اسماعیلی: تبادل فرهنگی بین دو کشور ایران و لبنان در دستور کار قرار دارد

23:30 - 21 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۴۲۱۶
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
وزیر ارشاد تاکید کرد: کشور لبنان سرزمین بزرگانی است که در طول تاریخ به ایران مهاجرت کردند افرادی از سرزمین جبل عامل که منشاء خدمات گسترده در ایران شده اند لذا مردم ایران نیز احترام ویژه ای برای مردم لبنان قائل هستند.


خبرگزاری میزان - مراسم دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزیر فرهنگ لبنان دقایقی پیش در تالار وحدت برگزار شد.

در این دیدار محمد مهدی اسماعیلی ضمن تاکید بر تبادل فرهنگی بین دو کشور ایران و لبنان گفت: دیدار وزیر فرهنگ کشور لبنان و ایران با هدف تحکیم روابط فرهنگی و ارتقاء بیشتر سطح روابط دو کشور دوست انجام شده است. کشور لبنان به عنوان بخش ارزشمند از جهان اسلام و پیشانی مقاومت در مقابل دشمنانی چون رژیم صهیونیستی ایستاده و مقاومت می‌کند، به همین لحاظ تحکیم روابط بین این دو کشور از جمله مهمترین رویکردهای ما محسوب می‌شود.

وی در همین راستا ادامه داد: کشور لبنان سرزمین بزرگانی است که در طول تاریخ به ایران مهاجرت کردند افرادی از سرزمین جبل عامل که منشاء خدمات گسترده در ایران شده‌اند لذا مردم ایران نیز احترام ویژه‌ای برای مردم لبنان قائل هستند.

اسماعیلی به رویکرد دولت مردمی اشاره و ابراز کرد: در دولت مردمی جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌شود تا روابط فرهنگی گسترده‌ای در منطقه خصوصا کشورهایی همچون لبنان برقرار شود در این سفر نیز تفاهم نامه فرهنگی که از سال ۱۹۵۳ منعقد شده بود بار دیگر به روز رسانی شده و این امر با توجه به اقتضائات و شرایط جدید رقم خورده است لذا تلاش می‌شود تا سطح روابط فرهنگی و هنری بین دو کشور ایران و لبنان افزایش یابد.

وی به رویدادهای سال گذشته در لبنان اشاره و بیان کرد: اسفندماه سال گذشته یک هفته با عنوان هفته فرهنگی در کشور لبنان برگزار شد در این هفته هنرمندان ایرانی از رشته‌های موسیقی، هنرهای تجسمی به اجرای برنامه‌ها و ارائه دستاوردهای خود در این کشور اقدام کردند که با استقبال گرم مردم بیروت روبرو شد.

اسماعیلی به برنامه‌های سفر وزیر فرهنگ لبنان به ایران اشاره و اظهار کرد: وزیر فرهنگ لبنان در ادامه برنامه‌های خود از شهرهای دیگر ایران بازدید خواهد کرد و با جاذبه‌های این شهرها از نزدیک آشنا خواهد شد امیدواریم مسیر پیش رو سرشار از موفقیت در سطح گسترده تری بین این دو ملت باشد.

در ادامه این دیدار نیز محمد مرتضی وزیر فرهنگ کشور لبنان نیز با تاکید بر گسترش و ارتباط بیشتر بین دو کشور ایران و لبنان ابراز کرد: دیدارهای متعددی را در کناره محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران داشتیم در این دیدارها تاکید ویژه بر حل و فصل مشکلات و بحران های کشور لبنان مطرح شد و رئیس جمهور ایران تاکید کرد کشور ایران و لبنان را به عنوان دو کشور دوست محسوب می‌کند و تلاش می‌کنیم تا بحران هایی که در لبنان شکل می گیرد را با همراهی یکدیگر مرتفع کنیم و این امر در مسیر خیر و منفعت منطقه خواهد بود.

وی به مبارزه مردم لبنان در مقابل رژیم صهیونیستی اشاره و تاکید کرد: از آنجا که کشور لبنان در خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی قرار دارد، تلاش داریم تا در مقابله با چالش‌های آنها مقاومت کرده و ایستادگی کنیم به عبارت دیگر معتقد هستیم می‌توانیم بحران ها را به فرصت تبدیل کنیم.

مرتضی ابراز کرد: امروز در دیدار با وزیر امور خارجه ایران نیز پیرامون آخرین تحولات منطقه به بحث و گفت‌وگو نشستیم همچنین در مورد مسئله وین و ارتباط با کشور عربستان نیز مسائلی مطرح و مورد ارزیابی قرار گرفت در این زمینه اتفاق نظرهایی بین دو کشور ایران و لبنان وجود داشت.

مرتضی تاکید کرد: پیروزی ملت ها حاصل نمی شود مگر با تمسک به آزادی و مبارزه با رژیم صهیونیستی که نتیجه آن سالهای صلح در منطقه خواهد بود.

وی به اتفاق نظر دو کشور ایران و لبنان اشاره و تصریح کرد: طی گفتگوهای انجام شده با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران اتفاق نظر پیرامون گسترش روابط بین دو دولت مورد تایید و تاکید قرار گرفته همچنین گسترش ارتباطات و همراهی ها زمینه را برای نزدیکی دو ملت افزایش خواهد داد و در این زمینه ارزش ها و آزادی، حفظ احترام به تنوع قومیت‌ها و مقاومت بیش از هر زمان دیگر مستحکم خواهد شد.

وزیر فرهنگ لبنان در پایان خاطرنشان کرد: هر دو ملت ایران و لبنان در مسیر گسترش تقویت روابط فرهنگی بین دو کشور تلاش خواهند کرد و در آینده نیز تفاهم‌نامه‌هایی و سفرهایی بین سران این دو کشور اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *