رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حسن بنیانیان: نمایشگاه کتاب تهران یک مسکن گذرا برای سرانه مطالعه است

14:20 - 21 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۲۷۵۵
عضو اندیشکده فرهنگ گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب بر جامعه خوب است اما نمی‌تواند چالش کاهش سرانه مطالعه را ریشه ای حل کند.

حسن بنیانیان در گفت‌وگو با میزان پیرامون تاثیر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بر سرانه مطالعه گفت: کمبود سرانه مطالعه یکی از دغدغه های جامعه امروز کشور است اما تجربیات و تحقیقات علمی نشان می‌دهد تنها راه برای بالا بردن سطح سرانه مطالعه افزایش سطح تقاضا برای خواندن کتاب خواهد بود. 

بیشتر بخوانید:
برای مطالعه آخرین اخبار ادبیات اینجا کلیک کنید

 وی در همین راستا ادامه داد: برگزاری نمایشگاه کتاب تهران خوب است اما اگر در صدد رفع واقعی آسیب‌های کمبود سرانه مطالعه هستیم باید توجه داشته باشیم که برگزاری نمایشگاه که تنها برای مدتی کوتاه تحریک کننده افکار عمومی بوده ومانورهای تبلیغاتی آن را همراهی می کنند نمی تواند مرحمی بر این آسیب باشد.

کتاب

نمایشگاه کتاب تهران و تاثیر در سرانه مطالعه

وی به ریشه یابی عوامل افزایش سرانه مطالعه پرداخت و اظهار کرد: بررسی نشان می‌دهد ضرورت در پیش گرفتن افزایش اطلاعات و بالا بردن سرانه مطالعه سازو کارهایی هستند که با ایجاد موجی از نیاز به مطالعه در جامعه می تواند شرایط را برای گرایش همه افراد به سوی مطالعه کتاب فراهم کند.

کتاب فروشی در روستا های دور افتاده

عضو اندیشکده فرهنگ دسترسی همه افراد به فروشگاه های کتاب را امری مهم و ضروری دانست و تاکید کرد: همه افراد حتی در روستاهای دور افتاده نیز نیازمند مطالعه هستند این در حالی است که عموما در روستاهای دور افتاده کتاب فروشی وجود ندارد البته فضای مجازی و خریدهای اینترنتی کتاب از ناشران در نمایشگاه کتاب و ارسال آن از طریق پست طی دوسال اخیر روند خوبی بوده اما با این همه باید تاکید کنم که هنوز نتوانسته‌ایم فرهنگ و عادت مطالعه را در بین همه اقشار جامعه رواج و موجب افزایش سرانه مطالعه شویم.

سرانه مطالعه

روانشناسی در سرانه مطالعه

بنیاینیان مطالعه کتاب های در فضای مجازی را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: اطلاعاتی که در فضای مجازی در اختیار مخاطبان قرار می گیرد زمینه را برای این تفکر اشتباه در افراد ایجاد می‌کند که دارای اطلاعات زیادی هستند در صورتی که این اطلاعات از عمق کمی بر خوردار بوده و نتیجه آن همان شعار های بدون عمل است.

در عین حال اظهار نظر های افرادی که تنها توهم بالا بودن اطلاعات را دارند که خود در اجتماع چالشهایی را به دنبال دارد که از نگاه اجتماعی و روانشناسی به صورت مجزا باید مورد  بررسی قرار گیرد با این همه باز هم تاکید دارم جامعه مطالعه گر و علاقمند به کتاب در کشور ما همچنان ترجیح  می‌دهند مطالعه کتاب‌های فیزیکی را داشته باشند و کاردبرد این کالای فرهنگی و ارزشمند همچنان برای آنان محفوظ است.

رئیس سابق کمیسیون پیوست نگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی اهمیت کتاب‌های فیزیکی در سرانه مطالعه را بر شمرد و تصریح کرد: چون کتاب های فیزیکی این امکان را به مخاطب می دهد که بارها و بارها مورد مطالعه قرار گیرد و نقاط خاصی از آن با خط کشیدن زیر متن‌ها مجزا و مشخص شود همچنین امکان دسترسی به آن راحت فراهم است لذا همچنان در اولویت خرید افراد قرار دارد از سوی دیگر چشم؛ مطالعه گر خسته نخواهد شد.

کتاب

اهمیت و جایگاه کتاب

وی به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان اشاره و ابراز کرد: خواندن کتاب، اطلاعات عمیق و کاربردی در زندگی را به افراد انتقال می‌دهد لذا باید در جهت تقاضا آفرینی برای مطالعه حرکت کنیم و در این مسیر کوشا و تلاشگر باشیم.

این نویسنده کتاب در همین راستا ابراز کرد: مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود در دیدار با دانشجویان بیان کردند: «مطالبه گر باشید تا کارها به صورت نمایشی پیش نرود» لذا می طلبد تا در زمینه افزایش سرانه مطالعه و ایجاد تقاضا برای مطالعه پیگیر باشیم پس با کمک دانشگاه ها و مراکز پژوهشی می توان برنامه های کاربردی و عملیاتی برای ایجاد تقاضای برای مطالعه را فراهم کرد.

بنیانیان حل ریشه‌ای کمبود سرانه مطالعه را مورد تاکید قرار داد و افزود: ارزیابی مدیران و افراد موفق در افزایش اطلاعات و پژوهش بسیار مهم است و با تشویق این افراد و تقدیر از آنان موجی از نیاز به مطالعه را می توان در جامعه ایجاد کرد به همین دلیل من معتقد هستم که باید برای برطرف کردن ریشه‌ای چالش‌هایی همانند کمبود سرانه مطالعه،  تدابیر اجرایی و عملیاتی را در پیش گرفت.

کتاب

وی خواهان بکارگیری دید اجتماعی برای توسعه سرانه مطالعه و افزایش تعالی در جامعه شد و بیان کرد: فرهنگ سازی برای افزایش سرانه مطالعه امری مهم و ضروری است در این زمینه رسانه ملی و سایر رسانه ها باید در جهت متقاعد کردن مردم با یان هدف که  آنان نیازمند مطالعه هستند به فرهنگ سازی بپردازد و اذهان عمومی را متقاعد کنند که به مطالعه کتاب یک امر ضوری است .

کتاب راهی برای رشد و تعالی جامعه

بنیانیان خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم به رشد و تعالی برای کشور دست یابیم باید در کنار فعالیت های تخصصی مثل بخش اقتصادی و یا قانون گذاری مسئله فرهنگ را نیز مد نظر قرار دهیم بدین ترتیب بسیاری از نا هماهنگی های قانونی و اجرایی در سطوح مختلف حل می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *