مانع‌تراشی آمریکا و انگلیس در برابر هرگونه تحقیق درباره جنایات جنگی

10:45 - 03 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۸۱۹۸۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مقامات انگلیس و آمریکا تاکنون در برابر هرگونه تحقیق درباره جنایت‌های جنگی خود مانع‌تراشی کرده‌اند.

خبرگزاری میزان – همزمان با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آمریکا و کشورهای غربی مانند انگلیس اتهام‌زنی علیه مسکو را آغاز کردند.

طی ماه‌های اخیر کشورهای غربی روسیه را متهم به ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین کرده‌اند اما نگاهی به تاریخ این کشورها واقعیت دیگری را برملا می‌کند.

به گزارش «میدل ایست آی»، امروز کشورهایی که خواستار عدالت بین‌المللی در رابطه با روسیه هستند، همان کشورهایی هستند که به طور مداوم تحقیقات در مورد جنایات جنگی مستندی که به نام آنها ثبت شده را زیر سوال می‌برند و به تعویق می‌اندازند.

اوکراین دقیقا دلیلی است که متحدان ناتو –عمدتا آمریکا و انگلیس- باید در مورد حفظ چارچوب عدالت بین‌المللی در زمانی که سربازانشان حمله و بمباران را انجام می‌دادند، موشکافی می‌کردند.

آنها نه‌ تنها جنایات خود را به طور کامل بررسی نکردند بلکه فعالانه مانع از کار نهادهایی مانند دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) شدند. این مانع‌تراشی در برابر عدالت ده‌ها سال به طول انجامیده و تا امروز با تمام توان ادامه دارد.

سر نیزه حمله آنها به عدالت بین‌المللی، تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، برای تحریم «فاتو بنسودا»، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی و «فاکیسو موچوچوکو»، یکی دیگر از مقامات ارشد آن بود.

«ترامپ» تحقیقات آنها در مورد جنایات جنگی آمریکا در افغانستان و جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین را «یک وضعیت اضطراری ملی» اعلام کرد. علاوه بر این، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه پیشین آمریکا، اعلام کرد که این کشور صدور ویزا را برای برخی از افراد «درگیر در تلاش‌های دیوان بین‌المللی کیفری برای تحقیق در مورد پرسنل آمریکایی» محدود کرده است.

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، همچنان به محکومیت و مخالفت با تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری در مورد جنایات جنگی ادامه می‌دهد.

هنگامی که دیوان کیفری بین‌المللی در نهایت تایید کرد که در حال آغاز تحقیقات درباره اقدامات رژیم صهیونیستی در فلسطین است، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای ادعا کرد «دیوان بین‌المللی کیفری صلاحیتی در این مورد ندارد.»

«بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس، نیز اتهاماتی را علیه روسیه در زمینه جنایات جنگی مطرح کرده است اما چگونه یک نخست وزیر انگلیس انتظار دارد که جدی گرفته شود در حالی که خود این کشور جنایات جنگی بسیاری را مرتکب شده و از تحقیقات در این باره جلوگیری کرده است.

فهرست این جنایت‌ها تمام نشدنی است؛ بمب‌افکن‌های ائتلاف به سرکردگی آمریکا در عراق به کل جمعیت حمله کردند و اسمش را «شوک و هیبت» خواندند.

برآوردها از کشته‌های عراقی ناشی از آن تهاجم از حدود 300 هزار نفر تا بیش از یک میلیون نفر متغیر است.

«پروژه هزینه‌های جنگ دانشگاه براون» برآورد کرد که دستکم 50 هزار نفر در جنگ‌های پس از 11 سپتامبر 2001 آمریکا در افغانستان، عراق و پاکستان کشته شدند.

تلاش‌ها برای تحقیق درباره کشتار و شکنجه غیرنظامیان در افغانستان و عراق بارها تضعیف شده است.

دادستان دیوان بین‌المللی کیفری بین سال‌های 2003 و 2008، تحقیقات خود در مورد جنایات جنگی در عراق توسط سربازان انگلیسی را رها کرد؛ نتیجه‌ای که قربانیان را از عدالت محروم کرده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: انگلیس حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *