تبعیض نژادی علیه اتیوپیایی تبارها در اراضی اشغالی/ از تلاش برای عدم بارداری زنان تا قتل به دست پلیس

12:32 - 20 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۱۲۰۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اتیوپیایی تبارها در اراضی اشغالی قربانی تبعیض نزادی سیستماتیک و فراگیر می‌شوند.

خبرگزاری میزان – در بررسی تحولات سیاسی و اجتماعی در اراضی اشغالی می‌توان به اتیوپیاییموارد متعددی از نقض حقوق بشر رسید. موضوع تبعیض علیه اقلیت‌های قومی و نژادی در اراضی اشغالی و علیه ساکنان این مناطق از مهم ترین مصادیق نقض حقوق بشر است.

براساس آمار سال‌های 2018-2019 اتیوپیایی تبارها 1.7 درصد از جمعیت معادل 155 هزار و 300 نفر از جمعیت ساکنان اراضی اشغالی را تشکیل می‌دادند. حضور آن‌ها در اراضی اشغالی نسبتاً جدید است و تعداد قابل توجهی در پنج دهه گذشته، وارد اراضی اشغالی شده اند. تا اواخر دهه 1970، اتیوپیایی‌ها از ورود به اراضی اشغالی به عنوان مهاجر محروم بودند تا رژیم صهیونیستی بتواند با هیاهوی بسیار آن‌ها را وارد اراضی اشغالی کند.

روایت انتقال اتیوپیایی‌ها به اراضی اشغالی خود نوعی نژادپرستی و تبعیض را در اذهان ترویج می‌کند؛ زیرا در این روایت، اتیوپیایی تبارها افرادی منفعل هستند که صهیونیست‌ها آن‌ها را نجات داده و به زندگی باز می‌گردانند. البته چنین روایت نژادپرستانه ای به کرات در رسانه‌های مختلف مشاهده می‌شود.

اما واقعیت این است اتیوپیایی تبارهای ساکن اراضی اشغالی برای رسیدن به توهم زندگی در سرزمین آرزوهای خود، درخواست‌های متعددی به رژیم صهیونیستی ارائه کرده و واسطه‌های زیادی را به کار گرفتند.

زنان اتیوپیایی تبار ساکن اراضی اشغالی را باید اصلی ترین قربانیان تبعیض و نابرابری نژادی دانست. بعید به نظر می‌رسد که در سال‌های آینده راه حل روشنی برای این اقلیت در اراضی اشغالی وجود داشته باشد.

به گزارش « manaramagazine»، اگرچه اتیوپیایی‌های منتقل شده به اراضی اشغالی با عنوان یهودی به آن جا اعزام شدند، اما صهیونیست‌ها آن ها را نپذیرفته اند و حتی در مواردی آن‌ها را وادار به تغییر مذهب کردند. یکی از مهم ترین اعتراض‌های اتیوپیایی تبارها عدم پذیرفته شدن به عنوان شهروند یهودی در جامعه به اصطلاح یهودی است.

تبعیض پزشکی علیه اتیوپیایی تبارها در اراضی اشغالی

نقض حقوق بشر علیه جامعه اتیوپیایی تبار در اراضی اشغالی به صورت مکرر و سیستماتیک در جریان بوده و هست. یکی از مهم ترین مصداق‌های نقض حقوق بشر علیه زنان اتیوپیایی تبارها، فریب دادن آن‌ها برای جلوگیری از بارداری است.

در سال 1996 فاش شد که خون اهداشده توسط اتیوپیایی تبارها از سوی صلیب سرخ رژیم صهیونیستی به بهانه احتمال ابتلای آن‌ها به ایدز دور ریخته شد. این امر بی اعتمادی گسترده ای را رقم زد.

در عین حال تصویر غالب از سیاهپوستان در اراضی اشغالی، ناقلان بیماری است که سلامت ساکنان اراضی اشغالی را تهدید می‌کنند. این موضوع تاکنون سبب برگزاری چند راهپیمایی اعتراضی از سوی اتیوپیایی تبارها شد.

تبعیض آموزشی علیه اتیوپیایی تبارهای ساکن اراضی اشغالی

در مقایسه با 73 درصد کل دانش آموزان ساکن اراضی اشغالی که شرایط ورود به دانشگاه را دارند، سهم دانش آموزان اتیوپیایی تبار 48 درصد است.

تبعیض قضایی و پلیسی علیه اتیوپیایی تبارهای ساکن اراضی اشغالی

نگران‌کننده‌ترین مسئله برای بسیاری از اتیوپیایی تبارهای ساکن اراضی اشغالی، رابطه آن‌ها با سیستم قضایی و پلیس بوده است. مردان و جوانان اتیوپیایی تبار به تعداد نامتناسبی با سهمشان از کل جمعیت در دادگاه به دلیل دزدی، اعمال خشونت آمیز و برهم زدن آرامش متهم می‌شوند.

مواردی از خشونت نگران‌کننده از سوی پلیس علیه اتیوپیایی‌ تبارها نیز ثبت شده است.

تبعیض علیه زنان اتیوپیایی تبار ساکن اراضی اشغالی در بازار کار

به گزارش «ان آی اف»، نتیجه یک بررسی انجام شده درباره تحولات اجتماعی و سیاسی در اراضی اشغالی توسط « NIF-granteeو Adva Center»، نشان می‌دهد که زنان اتیوپیایی تبار ساکن اراضی اشغالی با موانع جدی تبعیض آمیزی در بازار کار مواجه هستند.

البته آن‌ها در حالی به این موانع برخورد می‌کنند که پیش از آن با فرصت‌های آموزشی نابرابر مواجه بوده اند. زنان اتیوپیایی الاصل ساکن اراضی اشغالی پس از ورود به بازار کار، هنگام و پس از فرآیند استخدام بیشتر در معرض تبعیض نژادی قرار دارند.

این زنان علاوه بر این که حقوق پایین تری در قیاس با دیگر همتایان خود دریافت می کنند، فرصت‌های ارتقا شغلی کم تری هم دارند.

به گزارش «هاآرتص»، کمیسیون فرصت‌های شغلی برابر رژیم صهیونیستی (EEOC) اعلام کرد که بزرگ ترین چالش با کارفرمایانی است که به توانایی‌های زنان اتیوپیایی تبار اعتقاد کمی دارند.

«هاآرتص» در گزارشی که وضعیت زنان اتیوپیایی تبار در محل کار در اراضی اشغالی پرداخته، تصریح کرد که آنان از نژادپرستی و تبعیض در محل کار رنج می‌برند.

مشخصه تبعیض علیه زنان اتیوپیایی تبار در محل کارشان در اراضی اشغالی، مشکل در استخدام، حقوق کمتر و فرصت‌های ارتقای شغلی محدود است.

یک بررسی نشان داده که ادغام زنان اتیوپیایی تبار ساکن اراضی اشغالی در بازار کار با موانع متعددی روبرو است؛ چراکه آن‌ها به دلیل مواجهه با نابرابری آموزشی، مهارت‌های شغلی کمتری نیز به دست می‌آورند. ضمن این که آشنایی کمتر آن‌ها با بازار کار، کمتر می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی برای استخدام در مشاغل استفاده کنند.

تبعیض اجتماعی علیه اتیوپیایی تبارهای ساکن اراضی اشغالی

به گزارش «هاآرتص»، وزارت دادگستری اراضی اشغالی، اعلام کرد که نرخ بالایی از شکایت‌های اتیوپیایی تبارهای ساکن اراضی اشغالی به شکایت‌ها از تبعیض غیرقانونی در دریافت خدمات، استخدام، توهین ها و بدرفتاری‌های نژادپرستانه و تبلیغات کلیشه ای نژادپرستانه در حوزه عمومی است.

عدم امنیت جانی اتیوپیایی تبارهای ساکن اراضی اشغالی

جامعه اتیوپیایی تبار ساکن اراضی اشغالی با نرخی نامتناسب هدف حملات و شلیک پلیس رژیم صهیونیستی قرار گرفته و به قتل می‌رسند. آن‌ها همچنین با نرخی نامتناسب در ایست و بازرسی‌ها متوقف می شوند و مورد بازرسی قرار می‌گیرند. زنان اتیوپیایی تبار در اراضی اشغالی از عدم امنیت رنج می‌برند.

نکته قابل تامل در برخورد پلیس رژیم صهیونیستی با اتیوپیایی تبارهای ساکن اراضی اشغالی، بی کیفر مانی پلیس از مجازات به دلیل خشونت علیه آن‌هاست.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *