دومین سالگرد قتل فلوید؛ سیاهپوستان آمریکایی هنوز نمی‌توانند نفس بکشند

14:19 - 03 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۸۲۶۴۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دو سال از قتل جورج فلوید و وعده‌های تغییر برای بهبود اوضاع سیاهپوستان می‌گذرد، اما تغییری مشاهده نمی شود.

خبرگزاری میزان – دو سال از 25 مه 2020، مرگ «جورج فلوید»، شهروند سیاهپوست به دست پلیس شهر «مینیاپولیس» ایالت «مینه سوتا» می‌گذرد؛ اما سیاهپوستان آمریکایی هنوز هم نمی‌توانند نفس بکشند!

به گزارش «واشنگتن پست»، مرگ وحشیانه «فلوید» موج بی سابقه ای از خشم علیه نژادپرستی و خشونت پلیس در سراسر جهان به راه انداخت.

در حالی که سفیدپوستان 9 دقیقه و 29 ثانیه طاقت فرسای فشار زانوی افسر پلیس سفیدپوست بر گردن «فلوید» را تماشا می‌کردند، سیاهپوستان در ترس به آن می‌نگریستند و خود را جای او می‌دیدند؛ زیرا هر سیاهپوست آمریکایی می‌داند که همه سیاهپوستان یک نقطه آسیب پذیر مشترک و ثابت دارند.

به همین دلیل کلمات مرگبار آخر «فلوید» (نمی‌توانم نفس بکشم) به جای همه سیاهپوستان سخن گفت و مردم نژادهای مختلف را به خیابان‌ها برد.

مهم ترین پرسش در دومین سالگرد قتل «فلوید» پرسش «آیا پیشرفتی صورت گرفته؟» است.

در پرونده «فلوید» محکومیت‌هایی اعلام شد؛ «درک شووین»، افسر پلیس «مینیا پولیس» در قتل غیر عمد درجه دو، قتل عمد درجه سه و قتل عمد درجه دو مجرم شناخته شد و سه افسر دیگر حاضر در صحنه به جرایمی در حقوق مدنی فدرال محکوم شدند.

در ادامه تماس «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا با خانواده «فلوید» امیدواری برای ایجاد تغییرات را زنده کرد.

سرنوشت تغییرات وعده داده شده پس از قتل فلوید

اما آن چه در عمل رخ داد، پرداخت غرامت 27 میلیون دلاری شهر «مینیاپولیس» به خانواده «فلوید» بود که پیامی را به اداره‌های پلیس سراسر آمریکا ارسال کرد؛ رفتارهای ناقض حقوق افراد جریمه سنگینی دارد اما پرداخت می‌شود.

بررسی «واشنگتن پست» نشان می‌دهد که 25 اداره پلیس و کلانتری آمریکا در 10 سال گذشته بیش از 3 میلیارد دلار غرامت بابت قتل یا جراحت ناشی از اقدام‌های پلیس پرداخته اند.

تقریبا نیمی از این پول صرف رسیدگی به اتهام‌های مربوط به افسرانی شد که شکایت‌های مکرری علیه آن‌ها به دلیل سوءرفتار داشتند.

دیگر اقدامی که انجام شد، تصویب بیش از 140 لایحه نظارتی و اسلاحی پلیس در سطوح ایالتی و محلی بود. همه این لوایح در نهایت به دلیل نبود اراده سیاسی متوقف شدند.

 قانون «جورج فلوید عدالت پلیس» نیز اگرچه در مجلس آمریکا تصویب شد اما در سنا مُرد.

نتیجه اقدام‌های ناتمام مذکور نیز برای سیاهپوستان این شد: عدم وجود اصلی ترین معیارهای پیشرفت یعنی امنیت و فرصت برای ساختن زندگی.

سال گذشته یکی از مرگبارترین سال‌های ثبت خشونت پلیس بود.

پلیس آمریکا در سال 2021 به طور متوسط روزانه سه آمریکایی را کشت که بیشتر قربانیان سیاهپوست بودند.

خشونت پلیس عامل اصلی مرگ در میان مردان جوان سیاهپوست در آمریکاست و سیاهپوستان غیرمسلح سه برابر بیشتر از سفیدپوستان غیرمسلح هدف تیراندازی پلیس قرار می‌گیرند.

«آندره هیل»، «امیر لاک» و «پاتریک لیویا» همگی قربانیان سیاهپوست غیرمسلح خشونت پلیس هستند. این تنها بخشی از فهرست است و بهای کار تغییرات ناتمام پلیس فهرستی بلند بالا از این دست قربانیان است.

اداره حقوق بشر «مینه سوتا» در ماه آوریل  شواهدی دال بر وجود الگوی درازمدت تبعیض نژادی در اداره پلیس «مینیا پولیس» منتشر کرد.

این گزارش موضوع نادانسته ای را اعلام نمی‌کرد اما در همین حد که کسی زحمت بررسی این موضوع‌ها را به خود داده بود، پیشگامانه حساب می شد.

از سوی دیگر قتل «فلوید» این پرسش را مطرح کرد که چگونه ایالتی که به دلیل سیاست‌های مترقی و فرصت‌های اقتصادی شناخته شده است، کانون بحث نژاد و عدالت شده است.

«مینه سوتا» از نظر شاد بودن در میان 50 ایالت آمریکا بعد از «هاوایی» در جایگاه دوم قرار گرفت؛ البته این آمار برای سفیدپوستان درست است و برای 19 درصد سیاهپوست این ایالت رتبه آخر جایگاه درست است.

وضعیت سیاهپوستان مینیاپولیس

در حالی که دو سال از قتل «فلوید» گذشته است اوضاع بسیاری از ساکنان سیاهپوست شهر «مینیاپولیس» ایالت «مینه سوتا» تغییر چندانی نکرده است؛

  • هنوز درخواست‌ها مبنی بر عدالت برای «فلوید» در جریان است.
  • تنش‌های مشابه بر سر مسائل نژادی موضوع خشونت پلیس و نابرابری را به حاشیه برده است.
  • میزان بیکاری سیاهپوستان بیش از دو برابر شهروندان سفیدپوست «مینه سوتا» است.
  • متوسط درآمد خانواده‌های سیاهپوست در سال 2020 در فاصله بسیار پایین تری از خانواده‌های سفیدپوست است.
  • کمتر از یک چهارم از خانواده‌های سیاهپوست خانه شخصی دارند.
  • میزان فارغ التحصیلی دانش آموزان سیاهپوست نصف همتایان سفیدپوستشان است.
  • احتمال مرگ مادران سیاه‌پوست هنگام بارداری یا زایمان، تقریباً سه برابر بیشتر از مادران سفیدپوست است؛.
  • مرگ و میر در میان نوزادان سیاه‌پوست در یکی از شهرهای «مینیاپولیس» 3.4 برابر بیشتر از سفیدپوستان است.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *