تبعیض نظام‌مند علیه بومیان در سیستم قضایی کانادا

11:44 - 04 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۸۳۷۳۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بومیان کانادا در سیستم قضایی این کشور با تعصب و تبعیض نظام‌مند مواجه هستند.

خبرگزاری میزان – مطالعات و بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که بومیان در سیستم قضایی کانادا با تبعیض نظام‌مند مواجه هستند.

به گزارش «aptnnews»، بر اساس یک مطالعه اخیر، افراد بومی بیش از حد در دادگاه‌های جنایی کانادا حضور دارند و به مراتب بیشتر از سفیدپوستان پس از حضور در برابر قاضی، مجرم شناخته شده و زندانی می‌شوند.

محققان دادگستری کانادا چگونگی عملکرد آماری متهمان بومی را در مراحل کلیدی فرآیند دادگاه کیفری در مقایسه با سفیدپوستان بین سال‌های 2006 و 2016 تجزیه و تحلیل کردند.

مردم بومی 25 درصد از کل متهمان را در سال 2016 تشکیل می‌دادند با وجود اینکه تنها پنج درصد از جمعیت عمومی را تشکیل می‌دهند. این نسبت در سال 2006 حدود 19 درصد بوده است.

در مقایسه با بومیان، درصد سفیدپوستان متهم به جنایات از 63 درصد به 55 درصد در مدت زمان مشابه کاهش یافته است.

احتمال تبرئه شدن افراد بومی در دادگاه‌های کانادا 33 درصد کمتر از متهمان سفیدپوست و احتمال مجرم شناخته شدن آنها 14 درصد بیشتر بود. علاوه بر این، پس از محکومیت، احتمال زندانی شدن مجرمان بومی 30 درصد بیشتر است.

محققان بر این عقیده هستند که این روند احتمالا نشانه‌ای از یک مشکل بزرگتر در مورد اجرای عادلانه روند قضایی است. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که روند دادگاه‌های کانادا به نتایجی متفاوت و نامتناسب برای بومیان منجر می‌شود.

«ایوان زینگر»، بازرس زندان‌های کانادا، بیان ساده‌تری برای این پدیده دارد؛ «نژادپرستی نظام‌مند».

«زینگر» در این باره می‌‌گوید «اینها چیزهایی است که ما سال‌ها - اگر نه دهه‌ها - درباره عدالت کیفری کانادا می‌دانیم و همه این موارد در گزارش‌های گذشته به خوبی مستند شده است. این بسیار غم‌انگیز است که این بازنمایی بیش از حد همچنان ادامه دارد و به مدت طولانی ادامه داشته است.»

کمیسیون حقیقت و آشتی یکی از این گزارش‌ها را در سال 2015 منتشر کرد؛ هدف این کمیسیون از 94 فراخوان خود برای اقدام، 17 مورد برای بهبود اجرای عدالت در کانادا و کاهش تعداد افراد بومی در زندان‌ها بود.

دفتر «زینگر» سال‌ها پیش هشدار داده که پیشرفت کمی در اجرای این فراخوان‌ها حاصل شده است. او سال‌ها پیش زنگ خطر را در مورد افزایش تعداد بومیان پشت میله‌های زندان در کانادا به صدا در آورده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر کانادا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *