چشم ازبین رفته وچشم دیگه دید خود رااز دست داده این خبر خیلی خوشحالم کرد اونها تهت پوشش کمیته امداد هستند از مسئولین می خواهم کمکشون کنند اقاوخانم رحیمی توتکابون گیلان کمیته امداد
زهره عرب
|
-
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
0
0
سلام خسته نباشید من از نوزادی در حین ی حادثه بینایی چشم چپم رو از دست دادم البته تا ۶ سالگی همه جارو ب طور تار میدیدم اما متاسفانه الان ی حاله ابی رنگ رو چشمم افتاده مشکلی از جهت چشم راستم ندارم ایا امکانش هست چشم منم درمان بشه؟ من هم برام زیبایی چشم مهمه و هم اگه راهی بود دوباره دیدن با دوتا چشم:)
مهناز
|
-
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
0
0
سلام..خسته نباشید .. من سه سال پیش شیشه به چشمم خورده بود شبکیش پاره شده بود روغن زدم‌...به بار در تهران و یه بار در تبریز عمل کردم ...زیبایی دارم ولی دید کمی دارم .
حسین دهقان
|
-
|
۰۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
0
0
سلام بابا من عمل کرده عینک رو ورداشته یک سال هست الان چشاش تار میبینه میشه بخصوص شب ها دیدش رفته میشه درمان کرد
مهدی
|
-
|
۰۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
0
0
با عرض سلام و احترام هر دو چشم چشم من از بدو تولد شب کوری داشت سه سال پیش در اثر شکستن شیشه عینکم بینای چشمم رو از دست دادم و بینایش خیلی کم شده لطفأ راهنمایم کنید
ناشناس
|
-
|
۰۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
0
0
با سلام وخسته نباشید سوالم این است که برای پدرم مشکل دیابت داره و باعث خونریزی‌ در چشمانش شده آیا این امکان هست ممنون میشم
محمد
|
-
|
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
0
0
سلام پسر خالم شبکه ی چشمش پاره شده الآن نابینا هستش میشه آدرس دکتر خوب برای جراحی این مشکل بدین؟
ناشناس
|
-
|
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
0
0
سلام خسته نباشید داداش من حدود ۵ماه بیناییش بخاطر مصرف الکل متانول تقریبا ازدست داده درحد سایه کوچک میبیبنه ایا این عمل باعث بهبودیش میشه؟
علیرضا هاشمی
|
-
|
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
0
0
سلام همسر بنده جانباز ۷۰ درصد جنگ هستند از سن ۱۶ سالگی بینایی خودشون رو ازدست داده اند و جراحی شده اند ولی به علت سوار شدن هواپیما و فشار هوا باعث پاره شدن شبکیه شده و نابینا شدند میخواستم بدونم این عمل برای ایشون امکان پذیر هست ؟؟؟
سهراب
|
-
|
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
0
0
چشم چپم نمی بیند امکان خوب شدن دارد چند بار عمل کردیم ولی درست نشد
فرشته دارابی
|
-
|
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
0
0
لطفأ آدرس و شماره تماس دکتر بفرمایید بنده نیاز اورژانسی دارم متشکرم
علی فولادی
|
-
|
۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
0
0
سلام من پدرم بینایی هر دو چشمش رو بر اثر مصرف الکل از دست داده الان مدت یکسال هست که دیگه هیچی رو نمی‌بینه آیا درمان یا جراحی هست بشه حالا مصنوعی یا هر جور دیگه بشه بینایی رو بهش برگرداند.دکتری یا جایی رو میشناسید لطفاً معرفی کنین
احسانی
|
-
|
۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
0
0
سلام خسته نباشید من بیماری بهجت دارم از ۱۵سالگی بیماریم شیوع پیدا میکنه و الان ۲۸ ساله ام الان چشم سمت چپم از دست دادم عصب چشمم خشک شده به دلیل فشار بالا و چند باری عمل چشم انجام دادم بر روی هر دو چشمم عمل اب مروارید و چسبندگی چشم میخواستم ببینم با عمل میتونم دید چشم سمت چپم برگرده
مجید
|
-
|
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
0
0
سلام وخسته نباشید من مجید حسینی از خرم آباد هستم مشگل شبکیه چشم دارم یک بار عمل جراحی کردم براثر گفتن بر اثر زربات یا چیز سنگین بلند کردی حالا ده درصد ازش مونده گفتم شبکیه مصنوعی جواب میده برا من لطفا بگید ممنونم
ناشناس
|
-
|
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
0
0
سلام پسر من شبکیه چشمش بر اثر حادثه پاره شده تو پنج سالگی بعد یکسال عمل شده وگفتن شبکیه اش چسبیده وبزور از قسمتیش استفاده شده که اونم با لیزر سوراخ سوراخه الان سی وپنج سالشه میشه از شبکیه مصنوعی یا پیوند چشم خودم استفاده کنه
ناشناس
|
-
|
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
0
0
سلام من خواهرم الان سه ساله روز به روز دید چشماش کم میشه هر دکتری هم میره میگن چشات مشکلی نداره از ایمنی بدنت هست به تازگی هم دید چش چپش کامل از دست داده حالا میگه چش راستم هم داره کم کم دیدش از دست میده تورا به خدا راهنمایی کنین هرچی هم آزمایش میده مریضیش معلوم نیست
سید محمد موسوی
|
-
|
۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
0
0
سلام شوهرم 40سالشبینایی چشم چپش از کلاس اول فهمیده ندارن آیا میشه بینایش بدست بیاره م
عباس
|
-
|
۰۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
0
0
سلام من بچم سرطان چشم دارد میخواستم ببینم پیوند چشم میتواند انجام بده
ناشناس
|
-
|
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
0
0
سلام پسر من در اثر ضربه چماق بینایی یک چشمش رو از دست داده دکترا کلا میگن نه با عینک نه با عمل درست نمیشه شبکیه چشم پسرم مثل اینکه یه سنگ روی شیشه بزنی خرد شه چشم پسرم کلا شبکیه خرد شده و دکتر کفت یک دهم بینایی داره وتا آخر عمرش اینجوری میمونه
...
|
-
|
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
0
0
سلام کسی که مادرزادی چشمش نابیناه باشع میششع عمل بشع اینجوری عمل انجام میدین؟؟؟؟؟
حسین
|
-
|
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
0
0
سلام من برادرم در سن ۱۵ سالگی چشم چپش به علت برخورد اچار چرخ اسیب دید وکلا بینایی چشم چپش ازبین رفته برادرم الان ۳۸ سالشه وسه سال پیش چشمش تخلیه کردیم و پورتوز کرده ایامیشه با این عمل جراحی بینایش برگرده لطفا راهنمایی کنیدممنون میشیم خدا خیرتون بده
محمد‌مهدی‌حیدریان
|
-
|
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
0
0
سلام‌شبکیه‌عمل‌‌کرده‌بچه‌ام‌الان‌دکتر‌تهران‌بیمارستان‌حضرت‌رسول‌گفتن‌بینایی‌نیاورده‌‌الان‌پیوند‌میشه‌باعلت‌دستگاه‌شنت‌‌گزاشتن‌پارگی‌شبکیه‌الن‌بینم‌بچه‌هست‌۱۱‌سال‌درست‌میشه
ثریا بامری
|
-
|
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
0
0
سلام من دختری 22ساله هستم چشمهایم در6 ماهگی براثر گرمای اکسیژن توسط دکترش بعلت بیماری زردی نابینا شدم نور را احساس میکنم اشک چشم دارم دکترها گفتند عمل بینایی چشماهایت نا ممکن نیست فقط باید دستگاهی از خارج بیایید که میشود باان دستگاه بینایی شما خوب شود
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
0
0
سلام
مادرم حدود ۷۸ سال دارد. چند ساله نابینا شده . چکارکنم.
امیدی هست. کمک و راهنمایی کنید. سپاسگزارم
علی عیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
0
0
عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما.. من برادری ۲۶ساله دارم که در سن ۵سالگی بینایی چشماشو از دست داده و الان خودش میگه روشنایی رو حس میکنم بعد از بیست سال نابینایی آیا این عمل براش خوبه که بیاریمش یا نه یه راهنمایی بکنید لطفا بخدا خیلی ثواب داره براتون چون خیلی امیدواره میگه من مطمعنم چشمام خوب میشه.... پناه بر خدا
سیامک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
0
0
باسلام من شبکیه چشم راستم نازک شده و پزشکان می گویند کاری نمی شود کردوبایدتااخرعمر باهاش بسازی آیا همین طوره یانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
0
1
باسلام وخسته نباشی من خواهرم هم کوره هم کره وهم لال تور خدا اگر میشه یک کمکی به خواهرم بکنید پیش خدا فراموش نمی‌شود چرا ما حرفی که با ایشون می‌زنیم باید
دست خودش را بگیریم ویک توری حالیش بکنیم توراخدا توراخدا تورا خدا کمکی به ایشان بکنید ولا این استسنای است تورا خدا کمکش کنید ممنون ممنون ممنون
اسدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
0
0
سلام.ای کاش همین طور که این همه اطلاعات مفید و امید بخش نوشتی یک آدرس قید میکردی تا منی که می‌خوام بخاطر نابینا های عزیزم.برادر و خواهرم... برم خارج از کشور و این عمل رو انجام بدهند .در همین کشور خودم هزینه کنم .مردانگی کن و اسم دکتر وآدرس ایشان رو بفرما.خدایا تنها امید ما تویی.از این درگاه ناامید مارا برنگردان.
مرضیه رضوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
0
0
سلام من مادرم متولد ۴۷ هست دیابت زده به چشماش نمیبنه لطفا راهنمایی کنید
سادات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
0
0
سلام اقای دکتر من خواهرم حدود۱۰ماهه بینایی شو ازدستت داده چون پدرم یهویی فوت کردند خواهرم بسر خودش ضربه زده دکتر مغزاعصاب گفته عصب چشم اسیب دیده میخاستم بدونم پیوند شبکیه مصنوعی برای خواهرم جواب میده یان؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
0
0
سلام وقتتون بخیر.شوهرم ۴۲سالشه ومشکل شبکیه داره یعنی طبق عکسهایی که از چشمشون گرفتن هم جناب آقای دکتر نیک اقبالی وهم جناب آقای دکتر ابطحیان گفتن که سلولهایی که وار شبکیه میشه مختل شده آیا این عمل شبکیه مصنوعی براشون قابل درمان است
سوگند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
0
0
سلام من ۱۸ سالمه و خواهرم ۲۰ سال
من از ۱۲ سالگی متوجه بیماری مادرزادی دیستروفی شبکیه بعلت ازدواج فامیلی پدر و مادرم خودم شدم و گفته شده عملش امکان پذیر نیست الان ۶ ساله که درگیر این بیماری هستم و روز به روز چشمام دیدش تار تر میشه و از همه بدتر تازه متوجه شدیم خواهرم هم این مشکل و داره
توروخدا کمک کنید جواب بدید
علی
|
United States of America
|
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
0
0
با سلام من یه پسر ۲۷ ساله دارم از سن ۶سالگی که برا تست هوش مدرسه بردم فهمیدم چشم راستش تنبلی داره الان دیدش کمه با این عمل میشه درمان بشه ممنونم
لیلا حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
0
0
سلام من۳۸سالم ۴ساله فهمیدم شب کوری دارم خواهرمم داره وکور شده ۲سال پیش عمل لازک کردم ایا عمل روچشم من انجام میشه توروخدا من نصف بیناییمو ازدست دادم جواب بدید لطفا
سلام من صادق پیامنی از دورود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
0
0
من چشم چپ دیدش ۳ درجه وچشم راستم دیدش حد دیدن نور وپرده شبکیه خیلی ضعیف ونزدیک بینی شدید دارم واوضاع مالی خیلی ضعیف داریم وتوان کار ندارم تورا به خدا کمک کنید
خاطره نوایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
0
0
سلام خدمت شما مادرم مبتلا به بیماری RPهستندمدت ۱۵ سال که متوحه بیماریشون شدیم ،شیراز امدیم و شاگرد دکتر خدادوست گفتند که سوراخ شبکیه چشم دارند ،مادرم ۶۰ سالشونه ،امکان عمل برای مادرم هست لطفا راهنماییم بفرمایید
فقط خدا
|
United States of America
|
۰۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
0
0
سلام مادرم ۴۸ سالشه و نزدیک ۲۰ ساله هردو چشمش تقریبا نابینا شده و هر دکتری رفتیم میگه مشگل از شبکیه و هم شب کوری مادر زاده و دکترا گفتن درمان نداره ایا این عمل برای مادرم انجام میشه
فاطمه قادری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
0
0
باسلام وخسته نباشید من پسر ۴۰ساله دارم با ضربه چوب در۴سالگی قرنیه روا دست داد دوبار عمل پیوند انجام شد ولی متاسفانه پس زد آیا امکان این جراحی رو داره باتشکر
امید غلامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
0
0
سلام برادر من از 6سال پیش با حلال رنگ چشماش سوخته وبالای 30 مرتبه عمل شده و چند مرتبه پیوند قرنیه شده لطفا یه دکتری که بتونه کاری انجام بده بفرستید
حسین اکبری
|
Germany
|
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
0
0
با عرض سلام‌خسته نباشید من مدد ۱۵ ساله یک چشمم با ضربه سنگه نابینا شده یا امکان دارد دو باره عمل انجام بدم بیام ایران یا نه خواهش میکنم از شما من منتظر جوابم می خوام عمل انجام بدم اگر امکان دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
0
0
سلام برادری دارم که مادر زادی شبکیه چشماش کامل تشکیل نشده کم بیناست فاصله یک متری خودشو فقط میتونه ببینه ایا میتونه این عمل روانجام بده
عبدالله اکبری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
0
0
نابینا مادرزاد
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
0
0
دخترم بیست سالشه پنج سال پیش به خاطر تصادف عصب هر دو چشمش کاملا قطع میشه و در حال حاضر نابینای مطلق هست،دکتر ها گفتن که هیچ کاری نمیشه کرد و دخترم تا اخر عمر از نعمت بینایی محروم شده،اگه دکتری هست جایی هست که بتونه برای دخترم کاری بکنه که حداقل اندکی بینایی رو بدست بیاره کمکم کنه خواهش میکنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
0
0
سلام همسر منم ۴۲ساله هست دیدیمش خیلی کمه دکترا گفتن بیماری اشتارگات هست ودرمان نداره لطفا اگه راهی داره مارو راهنما یی کنیدممنون
هادی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
0
0
کسی که در جنگ انفجار مین شده و نابیناست چهل سال پیش آلمان فرستادن علم پزشکی اینقدر پیشرفت نداشت آیا الان چاره برای نابینایان هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
0
0
فعلا هیچ درمانی برای شبکیه نیست ..هیچی متاسفانه دکتر مشهد به ما گفتن ده تا بیست سال دیگه با پیشرفت علم شاید کاری بشه کرد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
0
0
سلام من 16سالمه وRPدارم شب نمی‌بینم وعینکی هم هستم وضعیت مالی خانواده ام هم خوب نیست ضعیف هست آیا درمانی برای مریزیم هست
راضیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
0
0
سلام دخترم ۷ سالشه جزو بیماران لورنس بارت بیدل هست و گفتن شبکیه چشمش به مرور تحلیل میره و در آخر نابینا میشه ایا با این روش درمان میشه؟؟ برای پیگیری این موضوع کجا باید دنبال باشم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
0
0
مادرمن دراثردیابت کورشدن بخداهمه داریم دیوانه میشیم کمک کنیدلطفا چیکارکنیم
ارش تقیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
0
0
سلام پسرم ۱۹ سال دارد مادر زادی پرده سفیدی روی شبکیه رو پوشانده ودیدش کم هستش ایا میتونه پیوند شبکیه انجام بده
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
0
0
سلام دخترم بیست سالشه وقتی شانزده سالش بود تصادف کرد و عصب هر دو چشمش قطع شد و الان نابینای مطلقه نور رو هم نمیتونه تشخیص بده هر چی دکتر رفتیم میگن امکان پذیر نیست ایا با این عمل دخترم میتونه بیناییشو بدست بیاره هر چند اندک؟
فردین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
0
0
سلام پدر من از ۱۸سالگی چشم چپ ش رو از دست داده و دید نداره الان ۴۳سالشه ایا میتواند دوباره دید داشته باشد؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
0
0
سلام خدمت استادان عزیزپسرم ۳۸سال داره ازسن ۶سالگی عینک می زنه شبها کم بینا هست گفتی بیماری قرنیه داری لطفا راهنمایی بفرمایین باتشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
0
0
سلام خسته نباشید من داداشم دیابت داره لیرز عمل شبکیه انجام داده ولی تاخیر نکرده .میشه کمکم کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
0
0
سلام پسرم مادرزادی چشم چپش دید نداره دکترا میگن عصب شبکیه ضعیف تشکیل شده ایا راه درمانی هست
مهتاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
0
0
سلام من پدرم سال گذشته بعد از عمل آب مروارید چشم سمت راست با گذشت 2 روز چشمش عفونت (آندو) کرد و مدت 1ماه در بیمارستان بستری شدن ودر طول این 1 ماه بار چشمشون رو عمل کردن ولی متاسفانه بینایی شونو از دست دادن
راهی امیدی هست بنظرتون ؟من خیلی تحقیق کردم اما نتیجه نداشت ممنون میشم کمک کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
0
0
سلام‌بچه ام ۶ سالشه یه چشمش کوچکه مادرزادی هست آیا پیشه چشمش پیوند بخوره دید داشته باشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
0
0
دخترم 11سالشه دو سالش بود بر اثر زلزله چهار پایه یک چشمش از دست داده تورو قرآن بگو امیدی هست خوب بشه
حفیظالاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
0
0
برادرم نابینای مطلق می باشد RPمیباشد خواهش میکنم نجاتش دهید
صفری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
0
0
سلام وقت بخير
من خواهرم از ۸ ماهگی مشکل شبکیه داشت ۶ سالگی یه چشمشو از دست داد
و پارسال شبکیه چشم دومش هم پاره شد تا الان تحت درمان هست ولی هنوز دیدی نداره
نمیخام بگم ناامید شدم خواهش میکنم بگید ک درمان هست برای مشکلش یا با پیوندی چیزی دیدش برمیگرده
حفیظالاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
0
0
باسلام وخسته نباشید برادرم نابینای آر پی میباشد آیا ممکن پیوند شبکیه مصنوعی میباشد ۳۰ساله
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *