تبعیض گسترده علیه مهاجران در مرزهای هلند

15:07 - 10 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۲۹۸۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
روایت‌های مهاجران در مرزهای هلند حاکی از تبعیض گسترده علیه افراد از سوی نیروهای مرزی است.

خبرگزاری میزان – در سال 2021 دادگاهی در هلند حکمی صادر کرد که بر اساس آن نیروهای مرزی می‌توانند مهاجران را بر اساس قومیت آنها مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش شبکه «الجزیره»، دادگاه منطقه‌ای در شهر «لاهه» این حکم را صادر کرد که بر اساس آن نیروهای مرزی از قومیت مهاجران می‌توانند برای دسته‌بندی آنها استفاده کنند.

بر این اساس پلیس مرزی هلند می‌تواند از قومیت به عنوان یکی از معیارهای انتخاب افراد برای بازرسی در مرز استفاده کند؛ موضوعی که با واکنش گسترده گروه‌های حقوق بشری مواجه شد.

یکی از اعضای شورای شهر «آیندهوون» که تبعه کنگو بوده در مرز هلند مورد بازرسی قرار گرفته و در این باره می‌گوید «هر بار که از کشورم به هلند می‌آیم به دلیل قومیت‌ام متوقف می‌شوم.»

این بررسی‌ در فرودگاه‌ها، قطارها و اتوبوس‌های مقاصد اتحادیه اروپا برای جلوگیری از ورود و اقامت غیرقانونی افراد در هلند انجام می‌شود.

موضوع اصلی درباره طرح مذکور این است که این پرونده در پس زمینه بحث گسترده‌تر در مورد نژاد، نابرابری و تبعیض در هلند مطرح می‌شود.

«داگمار اودشورن»، مدیر عفو بین‌الملل در هلند در این باره می‌گوید «تصمیم دادگاه هلند نه تنها قوانین بین‌المللی حقوق بشر را از زیر پا می‌گذارد بلکه ماده یک قانون اساسی هلند را نیز زیر نقض می‌کند.»

ماده اول قانون اساسی هلند می‌گوید که تبعیض بر اساس «مذهب، عقیده، عقاید سیاسی، نژاد یا جنسیت یا هر دلیل دیگری» غیرقانونی است.

بررسی قومیتی و نژادی در مرزهای هلند یک واقعیت روزمره باقی می‌ماند و هر بار که شهروندان هلندی غیرسفیدپوست به خانه خود باز می‌گردند، به دلیل رنگ پوست خود در معرض این خطر قرار می‌گیرند که متمایز شوند.»

در حالی که سال 2020 جنبش «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» جهان را فرا گرفت، «مارک روته»، نخست وزیر هلند پذیرفت که نابرابری نژادی منحصر به آمریکا نیست.

«روته» درباره نژادپرستی در هلند گفت «افرادی در هلند زندگی می‌کنند که احساس می‌کنند به طور کامل در این جامعه نیستند و نمی‌توانند نقش کاملی در این جامعه ایفا کنند؛ این نیز یک مشکل هلند است. اینجا هم نژادپرستی وجود دارد و اینجا هم تبعیض وجود دارد.»

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر هلند

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *