اجرای حدنگاری در کشور ۳۰ درصد از پرونده‌های حقوقی و کیفری را کاهش می‌دهد/ سند دریاچه زریوار مریوان رونمایی شد

23:04 - 23 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۵۹۳۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به تلاش شبانه روزی کارکنان سازمان در انجام ماموریت های محوله گفت: با اجرای حدنگاری در کشور شاهد کاهش قریب ۳۰ درصد از پرونده‌های حقوقی و کیفری در دادگستری هستیم که این خود نقش بسزایی در کاهش اطاله دادرسی ها دارد.

خبرگزاری میزان - حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جلسه شورای استانی حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی کشور که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمين سید حسین حسینی رئیس کل دادگستری استان کردستان برگزار شد اظهار کرد: با توجه به اهتمام ویژه قوه قضاییه در حدنگاری (کاداستر) اراضی کشور، از مدیران امور اراضی و منابع طبیعی خواهان تسریع در تعیین تکلیف پلاک های اختلافی در کمیسیونهای رفع تداخل شد.

بابایی با اشاره به تلاش شبانه روزی کارکنان سازمان در انجام ماموریت های محوله بیان کرد: با اجرای حدنگاری در کشور شاهد کاهش قریب ۳۰ درصد از پرونده‌های حقوقی و کیفری در دادگستری هستیم که این خود نقش بسزایی در کاهش اطاله دادرسی ها دارد.

بابایی افزود: تاخیر در صدور اسناد حدنگار در کشور و فراهم سازی بستری برای دخل و تصرف در اراضی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه سند دار کردن اراضی و املاک واقع در بافت حاشیه‌ای می تواند به تثبیت مالکیت و جلوگیری از بافت حاشیه ای کمک کند خواهان ورود دستگاههای متولی به این حوزه شد .

در ادامه نشست رئیس کل دادگستری کردستان گفت: سال گذشته ۹۸ درصد اراضی ملی و منابع طبیعی استان تثبیت و حدنگاری شد.

حجت‌الاسلام و المسلمين سید حسین حسینی افزود: در زمینه تثبیت اراضی کشاورزی به دلیل مشکلات و چالش ها از ابتدای سال و با وجود مصوبات شورای استاني حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی کشور متاسفانه هنوز مشکلاتی در فرآیند تثبیت وجود دارد.

در انتهای این نشست از سند دریاچه زریوار مریوان رونمایی شد.

الکترونیکی شدن اسناد، ایده ای تحول آفرین است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دیدار با روسای واحدهای ثبتی استان کردستان اظهار کرد: با بهره گیری از فن آوری های نوین و وجود سامانه ها نیازی به چاپ سند وجود ندارد و با الکترونیکی شدن اسناد علاوه بر صرفه‌جویی در کاغذ و مرتفع کردن کمبود نیرو شاهد کاهش جرایمی همچون جعل اسناد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه در سازمان ثبت اسناد و املاك كشور امور تحول آفرین اولویت دارند افزود: در دوران تحول و تعالی باید با فکر و ایده جدید حرکت کرد تا شاهد ارتقاي سازمان باشیم.

بابایی با اشاره به بهره گیری از ظرفیت نخبگان و پتانسیل های علمی در سازمان افزود: سازمان ثبت اسناد و املاك كشور همواره باید از مدیران خلاق، خوش فکر و آشنای کامل به فناوری بهره مند شود.

وی افزود: در گذشته اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاك كشور به شکل سنتی انجام می شد اما طی سال های اخیر با وجود تجربه پیشکسوتان، جوانانی نخبه وارد مجموعه های ثبتی شده اند که با مدارک عالیه در حال ارائه خدمت به مردم هستند و این مهم در افزایش رضایتمندی مردم بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

بابایی تاکید کرد: کارکنان باید اخلاق و منش اسلامی داشته و در راستای رضایتمندی مراجعان از هیچ تلاشی دریغ نکنند‌‌.

وی با اشاره به سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به استان کردستان ادامه داد: این سفر موجب تغییرات ژرف مسئولین نسبت به استان شد.

معاون راهبردی، توسعه مدیریت و‌ منابع سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم در این نشست گفت: نگاه و برنامه های ویژه‌ به موضوع معیشت همکاران وجود دارد و در تلاش هستيم که از بیمه‌های تکمیلی با کمک مالی سازمان جهت پوشش حداکثری همکاران استفاده شود .

دعوت علمای اهل سنت و شورای افتای کردستان از رئیس محترم قوه قضاییه برای سفر به استان کردستان

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست با اعضا هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران و سران دفاتر ازدواج و طلاق کردستان اظهار کرد: سردفتران از قوه قضاییه جدا نیستند و به رغم مشکلات در این حوزه باید رسیدگی لازم جهت حل این مشکلات صورت گیرد .

وی افزود: نقش مشاورین املاک باید نقش دلالی قانون تجارت باشد و اسناد تعهدی در دفتر خانه ها تنظیم شود .

در ادامه این جلسه ماموستا حیدر عنایتي سردفتر ازدواج با اشاره به دوران تحول و تعالی در قوه قضاییه و تشکر از ریاست دستگاه قضا، از رئیس محترم قوه قضاییه برای سفر به استان کردستان دعوت به عمل آورد و خواستار آن شد که رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پیام را به ایشان ابلاغ کند.

همچنین در ادامه ماموستا حیدر عنایتی گفت: امروز به دلیل پایین بودن تعرفه‌ها در دفاتر ازدواج و طلاق امکان تامين هزینه های دفتری و نیروهای شاغل در دفتر امکانپذیر نیست.

وی از بابایی درخواست کرد تعیین سقف ازدواج و طلاق برای سردفتران می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات را حل کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *