باید خاموشی‌های صنعت فولاد به حداقل برسد

16:52 - 28 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۷۳۸۱۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: باتوجه به ظرفیت‌های بالایی که در سطح کشور برای تولید برق وجود داشته و اقداماتی که باید در زمینه فرهنگ سازی به منظور کاهش مصرف در حوزه خانگی صورت گیرد، باید مدیریت خاموشی‌ها به نحوی باشد که به صنایع مادر و حوزه تولید کشور همچون فولاد خسارت وارد نشود.

سید البرز حسینی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به ضرورت برنامه ریزی برای افزایش تولید برق و جلوگیری از قطعی برق در صنایع مادر نظیر فولاد و سیمان، بیان کرد: اینکه ما به جای مدیریت صحیح در حوزه مصارف برق، به سمت خاموشی برق صنایع رفته و خسارت زیادی را به صنایعی نظیر فولاد و سیمان وارد کنیم، از منطق به دور است. این عملکرد منطق مثبت فنی ندارد. اقلیم ما به گونه ای است که در برخی از فصول نیازمند حمایت از برخی صنایع هستیم و در برخی فصول دیگر نیاز داریم که ساختار مصرف خانگی را تغییر دهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: از نظر بنده در بحث مدیریت خاموشی‌ها در وهله اول باید فرهنگ سازی صورت گیرد. برای کاهش مصرف خانگی باید به گونه ای عمل شود که مردم خودشان مصرفشان را کنترل کنند. ورای از اینکه مباحث قانونی باید برجای خود باقی باشد، پایه و اساس تنظیم گری بر این است که مصرف کننده درک کند که تولید انرژی چه هزینه ای دارد و به چه نحوی باید از آن استفاده شود. امروز ما هم در زمستان با نوعی از تناقض در مصرف مواجه هستیم که به صنایع ما آسیب وارد می شود و هم در تابستان با افزایش مصرف در حوزه خانگی و مجددا خاموشی صنایع و خسارت جدی به صنایع مادر نظیر فولاد و سیمان مواجه هستیم.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از سوی دیگر ما باید این امکانات را برای صنایع فراهم کنیم و تسهیلات لازم را در اختیار آنها قرار دهیم تا خودشان برق مورد نیاز خود را تولید کرده و متوجه خسارات ناشی از خاموشی ها نشوند. میزان تولید ما با آنچه که در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است، فاصله دارد. هرگاه هم که تعادل بین عرضه و مصرف برهم می خورد به سمت خاموشی صنایع می رویم. نتیجه آن نیز خسارت به صنایع کشور است.

وی در ادامه تاکید کرد: باید از توان بخش خصوصی برای افزایش ظرفیت تولید برق استفاده کنیم. از سوی دیگر تسهیلات لازم را در اختیار صنایع مادر قرار دهیم تا خودشان برق مورد نیاز صنعت را تامین کنند. از حیث مدیریتی میزان توزیع ما دچار اشکال است. در زمستان هم اینگونه است. زمانی که مصرف گاز در بخش خانگی وارد می شود، خوراک سوخت صنایع آسیب می بیند و این امر باعث می شود که به صنایع خسارت وارد شده و تولید ما دچار اختلال شود.

حسینی در پایان گفت: ما در کشور ظرفیت بالایی برای تولید داریم. خیلی از استان ها از حیث تولید انرژی تجدید پذیر ظرفیت زیادی دارند که می توانند برق خانگی را تامین کرده و ما نیز از سایر مراکز برق صنایع را تامین کنیم. این ایراد در سیستم مدیریتی ما است که نتوانستیم از ظرفیت ها استفاده کنیم. نباید صرفا به سمت خاموش یبرق صنایع مادر رفت و خسارت به تولید وارد کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: فولاد صنعت برق

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *