رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تاثیر نژادپرستی نهادینه در آمریکا بر سیاه‌پوستان و بومیان

8:28 - 07 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۸۶۹۵۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بومیان آمریکا از سالیان دور در جامعه آمریکا هدف نژادپرستی نظام‌مند در بخش‌های مختلف جامعه این کشور قرار می‌گیرند.

خبرگزاری میزان – اخیرا یک شهروند آمریکایی در شهر «بوفالو» اقدام به تیراندازی در بک فروشگاه کرد که در پی  این اقدام چندین شهروند سیاه‌پوست جان خود را از دست داده و یا مجروح شدند.

جملاتی که بارها و بارها در غرب نیویورک شنیده می‌شد این بود که «نفرت اینجا خانه‌ای ندارد».  اما نفرت وجود دارد. نفرتی که موجب شد تا سیاه‌پوستان در بوفالو جان خود را از دست دهند.

نفرت از قتل عام ساکنان سیاه پوست در کلیسای کارولینای جنوبی و تیراندازی به نمازگزاران در «پیتسبورگ» الهام گرفته شد. نفرت توسط تیرانداز خریداران در «ال پاسو» و در حمله «کرایست چرچ» نیوزلند ایجاد شد.

نفرت از تیراندازی در مترو و قطار در نیویورک پیوند زده شد. نفرت در بوفالو تغییر کاربری داد و جان تازه‌ای به آن بخشید که منجر به مرگ‌های بیشتر شد.

محققان دریافته‌اند که این جوان 18 ساله که آشکارا و با افتخار از خود به عنوان یک برتری طلب سفید یاد می‌کرد، از یک ایدئولوژی افراطی راست موسوم به «تئوری جایگزینی» پیروی می‌کرد.

این تئوری بیان می‌کند که سفیدپوستان با افزایش جمعیت اقلیت، به‌ویژه مهاجرانی که از مرز عبور می‌کنند و سیاه‌پوستان، از بین می‌روند.

این نظریه‌ای است که با فراخوانی برای حذف سیاهان و مهاجران به منظور حفظ برتری سفیدپوستان ترس را برمی‌انگیزد.

اما افراط گرایان به حقایق و منطق اهمیت نمی‌دهند. به نظر می رسد که آنها بیشتر تحت تأثیر ترس، احساسات و نفرت مفتضح هستند.

به عنوان یک جامعه، باید تشخیص داده شود که بذر نفرت چه زمانی، کجا و چگونه کاشته می شود، جوانه می‌زند و اجازه شکوفایی می‌یابد.

با وجود آنچه که نهادها، رسانه‌ها، هیئت مدیره مدارس، یا سران منتخب آن را باور یا انکار می‌کنند، نژادپرستی دشمن نامرئی است. وجود شر این موضوع تنها برای جامعه ناسالم نیست، همانطور که در بوفالو مشهود است، برای جوامع رنگین‌پوست نیز فاجعه بار است.

حمله مرگبار در سوپرمارکت بوفالو، جدیدترین نمونه غیرقابل بیان از آنچه می‌تواند اتفاق بیفتد، زمانی که نژادپرستی عادی شود و اجازه رشد پیدا کند و رها شود.

همه جوامع رنگین‌پوست، سیاه‌پوست و بومی در مقابل اعمال نژادپرستانه افراطی آسیب‌پذیر هستند، زمانی که دیدگاه‌های نژادپرستانه، سفیدپوستان برتری‌طلبانه اجازه داده می‌شوند وحشیانه، کنترل نشده و بدون محکومیت یا عواقب اجرا شوند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *