تاریخچه کشتار سیاه‌پوستان از سوی پلیس آمریکا/از گشت‎های برده داری تا قتل فلوید

23:28 - 13 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۰۸۷۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مروری کوتاه از اطلاعات منتشر شده حاکی از آمار فاجعه بار کشتار سیاه پوستان به دست پلیس آمریکاست.

خبرگزاری میزان – ردیابی آمارهای منتشر شده نشان می‎دهد که افسران پلیس آمریکا در سال 2021، هزار و 144 نفر را به قتل رسانده‎اند.


این رقم برای سال پیش از آن هزار و 132 نفر بوده است.


به گزارش پایگاه « stacker»، در حالی که سیاه پوستان تنها 13 درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‎دهند اما 23 درصد از افرادی که از سوی پلیس این کشور در سال 2021 هدف قرار گرفته‎اند از سیاه پوستان هستند.


داده های «ردیابی خشونت پلیس آمریکا» این نکته را آشکار می‎کند که احتمال کشته شدن یک فرد سیاه پوست در آمریکا حدود سه برابر احتمال کشته شدن یک فرد سفید پوست از سوی پلیس این کشور است.


پایگاه « stacker» فهرستی از 50 رویداد زمانی گردآوری کرده که تاریخچه خشونت پلیس در آمریکا را نشان می‌دهد، از «گشت‌های برده داری» در قرن هجدهم تا «شورش‎های مارکت» در 4 می در سال 1886 و قتل «جورج فلوید» در سال 2020؛ این گزارش سیاست‌ها، سازمان‌ها و رویدادها را برجسته می‌کند و چگونگی ارتباط آنها با خشونت پلیس، تبعیض نهادینه‌شده و تلفات جانی را بررسی می‌کند.


از ابتدا تبعیض در فضاهای سیاسی و اقتصادی آمریکا نهادینه شد؛ نیاز به اعمال کار اجباری بر زندگی سیاهان پس از برده داری، هدف اصلی نیروی پلیس اصلی در جنوب آمریکا بو؛ اینجاست که زور در تاکتیک‌های پلیس آمریکا ریشه دواند.


نسل به نسل، قوانین جدیدی وضع شد تا به طور خاص جمعیت سیاه پوست را هدف قرار دهد، از جمله جداسازی، حبس، سرکوب رای دهندگان، خط قرمز کردن و عدم کمک دولت، و زیرساخت های اقتصادی.


از نظر آماری، تنها در حوادث گزارش شده، تجربیات سیاه‎پوستان با سیستم عدالت کیفری با تجربیات سایر گروه‌ها بسیار متفاوت بوده است.


در می سال 2020؛ مرگ «برونا تیلور و جورج فلوید» اعتراضات گسترده‎ای را علیه خشونت پلیس و نژادپرستی در آمریکا شعله ور کرد.


قتل «جورج فلوید»، «برونا تیلور» و سیاه‌پوستان به دست پلیس آمریکا، اعتراضاتی را به همراه داشت.


در بحبوحه یک بیماری همه گیر جهانی، اعتراضات به همراه درخواست برای کاهش بودجه پلیس آمریکا با تخصیص مجدد بودجه برای مواردی مانند خدمات اجتماعی، میانجیگری در بحران و سایر ابزارهای کمک اجتماعی ادامه یافت.


این اعتراض‎ها بارها باد بخورد پلیس نظامی شده مواجه شد؛ مجریان قانون از گاز اشک آور، اسپری فلفل، گلوله های لاستیکی و باتوم استفاده کردند.

اعتراض‌ها و درخواست‌ها برای تغییر - از جمله درخواست‌ها برای کاهش هزینه‌های پلیس آمریکا - همچنان ادامه دارد، این در حالی است که پلیس شهروندان آمریکایی را هدف قرار می‎دهد.


اخیراً نیز «پاتریک لیویا» در چهارم آوریل 2022 توسط یک افسر پلیس در «گراند راپیدز» میشیگان هدف اصابت گلوله از پشت سر قرار گرفت و کشته شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *