برگزاری اولین نمایشگاه دستاوردها در حوزه فناوری‌های حقوقی و قضایی/ تفاهم‌نامه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شد

17:03 - 31 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۷۷۵۹۲
اولین نمایشگاه دستاوردها در حوزه فناوری‌های حقوقی و قضایی به همت پردیس نوآوری‌ حقوقی و قضایی امروز برگزار و در جریان این نمایشگاه تفاهم‌نامه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری امضا شد.

خبرگزاری میزان_ رئیس دستگاه قضا هفته گذشته در جریان نشست مشترک اعضای شورای عالی قوه قضاییه با مسئولان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هوشمندسازی هرچه بیشتر عدلیه برای تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت را مطرح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان این نشست به مواردی چون افزایش توانمندی‌های فناورانه در کشور و ارتقای نظام ملی نوآوری، زیرساخت‌هایی نظیر نرم‌افزار رصد لحظه‌ای تغییر کاربری‌ها و سامانه‌های مجهز احراز هویت، مقوله مهم شناسایی و تشخیص هویت مجرمین با بهره‌گیری از ابزارهای فناورانه و هوشمند و نقش فن‌آوری‌های نوین در کمک به دستگاه قضایی، پیشگیری از تصرفات اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی زراعی با بهره‌گیری از ابزارهای هوشمند و فناورانه، رفع آسیب‌های امر کارشناسی پرونده‌های قضایی از طریق هوشمندسازی و بهره‌گیری از سامانه‌های فناورانه، پیشگیری از تغییر کاربری اراضی و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه و بستر رودخانه‌ها با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و هوشمند و نرم‌افزارها اشاره و تاکید کردند که دستگاه قضایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید در این زمینه با یکدیگر همکاری بیشتری داشته باشند.

در همین راستا، روز گذشته نیزجلسه مشترک اعضای شورای عالی قوه قضاییه با مسئولان ارشد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحت عنوان «تحول قضایی با رویکرد دانش‌بنیان» با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار شد.

در راستای تاکیدات حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ناظر بر افزایش مشارکت همه نخبگان حوزه فناوری‌های نوین در امر پیشبرد دستگاه قضایی هوشمند و منحصر نشدن مشارکت نخبگان به صِرف جلسات هم‌اندیشانه، اولین نمایشگاه دستاوردها در حوزه فناوری‌های حقوقی و قضایی به همت پردیس نوآوری‌ حقوقی و قضایی برگزارشد.

این نمایشگاه امروز شنبه 31 اردیبهشت و با محورهای «احراز هویت آنلاین»، «امضای دیجیتال»، «پلتفرم ارائه خدمات حقوقی»، «پلتفرم ارتباط وکیل و موکل»، «ساماندهی به پرونده‌ها و دعاوی»، «دادگاه آنلاین و دادگاه‌یار»، «پایگاه داده» و «ژئواینفورماتیک قضایی» و … در محل پردیس نوآوری حقوقی و قضایی برگزار شد.

در جریان برگزاری این نمایشگاه تفاهم‌نامه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری با حضور رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه،معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه ‌و معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری امضا شد.

این تفاهم نامه که بر استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور و گسترش استفاده از فناوری های نوین در زیست بوم قضایی کشور و نیل به اهداف سند تحول دستگاه قضاییه و کمک به اجرای سیاست‌های کلان کشور برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و با توجه به ضرورت ایجاد زیست‌بوم نوآوری، فناوری و پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان، افزایش سهم تولید و خدمات دانش‌بنیان و همچنین هم‌افزایی و تعامل جهت توانمندسازی، ارتقای بهره‌وری اقتصادی، کارآفرینی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی و فناوری کشور برای رفع نیازهای قوه قضاییه تاکید دارد به امضای محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و حمید ذوالفقاری رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسید.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه فرد در این مراسم با بیان اینکه هوشمند سازی و استفاده از فناوری های نوین یکی از سیاست های اصلی قوه قضاییه است که رئیس قوه قضاییه بر آن تاکید دارد،گفت: تمام تلاشمان را بکار گرفته‌ایم تا با هوشمندسازی قوه قضاییه و الکترونیکی کردن امور قضایی در راستای تسهیل و تسریع در دسترسی مردم به عدالت گام برداریم.

محمد کاظمی در ادامه با تاکید بر اینکه سامانه‌هایی را طراحی کرده‌ایم تا خدمات به مردم با سرعت و به صورت ارزان به آنان ارایه شود،گفت: سامانه‌های خودکاربری علاوه بر سرعت در رسیدگی به پرونده‌ها و کاهش مراجعه مردم به مجتمع‌های قضایی، هزینه‌های مردم را کاهش داده و باعث شده تا آنان از منزل یا محل کار خود و در کمترین زمان ممکن از این خدمات بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای سند تحول قضایی و دستیابی آسان مردم به خدمات قضایی و در مسیر هوشمندسازی قوه قضاییه به‌دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم،گفت: در راستای تسریع و تسهیل استفاده از خدمات قضایی پیاده‌سازی احراز هویت برخط، به همت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه محقق شده است وتا به امروز بیش از ۶۰۰ هزار نفر احراز هویت سامانه ثنا خود را به صورت الکترونیک و برخط انجام داده اند که کاهش هزینه های مردم تا یک سوم را به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه در این راه از ظرفیت ۸شرکت دانش بنیان استفاده کرده ایم،گفت: استفاده از خدمات فناورانه این فرصت را در اختیار مردم قرار می دهد تا بدون محدودیت جغرافیایی از خدمات قضایی بهره مند شوند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر برخی از جلسات دادرسی به صورت الکترونیک برگزار می شود،تاکید کرد: با اقدامات صورت گرفته و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و با هدف حقوق شهروندی و کاهش هزینه های مردم برخی از جلسات دادرسی مردم به صورت الکترونیک و برخط میان شهرهای کشور و حتی خارج از کشور برگزار می شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه، در حاشیه بازدید از نمایشگاه محصولات نوآورانه حقوقی و قضایی بیان کرد: سند تحول قضایی مهم ترین برنامه ای است که قوه قضاییه اجرا می‌کند. در این سند چند محور اصلی مدنظر است که مهم ترین محور آن هوشمندسازی قوه قضاییه است.

وی افزود: باید بتوانیم در کل نظام حمکرانی کشور مخصوصا حکمرانی قضایی با روش های هوشمند مانع تشکیل پرونده قضایی در دستگاه قضا شویم.

صاحبکار اظهار کرد: قوه قضاییه باید از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده کند تا خدمت رسانی را به نحو مناسب انجام دهد.

وی در ادامه گفت: این نمایشگاه نمونه ای از شرکت های دانش بنیان است تا به دستگاه قضا کمک کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در حاشیه نمایشگاه محصولات نوآورانه حقوقی و قضایی اظهار کرد: در این نمایشگاه توسعه ارائه خدمات توسط شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها و در حوزه قضایی مورد توجه قرار گرفت.

سورنا ستاری افزود: این نمایشگاه متعاقب جلسه هفته گذشته رئیس قوه قضاییه با شورای معاونین برگزار شد و از تمام کسانی که در قوه قضاییه هستند دعوت می کنم که از این نمایشگاه دیدن کنند.

ستاری با بیان اینکه امیدوارم با توسعه این نوآوری‌ها اتفاقات خوبی برای مردم رخ دهد،گفت: هرگونه سرویس مرتبط با هوش مصنوعی که قوه قضاییه خواستار آن باشد را تولید می کنیم.

محمد غلامی مدیر اجرایی پردیس نوآوری‌های حقوقی و قضایی نیز در حاشیه برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: پردیس نوآوری حقوقی و قضایی در اواخر سال ۱۳۹۹ تاسیس شد که هدف آن ایجاد ارتباط بین بخش خصوصی و قوه قضاییه است.

وی افزود: امروز اولین نمایشگاه ارائه محصولات نوآورانه حقوقی و قضایی، در راستای تاکیدات رئیس قوه قضاییه به منظور اتصال فناوری‌های نوین به دستگاه قضایی با حضور شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها برگزار شد.

مدیر اجرایی پردیس نوآوری‌های حقوقی و قضایی با بیان اینکه در این نمایشگاه ۳۰ محصول شناسایی شده است، گفت: مسئولان عالی قوه قضاییه و معاونت علمی ریاست جمهوری امروز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت تا در جریان چالش‌های این شرکت‌ها قرار گیرند و در جهت رفع نیازها، شناسایی ظرفیت‌ها حل مسائل شرکت‌های دانش بنیان گام بردارند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *