سیاست رایج ارتش رژیم صهیونیستی در استفاده از فلسطینیان به عنوان سپر انسانی

9:06 - 11 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۳۹۲۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
استفاده از فلسطینیان به عنوان سپر انسانی همواره سیاستی رایج در ارتش رژیم صهیونیستی بوده است.

خبرگزاری میزان - شاخه فلسطین سازمان «جنبش بین‌المللی دفاع از کودکان» (DCIP)، اخیرا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نظامیان صهیونیست در روز ۱۳ ماه می در جریان یورش به جنین از «عهد مرعب»، دختر ۱۶ ساله فلسطینی، به مدت حدود دو ساعت به عنوان سپر انسانی استفاده کردند.

این حادثه زمانی رخ داده که نظامیان رژیم صهیونیستی به خانه «عهد مرعب» در شهر جنین یورش بردند تا برادر ۲۰ ساله وی را بازداشت کنند.

بر اساس اسناد جمع آوری شده توسط  DCIP، در جریان این حادثه، هنگامی که یک خودروی رژیم صهیونیستی از سوی نیروهای مقاومت فلسطینی هدف تیراندازی قرار می‌گیرد، نظامیان صهیونیست «عهد مرعب» را وادار می‌کنند تا در جلوی این خودرو بایستد.

به گزارش «میدل ایست آی»، تنها یک هفته بعد از انتشار این خبر نظامیان رژیم صهیونیستی دوباره به استفاده از همان تاکتیک متهم شدند، پس از آن که عکسی منتشر شد که نشان می‌داد آنها از یک مرد فلسطینی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

هر چند این گزارش‌ها تکان‌دهنده هستند، اما برای اکثر فلسطینی‌ها تعجب‌آور نیست، زیرا آنها می‌دانند، همراه با کسانی که به اندازه کافی توجه دارند، استفاده از فلسطینیان به عنوان سپر انسانی در ارتش رژیم صهیونیستی رایج بوده است.

یک سازمان حقوق بشری می‌گوید که ارتش رژیم صهیونیستی از زمان اشغال کرانه باختری، قدس شرقی و نوار غزه در سال 1967 از تاکتیک سپر انسانی استفاده کرده است.

از سویی دیگر ادعاهای مکرر رژیم صهیونیستی مبنی بر استفاده مبارزان فلسطینی از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی، هیچ مدرکی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. این نظامیان صهیونیست بوده‌اند که چنین راهبردهایی را در میدان نبرد به کار گرفته‌اند.

تا سال 2005، استفاده از فلسطینی‌ها به‌عنوان سپر انسانی توسط نظامیان صهیونیست یک روش استاندارد نظامی برای ارتش رژیم صهیونیستی بود که طبق قوانین این رژیم نیز قانونی بود.

دادگاه عالی رژیم صهیونیستی تنها پس از یک نبرد حقوقی سه ساله توسط هفت گروه حقوق بشری که استدلال می‌کردند این اقدام ناقض کنوانسیون ژنو است، این رویه را ممنوع کرد.

زمانی که رژیم صهیونیستی در نهایت این عمل را غیرقانونی اعلام کرد، ارتش این رژیم اعتراض کرد؛ در واقع، وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی در دادگاه حاضر شد تا دلایلی برای لغو این ممنوعیت ارائه کند.

از آنجایی که استفاده از سپر انسانی غیرقانونی شده است، ارتش رژیم صهیونیستی چندین بار تلاش کرده که این حکم را تحت بازنگری قرار دهد، با این استدلال که از سربازان آنها محافظت اساسی می‌کند.

در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی به طور معمول جنبش مقاومت حماس را به استفاده از سپر انسانی در غزه متهم می‌کند، همزمان از این تاکتیک استفاده و حتی برای قانونی شدن مجدد آن تلاش می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *