مجازات تهمت زدن به همسر

12:18 - 29 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۷۴۵۹۰
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
جرم تهمت زدن به همسر، ممکن است به صورت جرم قذف و یا به صورت افترا، باشد.

زمانی که شخصی، به دیگری، عملی قبیح را نسبت می‌دهد که در واقع، آن را انجام نداده است، تهمت زدن یا اتهام وارد نمودن، محقق می‌شود که در دین مبین اسلام، بسیار ناپسند است. به ویژه، در صورتی که تهمت زدن به دیگران، به خاطر انجام دادن اعمال و افعال نامشروعی مانند زنا، لواط یا رابطه نامشروع باشد. به همین دلیل، علاوه بر اینکه در دین مبین اسلام، افراد از تهمت زدن به دیگران، به شدت منع شده اند، مجازات‌هایی نیز برای این عمل، پیش بینی شده است.

در برخی موارد، تهمت زدن به همسر، در پی بروز برخی اختلافات میان زوجین و یا ایجاد شدن گمان‌های منفی در فرد، اتفاق می‌افتد؛ همانطور که اشاره شد، تهمت زدن به همسر نیز، در قانون، جرم انگاری شده و برای آن، مجازات‌هایی مقرر گردیده است.

جرم تهمت زدن به همسر

تهمت زدن به همسر و اتهام وارد نمودن به وی، بدون اینکه شخص، بتواند صحت یا درست بودن اتهام وارده را اثبات نماید، نوعی جرم تلقی می‌شود که قابل شکایت و رسیدگی در دادگاه می‌باشد. اما ممکن است این سوال مطرح شود که جرم تهمت زدن به همسر چیست و در چه شرایطی محقق می‌شود؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت که به طور کلی، جرم تهمت زدن به همسر، می‌تواند به صورت‌های مختلفی شکل گیرد که در نوع مجازات تهمت به همسر، تاثیرگذار خواهد بود.

اول از همه، زمانی است که مردی، به همسر خود، تهمت می‌زند که با فرد دیگری، رابطه نامشروع برقرار نموده است. برقراری رابطه نامشروع، به این معنا است که زن، با مردی غیر از همسر خود، اعمالی از قبیل بوسیدن، گرفتن دست، هم آغوشی، ارتباطات کلامی و رفتاری عاشقانه و مواردی از این قبیل را انجام داده است که بسته به مورد، موارد مختلفی ممکن است، مصداق جرم رابطه نامشروع محسوب شوند. در این حالت، مطابق ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی، جرم افترا صورت گرفته است.

دوم، زمانی است که مرد، به همسر خود، اتهام یا تهمت برقرار نمودن زنا را وارد نموده یا زن، به شوهر خود، نسبت لواط داده است. به عبارت دیگر، به همسر خود، تهمت زناکار بودن وارد نموده است. جرم زنا، با جرم رابطه نامشروع متفاوت است. تفاوت جرم رابطه نامشروع و زنا، آن است که در جرم زنا، عمل جنسی دخول آلت تناسلی مرد، در اندام جلو یا پشت زن، محقق می‌شود که این تهمت زدن، به موجب ماده ۲۴۵ قانون مجازات اسلامی، جرم قذف می‌باشد. مجازات تهمت زدن به همسر به دلیل رابطه نامشروع و زنا نیز، متفاوت خواهد بود که در ادامه، به توضیح آن می‌پردازیم.

علاوه بر جرم تهمت زدن به همسر به لحاظ جنسی، این امکان نیز وجود دارد که یکی از زوجین، همسر خود را به انجام سایر جرایم متهم نماید. به عنوان نمونه، تهمت زدن به همسر به خاطر انجام جرم سرقت یا دزدی نیز می‌تواند یکی دیگر از انواع تهمت زدن به همسر باشد که در صورت پیگیری نمودن، این جرم نیز قابل مجازات بوده و می‌توان نسبت به آن، اعاده حیثیت نمود.

مجازات تهمت زدن به همسر

بر اساس ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی، در صورتی که شخصی، به همسر خود، تهمت رابطه نامشروع وارد نماید، به مجازات جرم افترا محکوم خواهد شد. افترا، همان تهمت زدن به دیگری می‌باشد، بدون آنکه بتواند صحت آن را اثبات نماید. به عبارت دیگر، اگر مردی، همسر خود را متهم به جرم رابطه نامشروع نموده و نتواند از طریق یکی از راه‌های اثبات رابطه نامشروع، این امر را ثابت نماید، به مجازات افترا محکوم می‌شود که عبارت است از حبس از یک ماه تا یک سال یا تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، در صورتی که یکی از زوجین، به همسر خود، تهمت برقراری رابطه جنسی (زنا یا لواط) را داده و نتواند اقدام به اثبات جرم زنا یا لواط نماید، به استناد ماده ۲۴۵ قانون مجازات اسلامی، به مجازات جرم قذف محکوم خواهد شد. جرم قذف، مجازات حدی دارد که این مجازات، عبارت است از ۸۰ ضربه شلاق حدی؛ مگر اینکه زنا یا لواط با شهادت یا علم قاضی اثبات شده باشد و یا اینکه خود شخص، تصدیق نماید که این چنین بوده است.

علاوه بر این موارد، در صورتی که تهمت زدن به همسر، بابت انجام سایر جرایمی باشد که در قانون مجازات اسلامی ذکر شده است، باز هم شخص تهمت زننده، پس از شکایت و پیگیری موضوع توسط همسر، به مجازات تهمت زدن به همسر یا جرم افترا محکوم می‌شود که مجازات آن، عبارت است از حبس از یک ماه تا یک سال و یا شلاق تا ۷۴ ضربه.

نحوه شکایت از جرم تهمت زدن به همسر

نحوه شکایت از این جرم و اعمال مجازات تهمت زدن به همسر، مانند سایر جرایم است. به این منظور، کافی است که شاکی، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و نسبت به جرم افترا یا جرم قذف، شکایت کند. شکایت کردن نسبت به این جرایم، با ارائه یک نمونه شکواییه انجام می‌شود. معمولا، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، می‌توانند در خصوص تهیه و تنظیم شکواییه، با پرداخت هزینه‌های مربوطه، کمک کنند.

البته، لازم است که خود شاکی، کلیه اسناد و مدارکی که دال بر ارتکاب این جرم است را نیز، ضمیمه شکواییه خود نماید. به عنوان نمونه، در صورتی که جرم قذف (یعنی تهمت زنا به همسر) صورت گرفته و افرادی، آن را شنیده اند، می‌توان به استناد شهادت آن‌ها، اقدام به شکایت از جرم تهمت به همسر نمود. پس از طرح شکایت از جرم تهمت زدن به همسر در دفتر خدمات قضایی، شکواییه، به مراجع صالح، ارجاع می‌شود تا با رعایت تشریفات آیین دادرسی کیفری، مورد رسیدگی قرار گیرد که در ادامه، نحوه رسیدگی به این جرم را توضیح خواهیم داد.

نحوه رسیدگی به جرم تهمت زدن به همسر

زمانی که جرم، از نوع قابل گذشت باشد، با شکایت شاکی، رسیدگی به این جرم، آغاز شده و بدون شکایت او، رسیدگی به جرم، آغاز نمی‌شود. اما شاکی، در هر مرحله از رسیدگی به جرم، این اختیار را دارد که نسبت به رسیدگی به جرم، گذشت نموده و از ادامه رسیدگی به آن، صرف نظر کند. پس از صرف نظر کردن شاکی از رسیدگی به جرم و اعمال مجازات تهمت زدن به همسر، پرونده مختومه و قرار موقوفی تعقیب صادر می‌شود.

اما در خصوص نحوه رسیدگی به جرم تهمت زدن به همسر، باید گفت که پس از طرح شکایت از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، این شکایت، به دادسرا ارجاع می‌شود و برای رسیدگی مقدماتی توسط دادسرا، تعیین وقت می‌گردد. مقامات دادسرا، از جمله دادیار یا بازپرس، تحقیقات و رسیدگی مقدماتی لازم در خصوص جرم افترا یا قذف را انجام داده و در صورتی که دلایل و مدارک ارائه شده، برای اثبات جرم افترا یا قذف کافی باشد، پرونده را برای صدور رای، به دادگاه کیفری ارسال می‌نمایند.

در غیر این صورت، اگر مدارک و شواهد ارائه شده، ناقص و غیر کافی باشد، دادسرا، قرار منع تعقیب صادر می‌کند که البته، این قرار، قابل اعتراض در دادگاه می‌باشد. در هر حال، در صورتی که پرونده به دادگاه ارسال شده و یا اینکه اعتراض به منع تعقیب، مورد قبول دادگاه قرار گیرد، این مرتبه، قاضی دادگاه کیفری، به جرم افترا یا قدف رسیدگی مجدد نموده و اگر با توجه به دلایل و مدارک ارائه شده، جرم را محقق بداند، حکم بر محکومیت متهم، صادر خواهد نمود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *