کرباسی: کتب حقوقی با کاهش مخاطب مواجه شده‌اند

12:01 - 16 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۷۷۳۹۹
علی اکبر کرباسی گفت: بالا رفتن قیمت کاغذ برای کتاب های حقوقی عاملی دیگر در جهت کاهش خرید کتاب ها شده است.

علی اکبر کرباسی در گفت‌وگو با میزان پیرامون کتاب‌های حقوقی گفت: کتاب های حقوقی عموما تخصصی هستند و مختص دانش آموختگان، دانشجویان و برخی از قضات و و کلا بوده لذا مخاطبان کمتری داشته و مورد توجه عام مردم نیستند.

آگاهی جامعه از موضوعات حقوقی به واسطه کتاب

 وی در همین راستا ادامه داد: انتشارات شهبازی کتاب های حقوقی در حوزه های مختلفی را منتشر می کند تا بتواند آگاهی بیشتری را در اختیار متخصصین این حوزه قرار دهد، این کتاب ها عموما در حوزه‌های فرهنگ لغت، پکیج منابع آزمون وکالت، آراءدیوان و نظریات مشورتی، مجموعه آزمون ها و کمک آزمون ها، قوانین و مقررات، آیین دادرسی، حقوق بین الملل، حقوق جزا، حقوق مدنی، اصول و متون فقه، متون حقوقی و حقوق داوری و بسیار از موضوعات دیگر که هر کدام در نوع خود کتاب های مناسب و کاملی هستند قرار دارد.

کرباسی

کرباسی پیرامون علاقمندان به خرید کتاب‌های حقوقی در نمایشگاه کتاب امسال ابراز کرد: انتشارات شهبازی با ارائه انواع بیشماری از کتاب های حقوقی طی برگزاری سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران در سالن کتاب های دانشگاهی قرار گرفت و از آنجایی که مخاطبان ما نیز خاص بودند لذا مخاطبان آن نیز تعداد مشخص و محدودی هستند.

مدیر فروش انتشارات شهبازی پیرامون مراجعه مخاطبان کتاب های حقوقی در نمایشگاه کتاب امسال ابراز کرد: مخاطبان برای یافتن ناشران حقوقی تا حدودی سر در گم بودند زیرا هر ساله در چادر ها قرار می گرفتیم اما امسال در شبستانی مستقر بودیم که برای مخاطبان تازگی داشت و این امر کار را برای مخاطبان کمی دشوار می کرد زیرا برای یافتن ناشران حقوقی باید جستجوی زیادی می کردند و حتی برخی از آنها برای خرید یک کتاب حقوقی چندین بار به نمایشگاه مراجعه کردند.

نمایشگاه کتاب در بخش مجازی برای ناشران حقوقی مفیدتر بود

 وی اظهار کرد: با این همه برگزاری نمایشگاه در بخش مجازی در کنار نمایشگاه فیزیکی دستاوردهای مناسبی برای ناشران خصوصا ناشران حقوقی در پی داشت برخی مخاطبان حضوری و برخی نیز مجازی کتاب ها را خریداری کردند اما اگر اطلاع رسانی در مورد ناشران دانشگاهی بیشتر بود قطعا شرایط بهتری برای مخاطبان و ناشران فراهم می شد و مخاطبان مجبور نبودند پیگیری های بیشتری را داشته باشند.

کرباسی به قیمت کتاب ها نیز اشاره و بیان کرد: بالا رفتن قیمت کاغذ عاملی دیگر برای کاهش خرید کتاب های حقوقی بوده است لذا باید بر این امر تاکید کرد که دانشجویان به شیوه ای متفاوت در خرید کتاب ها دست می زنند به این ترتیب که یکی از آنان کتاب را خریداری کرده و بقیه از بخش های مهم کتاب کپی می گیرند از این رو خرید کتاب های آموزشی و دانشگاهی نیز کاهش می یابد.

کاهش مخاطب حتی در کتاب‌های درسی

مدیر فروش انتشارات شهبازی  تصریح کرد : کاهش میزان مخاطب حتی در بخش های آموزشی نیز نگران کننده است و این امر به واسته نقش مهم کاغذ در صنعت نشر به اجرا گذاشته می شود، بالا بودن قیمت کاغذ یعنی دور شدن مخاطبان از کتاب و کتاب خوانی، از سوی دیگر گرایش بیش از پیش ناشران به فضای مجازی نیز رویکرد جدیدی را وارد چرخه نشر کرده است.

وی با اشاره به قیمت کاغذ در بازار ابراز کرد: قیمت کاغذ در بازار اکنون به بندی 800 هزار تومان رسیده یک ناشر چگونه می تواند با این قیمت ها اقدام به چاپ کتاب کند و نیاز جامعه به کتاب های حقوقی را بر طرف نماید ادامه این روند تحولات و شکست بسیاری از ناشران را در پی خواهد داشت.

کرباسی پیرامون ورود کاغذ به بورس اظهار کرد: اگر کاغذ به بورس وار شود تبعات آن دامن بسیاری از قشر ها را خواهد گرفت و در نهایت این مصرف کننده و مخاطبان هستند که ضرر می بینند زیرا با ورود کاغذ به بورس ناشران تنها با یک کد مجبور هستند هر ماه خرید داشته باشند و چنانچه خرید نکنند اعتبار کارت آنها از بین خواهد رفت.

کرباسی

وی ارتباطات ارز با کاغذ را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: هرگونه نوسانات ارز بر عملکرد نقش کاغذ در بازار تاثیر می گذارد بدین ترتیب نوسانات اجازه را به تولید کننده کتاب نمی دهد تا بنا برقیمت بازار برای تولید تصیم بگیرد. ثبات قیمت کاغذ و افزایش توان خرید کاغذ برای ناشر که منتظر کاهش قیمت هستند می تواند نوید خوشی برای آنان درپی داشته باشد.

کتاب های گران حقوقی

این ناشر پیرامون محدود بودن تعداد مخاطبان کتاب‌های قضایی خاطرنشان کرد: مخاطبان کتاب های حقوق محدود و تنها برای کسب اطلاعات خریداری می شوند و تنها برای مدتی به کار مخاطب نمی آیند و با تغییر قوانین از اعتبار ساقط می شوند لذا بالا بودن قیمت کتاب های حقوقی انصاف نیست.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *