هراس آمریکا از قدرت پکن

23:58 - 05 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۸۵۹۷۴
وزیر امور خارجه آمریکا با اذعان به قدرت پکن تاکید کرد: کشورش به دنبال جنگ سرد با چین نیست.

خبرگزاری میزان - آنتونی بلینکن در سخنانی درباره سیاست های دولت بایدن درباره چین در دانشگاه جورج واشنگتن و با اذعان به قدرت پکن و بیان این ادعا که کشورش به دنبال جنگ سرد با چین نیست، از ایجاد "خانه چین" در وزارتخانه خود خبر داد و گفت:  وزارت امور خارجه این کشور در حال ایجاد نهادی به نام «خانه چین» برای هماهنگ کردن سیاست‌ها در ارتباط با مناطق و موضوعات مختلف در خصوص چین است.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه با بیان اینکه اولین بخش از راهکار دولت آمریکا برای مقابله با چین، سرمایه گذاری در نوآوری و صنعت این کشور است، از کنگره آمریکا تا خواست بودجه تحقیق و توسعه در زمینه های هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی و محاسبات کوانتومی را افزایش دهد.

بلینکن همچنین از کنگره خواست تا "قانون را برای امضا به رئیس جمهوری ارسال کند."

وی در ادامه با بیان اینکه ادعا که همانطور که بایدن گفته است، حزب کمونیست چین علیه این قانون لابی می کند، تاکید کرد: این مقام دولت بایدن اظهار داشت به رغم جنگ اوکراین، چین همچنان بزرگترین چالش برای نظم جهانی است.

 بلینکن افزود: ما به دنبال درگیری یا جنگ سرد جدید نیستیم. برعکس، ما مصمم هستیم که از هر دو اجتناب کنیم. رقابت نیازی به درگیری ندارد. ما به دنبال آن نیستیم. ما برای جلوگیری از آن تلاش خواهیم کرد.

وزیر خارجه دولت بایدن  ادامه داد: چین تنها کشوری است که هم قصد دارد نظم بین المللی را تغییر دهد و هم قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری را برای انجام آن دارد.

وی گفت: چالش های چین، دیپلماسی آمریکا را در معرض آزمون قرار می دهد.

وی افزود: در حقیقت ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم پکن  مسیر خود را تغییر دهد. بنابراین ما محیط استراتژیک اطراف پکن را شکل خواهیم داد تا دیدگاه خود را برای یک سیستم بین المللی باز و فراگیر پیش ببریم.

گفتنی است؛ قانونگذاران مجلس نمایندگان و سنا در حال بررسی ادغام قوانینی با هدف افزایش سرمایه گذاری در داخلی آمریکا برای رقابت با چین در عرصه جهانی هستند که  قانون نوآوری و رقابت آمریکا نامیده می شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا چین

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *