رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

گزارشی از وضعیت پناهجویان اوکراینی در برزخ میزبانی انگلیس/ از اسکان به ازای کار تا زندگی در کنار حیوانات و حشرات

9:48 - 20 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۰۶۴۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پناهجویان اوکراینی در انگلیس با مشکلات متعددی مواجه شده اند.

خبرگزاری میزان – انگلیس پس از آغاز جنگ اوکراین مانند دیگر کشورهای غربی در چارچوب استاندارد دوگانه حقوق بشری مدعی استقبال از پناهجویان اوکراینی شد اما پس از گذشت چند هفته از این ادعای پر طمطراق، گزارش‌هایی در مورد وضعیت بحرانی پناهجویان اوکراینی به ویژه زنان در انگلیس، منتشر شد.

نتیجه استقبال ادعایی انگلیس از پناهجویان اوکراینی، هرج و مرج، تاخیرهای غیرقابل قبول، فقر، عدم امنیت و بی خانمانی بالقوه برای افرادی مستاصل است.

اسکان پناهجویان در مکان‌های نامناسب با میزبان های ناشناس

براساس گزارش «ایندیپندنت»، پناهجویان اوکراینی در خانه‌های نامناسبی در انگلیس مستقر شدند.

این خانه‌ها فاقد سیستم گرمایشی بوده و میزبان انواع حیوانات و حشرات هستند.

برخی از پناهجویان نیز گفته‎اند که میزبان خانه‌های معرفی شده افراد معتاد و خلافکار هستند؛ در برخی موارد آنها ناچار به پرداخت هزینه یا انجام کارهایی مانند نگهداری از حیوان خانگی میزبان به ازای اسکان شده‎اند.

برخی از پناهجویان اوکراینی نیز می‌گویند صاحبان خانه‌های معرفی شده برای اسکان، از ارائه کلید به آن‌ها خودداری کرده اند.

شماری از پناهجویان اوکراینی در پی غیرقابل سکونت بودن خانه‌های ارائه شده، ناچار به اسکان در مسکن‌های موقت شدند و شماری دیگر ناچار شدند با دیگر خانواده‌های پناهجو در فضایی کوچک زندگی کنند.

عدم تامین بودجه لازم برای بررسی‌های ایمنی حیاتی از سوی دولت انگلیس، دلیل اسکان پناهجویان اوکراینی در خانه‌های نامناسب اعلام شد.

دولت انگلیس اعلام کرده تا پایان ماه ژوئن قادر به پرداخت این هزینه‌ها نیست.

عدم ارائه بودجه همچنین سبب بروز مشکل در رسیدگی به وضعیت پناهجویان و فروپاشی طرح «خانه‌ها برای اوکراین» شده است.

بر اساس این طرح، هر کسی در انگلیس مجاز است در ازای دریافت کمک مالی ماهانه 350 پوندی، از یک پناهجو یا خانواده اوکراینی دعوت کند تا در خانه وی زندگی کند.

کندی روند صدور ویزا برای پناهجویان اوکراینی

به گزارش «گاردین»، پناهجویان اوکراینی در انگلیس با ترومای مضاعفی از کابوس بوروکراتیک انگلیس مواجه شده‎اند.

بیش از 20 هزار اوکراینی منتظر پاسخ به درخواست ویزای پیوست به خانواده خود در انگلیس هستند.

 پناهجویان اوکراینی از روند طولانی رسیدگی به مدارک جهت صدور ویزا انتقاد دارند.

برخی از خانواده‌های اوکراینی نیز در پی طولانی شدن روند صدور ویزا از یکدیگر جدا شده اند و از این شرایط به عنوان گرفتار شدن در برزخ یاد می‌کنند.

قاچاق و سوءاستفاده از پناهجویان اوکراینی در انگلیس

تصمیم دولت انگلیس مبنی بر اسکان پناهجویان اوکراینی در خانه‌هایی با حضور میزبانان انگلیسی سبب شد تا موارد متعددی از سوءاستفاده از پناهجویان رخ دهد.

نگرانی‌های زیادی در مورد سوءاستفاده و قاچاق کودکان اوکراینی که تنها یا با بزرگسالان غیر مرتبط به انگلیس می‎روند، وجود دارد.

تحقیقات مطبوعات و رسانه‌های انگلیس نشان می‌دهد که طرح انگلیس برای اسکان پناهجویان اوکراینی می‌تواند سبب به خطر افتادن زنان اوکراینی می‌شود.

این تحقیقات نشان می‌دهند که در برخی مناطق 30 درصد داوطلبان میزبانی مردان مجرد بالای چهل سال هستند که پیشنهاد میزبانی از زنان اوکراینی 20 تا 30 سال را داده اند.

برخی از مردان مذکور دارای سابقه کیفری از جمله دزدی، خشونت خانگی، نزاع، ... هستند.

موسسات خیریه پناهندگان از زمان راه اندازی طرح «خانه‌ها برای اوکراین»، هشدار داده اند که با توجه به این که بیشتر پناهندگان اوکراینی زن و کودک هستند و بسیاری از هماهنگی‌ها برای اسکان در رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‎بوک انجام می‌شود، این طرح در معرض خطر هدف قرار گرفتن توسط مردان سودجو قرار دارد.

ماه گذشته نیز کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهجویان نگرانی خود را در مورد سیستم میزبانی از پناهندگان اوکراینی در انگلیس ابراز و بر لزوم ارائه استانداردهای کافی برای حفاظت و بررسی تاکید کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *