تورم ترکیه رکورد شکست

13:04 - 15 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۳۷۹۷
نرخ تورم ترکیه به 70 درصد رسید که در 20 سال گذشته بی سابقه بوده است.

خبرگزاری میزان – نرخ تورم ترکیه در ماه آوریل سال جاری به بالاترین حد در 20 سال گذشته رسید.

به گزارش «رویترز»، براساس داده های روز پنجشنبه، 15 اردیبهشت، تورم سالانه ترکیه در آوریل به 69.97 درصد رسید که در بالاترین نرخ تورم در دو دهه گذشته است.

دولت ترکیه اعلام کرده که تورم در برنامه جدید اقتصادی در اولویت قرار داد اما اقتصاددانان بر این باورند که تورم در ترکیه برای بقیه سال 2022 نیز بالا خواهد رفت.

هفته گذشته بانک مرکزی ترکیه پیش بینی کرد که تورم سالانه تا ژوئن به حدود 70 درصد خواهد رسید اما در پایان سال جاری به 43 درصد و تا پایان سال 2024 تک رقمی خواهد شد.

وضعیت اقتصادی ترکیه در دو سال اخیر رو به وخامت رفته و به بحرانی جدی تبدیل شده است.

تأثیر پیامد‌های اقتصادی جهانی ناشی از عملیات روسیه در اوکراین، بدون شک، در افزایش تورم در ترکیه قابل توجه بود و انتظار می‌رود این روند در ماه‌های آینده ادامه یابد.

این امر در راس عوامل داخلی قرار می‌گیرد که قبلاً تورم را تحریک می‌کردند؛ سیاست‌های اقتصادی دولت ترکیه، اقتصاد ترکیه را شکننده‌تر کرده و تورم مواد غذایی به ویژه در بحبوحه ناکامی آنکارا در رسیدگی به مشکلات طولانی‌مدت در بخش کشاورزی، غیرقابل مهار شده است.

علاوه بر این، دولت ترکیه پیش از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی که برای ژوئن ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده است، تشویق به رشد را بر مبارزه با تورم در اولویت قرار داده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *