جنبه وحشتناک گرسنگی جهانی در پی وقوع جنگ اوکراین

22:07 - 29 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۷۵۱۸۶
دبیر کل سازمان ملل متحد با بیان اینکه در سراسر جهان، ۴۹ میلیون نفر در ۴۳ کشور در سطح اضطراری گرسنگی هستند، گفت: جنگ در اوکراین اکنون جنبه وحشتناک جدیدی به گرسنگی جهانی داده است.

خبرگزاری میزان - آنتونیو گوترش  در اظهاراتی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره امنیت غذایی که به ریاست آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت را در ماه جاری میلادی بر عهده دارد، تشکیل شد،  گفت: حمله روسیه به همسایه خود (اوکراین) عملاً به صادرات مواد غذایی این کشور پایان داده است.

دبیرکل سازمان ملل  در ادامه با بیان اینکه افزایش تا ۳۰ درصدی قیمت مواد غذایی اصلی، مردم را در کشورهای آفریقا و خاورمیانه از جمله کامرون، لیبی، سومالی، سودان و یمن تهدید می کند، افزود: زمانی که جنگ به راه می افتد، گرسنگی در میان مردم پدیدار می شود.

وی ادامه داد: حدود 60 درصد از مردم جهان که با کمبود غذا مواجه هستند در مناطقی زندگی می‌کنند که در آنها جنگ وجود دارد و از این رو هیچ کشوری از گرسنگی مصون نیست.

گوترش تصریح کرد: در ماه آوریل، برنامه جهانی غذا و شرکای آن، بین بیش از ۳ میلیون اوکراینی غذا و پول نقد توزیع کردند و این درحالی است که تا ماه مارس، اوکراین  جهان را با ذخایر فراوان غذا تغذیه می کرد.

دبیرکل سازمان ملل  گفت: در سال گذشته، بیشتر ۱۴۰ میلیون نفری که در سراسر جهان از گرسنگی حاد رنج می‌برند، تنها در ۱۰ کشور از جمله افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، هائیتی، نیجریه، پاکستان، سودان جنوبی، سودان، سوریه و یمن زندگی می کردند. هشت کشور از این کشورها در دستور کار این شورای امنیت  قرار دارند.

وی با بیان اینکه بدون شک وقتی این شورا در مورد جنگ بحث می کند، گرسنگی مطرح می شود، افزود: زمانی که  شورای امنیت در مورد ماموریت های حفظ صلح و سیاسی تصمیم می گیرد، گرسنگی بخشی از آن است و وقتی نمی تواند به اجماع برسد، افراد گرسنه هزینه زیادی می پردازند.

گوترش ادامه داد: امروز ما ۳۰ میلیون دلار از صندوق مرکزی واکنش اضطراری به تامین نیازهای فوری امنیت غذایی و تغذیه در نیجر، مالی، چاد و بورکینافاسو اختصاص می دهیم.

وی گفت: من همچنین عمیقاً نگران وضعیت امنیت غذایی در شاخ آفریقا هستم که طولانی ترین خشکسالی در چهار دهه اخیر را تجربه کرده است.

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه بیش از ۱۸ میلیون نفر در  شاخ آفریقا  تحت تأثیر این خشکسالی  قرار گرفته اند و برنامه جهانی غذا هشدار می دهد که میلیون ها نفر در سومالی ظرف چند ماه آینده با قحطی مواجه می شوند افزود:  وضعیت خطرناک امنیت غذایی در اتیوپی و سومالی با درگیری و ناامنی عمیق همراه شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: اوکراین گوترش

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *