تبعیض در حقوق باروری علیه بومیان در کانادا؛ عقیم سازی اجباری زنان بومی یک واقعیت است

10:13 - 19 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۸۳۳۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بومیان کانادایی با نژادپرستی سیستماتیکی دست و پنجه نرم می‌کنند که مصداق بارز نقض حقوق بشر است.

خبرگزاری میزان – نابرابری و تبعیض علیه اقلیت‌های قومی و نژادی در زمینه‌های مختلف وجود دارد. نابرابری در حقوق باروری برای بومیان کانادایی نیز یک نمونه از این خروار است.

به گزارش «استار»، بومیان در کانادا در موضوع تامین حقوق باروری خود با موانع متعددی مواجه هستند و با معضل عدم دسترسی به خدمات باروری دست و پنجه نرم می‌کنند.

کانادا، کشوری است که در آن عقیم سازی اجباری زنان بومی یک واقعیت است. ضمن این که مردم بومی دسترسی برابری به مراقبت‌های بهداشتی ندارند.

تبعیض در حقوق باروری برای بومیان کانادایی به شدت با موضوع زنان و دختران کشته و مفقود شده مرتبط است؛ چراکه هر دو این معضل ها جنسیتی و فراگیر در سراسر کانادا هستند.

از بحران‌های درهم تنیده مذکور به عنوان نسل کشی بومیان در کانادا نیز یاد می‌شود که نشان دهنده شکستی اساسی و سیستماتیک در حقوق بشر است که ریشه در قوانین و سیاست‌هایی دارد که به کلیشه‌های تهاجمی و کنترل نشده علیه زنان و دختران بومی باز می‌گردد.

آمار دقیقی از شمار زنان و دختران بومی قربانی انواع خشونت در کانادا وجود ندارد با وجود این، تحقیقات ملی نشان می‌دهند که زنان بومی در حالی که کمتر از دو درصد جمعیت کانادا را تشکیل می‌دهند، 24 درصد از مجموع زنان کشته شده را به خود اختصاص می‌دهند.

زنان و دختران بومی در کانادا 12 تا 19 برابر بیشتر از زنان دیگر در کانادا در معرض خطر قتل یا مفقود شدن هستند. آن‌ها چهار برابر بیشتر از خشونت‌هایی مانند دزدی، تجاوز جنسی و تجاوز فیزیکی رنج می‌برند و احتمال قتل آن‌ها توسط قاتلان زنجیره ای، هفت برابر بیشتر است.

در برخی استان‌های کانادا زنان بومی 86 درصد زنان زندانی را تشکیل می‌دهند. زنان بومی ۱۲ برابر بیشتر از دیگر زنان در معرض خطر از دست دادن فرزندان خود هستند.

حتی برخی از بررسی‌ها نشان داده اند که پروژه‌های استخراج منابع که برای اقتصاد کانادا بسیار حیاتی است، مستقیماً با افزایش خشونت علیه زنان و دختران بومی مرتبط است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *