استفاده آمریکا از ابزار تحریم‌های اقتصادی یکجانبه علیه کشورهای جهان

10:53 - 18 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۶۷۱۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا با وجود مشاهده عدم تاثیرگذاری ابزار تحریم‌های اقتصادی از این ابزار استفاده می کند.

خبرگزاری میزان – تحریم‌های اقتصادی وجود خود را مدیون کشتار وحشتناک جنگ جهانی اول هستند که سبب شد تا آن‌ها به ابزار ترجیحی مورد استفاده در زمان صلح باشند. تاثیرات مهم تحریم‌های اقتصادی و تاثیر عمیق آن بر تاریخ نظام بین‌الملل در قرن بیستم غیرقابل انکار است.

با وجود این، اثربخشی آن‌ها به عنوان ابزاری برای دستیابی به تغییرات سیاسی محدود است. ترکیب اثرات مادی قابل توجه و کارایی سیاسی پایین، چالشی را ایجاد می‌کند که تحریم‌ها را به جای حرکت به سمت حل و فصل بحران‌ها در بن‌بستی پرهزینه قرار است.

آمریکا در سال های اخیر از تاریخ کوتاه 600 ساله موجودیت خود کارزار گسترده تحریم دیگر کشورها را به تبعیت از اروپا دنبال کرده است.

به ندرت بحران و چالشی در جهان وجود دارد که آمریکا در مواجهه با آن دست به سلاح تحریم اقتصادی نبرد. این امر سبب شده تا واشنگتن از این ابزار قهری در سراسر جهان از کره شمالی تا ونزوئلا و از ایران تا بلاروس استفاده کند. جدیدترین موارد استفاده آمریکا از ابزار تحریم، افغانستان پس از عقب نشینی ارتش آمریکا از این کشور و روسیه در پی تحولات اوکراین هستند.

آمریکا، کشوری که خود را با عناوین ثروتمندترین و دارنده قدرتمندترین ارتش جهان معرفی می کند، برای اعلام نارضایتی خود از دیگر کشورها به بهانه های غیر مستندی مانند نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم، ... دست به تحریم آن‌ها می‌زند.

تحریم‌های اقتصادی برای کشور اعمال کننده، اثرات محدودی دارند اما کشور هدف را با پیامدهای بسیار زیاد و درازمدتی مواجه می‌کنند. این دسته از تحریم‌ها جامع بوده و همه افراد و نهادهای کشور هدف را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

باید توجه داشت که فقط کشورها قربانی تحریم‌های یکجانبه آمریکا نیستند و در این فهرست اسامی افراد یا نهادها نیز مشاهده می‌شود.

فهرست کشورها یا مناطق مشمول تحریم‌های یکجانبه یا جزئی آمریکا تا مارس 2022 شامل افغانستان، بالکان، بلاروس، برمه، جمهوری آفریقای مرکزی، کوبا، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، هنگ کنگ، ایران، عراق، لبنان، لیبی، مالی، نیکاراگوئه، کره شمالی، روسیه، سومالی، سودان، سودان جنوبی، سوریه، اوکراین، ونزوئلا، یمن و زیمبابوه می‌شود.

کشورهایی که طولانی ترین دوره تحریم‌های اقتصادی یکجانبه آمریکا را تجربه کرده اند، شامل کوبا، کره شمالی، سوریه و ایران هستند.

کوبا

یکی از قربانیان طولانی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین تحریم‌های آمریکا، همسایه جنوبی این کشور، کوباست. سرنگونی دولت مورد حمایت آمریکا در فوریه 1959 در پی انقلاب سراسری کوبا، سبب شد واشنگتن از تحریم‌های اقتصادی به عنوان مجازات علیه دولت انقلابی این کشور استفاده کند.

کره شمالی

کره شمالی را باید اصلی ترین قربانی تحریم‌های اقتصادی آمریکا دانست. ورود آمریکا به جنگ کره همانطور که نبرد کره شمالی با آمریکا در دهه 1950 را آغاز کرد، فصل خصومت واشنگتن علیه پیونگ یانگ، رقم زد.

اگرچه دو کره در سال 1953 به آتش بس رسیدند اما آمریکا تحریم‌های تجاری شدید خود علیه کره شمالی را همچنان حفظ کرده است.

سوریه

سوریه در میانه مبارزه با تروریسم، قربانی تحریم‌های اقتصادی شدید آمریکا شد.

پیامدهای استفاده از ابزار تحریم‌های یکجانبه برای آمریکا

افزایش استفاده آمریکا از ابزار تحریم اقتصادی از تغییرات مهم در تاریخ اقتصاد و سیاست جهان حکایت داشت؛ به این معنا که آمریکا تلاش داشت تا نبرد اقتصادی با اروپا را که پس از پایان جنگ جهانی اول آغاز شده بود، به نفع خود پایان دهد. این نبرد همچنان ادامه دارد.

اگرچه آمریکا در استفاده از ابزار تحریم‌ها از اروپا درس گرفت، اما در سال‌های اخیر عدم تمایل قاره سبز در همراهی آمریکا در همه تحریم‌های یکجانبه شکاف‌هایی را میان آن‌ها تعمیق کرده است.

آیا تحریم‌های آمریکا موثر بوده اند؟

به گزارش «فارین پالیسی»، تاریخ تحریم‌ها تا حد زیادی ناامیدکننده و موارد موفقیت این ابزار انگشت شمار بوده است. در واقع، تحریم‌ها، همان ابزاری که یک قرن پیش به بهانه پادزهر جنگ مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اکنون جنگی بی پایان و بدون چشم انداز صلح را در عرصه اقتصادی ایجاد کرده اند.

دلیل استفاده مکرر آمریکا از ابزار بی اثر تحریم‌های اقتصادی

آمریکا کشوری با رویکرد تهاجمی گسترده است که تاریخی مملو از اعلان جنگ دارد، پس از شکست‌های متعدد در جنگ‌های نظامی سنتی در «ویتنام»، «عراق»، «افغانستان»، ... ، از تحریم‌های اقتصادی برای سیر کردن اشتهای تهاجمی خود استفاده می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *