طرح مهاجرتی انگلیس و وحشت گسترده در میان پناهجویان

1:34 - 13 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۰۸۹۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
طرح جنجالی انگلیس برای فرستادن مهاجران به کشور روآندا با انتقادات بسیاری همراه شده است.

خبرگزاری میزان - انگلیس اخیرا طرحی را برای انتقال مهاجران به «روآندا» تصویب کرده که این طرح واکنش های بسیاری را به همراه داشته است.


به گزارش «نیویورک تایمز»، تقریباً هر روز، «کمال محمد» از پادگان نظامی تغییر کاربری داده شده در یک شهر ساحلی در کنت، در جنوب شرقی انگلیس، جایی که او در انتظار تصمیم گیری درباره درخواست پناهندگی خود است، با پدر و مادرش در عراق تماس می گیرد.


«کمال محمد» می گوید «وقتی دو هفته پیش پدرم به من زنگ زد گریه می کرد و نگران این بود که مرا به روآندا بفرستند.»


بیانیه دولت انگلیس در ماه گذشته مبنی بر یک طرح بحث برانگیز برای فرستادن برخی از پناهجویان به یک کشور آفریقایی باعث سردرگمی و نگرانی بسیاری از پناهجویان مانند کمال محمد، شده است.


هنوز مشخص نیست که این سیاست چه کسی را تحت تأثیر قرار خواهد داد یا دولت انگلیس چگونه برنامه خود را اجرا خواهد کرد.


پناهجویانی که بسیاری از آنها از مناطق جنگی فرار کرده اند، می گویند که این ابهام بار اضافی است که بر دوش آنها سنگینی می کند.


گروه‌های امدادی و حامی پناهجویانی که در سرتاسر انگلیس در خوابگاه‌ها، هتل‌ها و سایر مسکن‌های موقت پراکنده شده‌اند، تأکید می‌کنند که سیاست جدید ابهام را برای افرادی که پیش از این نیز در موقعیت‌های مخاطره‌آمیز بودند، عمیق‌تر کرده است.


حتی بسیاری از ساکنان محلی کنت، جایی که قایق های کوچک حامل مهاجران اغلب پس از عبور از کانال انگلیسی به آنجا می رسند، می گویند که این طرح ناعادلانه به نظر می رسد.


«کیتی سویتینگهام»، 39 ساله، رئیس یک تیم واکنش اضطراری، یک گروه کمکی که از پناهندگان حمایت می کند، گفت که سازمان او از زمان اعلام برنامه دولت انگلیس ده ها پیام دیوانه وار دریافت کرده است.


«سویتینگهام» می گوید «من فکر می کنم این تنها چیز دیگری است که به مردم آسیب وارد می کند؛ آن‌ها نمی‌دانند آینده‌شان چه می‌شود.»


وزارت کشور انگلیس در بیانیه خود مدعی شده است «همکاری با رواندا سیستم پناهندگی مخرب ما را اصلاح خواهد کرد.»


اما کارشناسان حقوق بین‌الملل و گروه‌هایی که از پناهجویان حمایت و آنها را نمایندگی می‌کنند، تاکید دارند که این اقدامات در واقع با کنوانسیون ۱۹۵۱ پناهندگان، و آژانس پناهندگان سازمان ملل تناقض دارد و شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز آن را محکوم کرده است.


این پیشنهاد با واکنش قانونگذاران مخالف در حزب کارگر و حتی برخی از نمایندگان حزب حاکم محافظه کار در انگلیس منجر شده است.


مخالفان می گویند که این سیاست نمی تواند اثر بازدارنده مورد نظر را داشته باشد و ممکن است برای مالیات دهندگان انگلیسی گران تمام شود.


علاوه بر این گروه های حقوق بشری می گویند که این طرح در زمانی که «بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس، تحت فشار است، برای کسب امتیاز سیاسی استفاده می شود.


«استیو والدز سیموندز»، مدیر برنامه حقوق پناهندگان و مهاجران سازمان عفو بین‌الملل در انگلیس می گوید «تمام چیزی که قرار است اتفاق بیفتد این است که تعداد نسبتا کمی از افراد ناامید به طور خودسرانه برای اخراج از این کشور به روآندا انتخاب می‌شوند و خدا می‌داند چه اتفاقی ممکن است برای آنها بیفتد.»

انتهای پیام/


برچسب ها: انگلیس حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *