هشدار امیرعبداللهیان به شورای حکام آژانس/ مذاکرات وین به کدام سمت می‌رود؟

8:41 - 16 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۹۱۲۲
وزیر امور خارجه در آستانه نشست شورای حکام آژانس گفت: اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در IAEA روش تهدید را دنبال کنند، مسئول همه عواقب آن هستند.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان در آستانه نشست شورای حکام آژانس در توییتی نوشت: «با جوزف بورل در مورد مذاکره برای لغو تحریم‌ها و چگونگی ادامه آن رایزنی کردیم.

وزیر امور خارجه بیان داشت: اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در IAEA روش تهدید را دنبال کنند، مسئول همه عواقب آن هستند.

وی در پایان گفت: ما از توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می‌کنیم. توافق در دسترس است اگر آمریکا و سه کشور اروپایی واقع‌بین باشند».

 9 خرداد سال جاری محمدرضا غائبی در پی انتشار دو گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد راستی‌آزمایی اجرای برجام و اجرای پادمان در جمهوری اسلامی ایران گفت: اولین گزارش مربوط به اجرای موافقتنامه پادمان در جمهوری اسلامی ایران است که به روند انجام مذاکرات مربوط به موضوعات باقی مانده پادمانی بین جمهوری اسلامی و آژانس بر اساس نقشه راه مورد توافق در بیانیه مشترک توافق شده بین مدیرکل آژانس و معاون رییس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در ۵ مارس ۲۰۲۲ میپردازد.

سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین افزود: جمهوری اسلامی ایران علیرغم اینکه از همان ابتدا معتقد بود طرح ادعاهای مطروحه علیه کشورمان بر اساس اطلاعات ساختگی است که توسط رژیم صهیونیستی و کشورهای معاند در اختیار آژانس قرار گرفته است، برای نشان دادن حسن نیت خود و رد ادعاها و اتهامات مطرح شده از طریق اعلام آمادگی برای تعامل مستدل و فنی با آژانس تلاش کرد تا ضمن توافق با آژانس برای وارد شدن به یک روند مذاکراتی، با هدف حل و فصل نهایی این ادعاها، با شرکت در سه نشست فنی تفصیلی جداگانه با مسئولین ذیربط آژانس طی دو ماه گذشته، توضیحات و مستندات فنی لازم را در خصوص ادعاهای مطروحه شده در اختیار آژانس قرار دهد.

غائبی ادامه داد: گزارش مدیرکل آژانس منعکس کننده همکاری‌های گسترده ایران با آژانس نیست. جمع‌بندی گزارش عینا همان مطالبی است که مدیرکل حتی پیش از پایان مراحل پیش بینی شده در بیانیه مشترک، در پارلمان اروپا قبل از برگزاری دور سوم مذاکرات فنی ارائه کرد.

امیرعبداللهیان 30 اردیبهشت در تماس جوزپ بورل «مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا » با وی، با اشاره به جدی بودن جمهوری اسلامی ایران در توافق قوی و پایدار گفت، تهران حسن‌نیت و اراده لازم را برای رسیدن به یک توافق داراست.

وزیر خارجه

وی  در پنل اختصاصی گفت‌وگو در داووس در خصوص مذاکرات وین و اظهارات اخیر مقامات آمریکا و همچنین طرح ادعایی موضوع fto به عنوان تنها موضوع باقی مانده گفته بود: آنچه باعث کندی در مذاکرات شده است، موضوعات چندی مانند اخذ تضمین‌های ضروری، اطمینان از مرتفع شدن اجزاء فشار حداکثری و همچنین اطمینان از انتفاع کامل اقتصادی ایران است که طرف آمریکایی پاسخ های لازم را معطل کرده است. لذا نباید آنچه باقی مانده است را به یک موضوع تقلیل داد. بازگشت آمریکا به برجام یعنی آنکه وضعیت اقتصاد ایران مطابق تعهدات برجامی طرف های مقابل، میبایست در فضای اقتصاد و تجارت جهانی طبیعی شده و چرخه انتفاع اقتصادی ایران کامل باشد. در مورد fto نیز، این رژیم اسرائیل بود که به صورت هدفمند این موضوع را بزرگنمایی کرد تا اصل گفتگوها را به حاشیه ببرد.

راهنما و معیار قطعی برای یک توافق خوب نفع مردم ایران از مزایای کامل اقتصادی برجام است

وزیر امورخارجه کشورمان تأکید کرد: به صراحت اعلام می‌کنم آنچه راهنما و معیار قطعی ما برای یک توافق خوب است، نفع مردم ایران از مزایای کامل اقتصادی برجام است. آقای بایدن اگر حسن‌نیتی دارد باید آن را بر روی زمین نشان دهد. همه باید بدانند جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای بزرگی را به دست آورده که در صورت توافق باید بخشی از آن را مطابق تعهداتش متوقف کند اما طرف آمریکا از جیب خودش چیزی نخواهد پرداخت بلکه نهایتا اگر به تعهداتش پایبند باشد، حقوق خود ما را بر می‌گرداند. در واقع آنچه را به صورت غیرقانونی از ملت ایران ستانده باید پس بدهد.

وی افزود: ما برای یک توافق خوب و پایدار آمادگی داریم اگر آقای بایدن تصمیم سیاسی خودش را بگیرد و انتخاب کند تا بالاخره به تعهدات کامل آمریکا برگردد.

از سویی علی شمخانی 23 اردیبهشت با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود نوشت: «مذاکرات وین به مرحله‌ای رسیده که گره‌ آن تنها با پایبندی طرف خاطی به راهکارهای منطقی و اصولى ایران باز می‌شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان بیان کرد: آمریکا با بدعهدی و اروپا با بی‌عملی، فرصت بهره‌مندی از حسن‌نیت اثبات شده ایران را به نابودی کشاندند. اگر اراده‌ای برای بازگشت دارند، ما آماده‌ایم و توافق در دسترس است».

همچنین ۲۹ فروردین سال جاری سعید خطیب‌زاده در یک نشست خبری در خصوص موضوعات باقی مانده در وین بیان داشت: موضوعات باقیمانده در گفت‌وگو‌های وین برای همه به صورت روشن گفته شده است. درطی ۱۱ ماه مذاکرات همواره گفتیم تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود درباره هیچ چیز توافق نمی‌شود. موضوعاتی باقیمانده که به محض اینکه تمام شود می‌توانیم بگوییم کل متن توافق شده است، تا آن روز هم هر بخشی از این متن امکان بالا و پایین شدن دارد.

پیش‌نویس قطعنامه غرب علیه ایران بی‌معناست

طی روزهای گذشته نیز میخائیل اولیانوف با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود پیش‌نویس قطعنامه غرب علیه ایران را «بی‌معنا» توصیف کرد و هشدار داد: قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام که قرار است در نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران ارائه شود، تأثیر مثبتی بر روابط آژانس و ایران نخواهد داشت.

 سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تاکید کرد: اگر کشورهای غربی بخواهند پیامی را در مورد نیاز به تعامل نزدیکتر [میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی] ارسال کنند (که روسیه از آن حمایت می‌کند)، می‌تواند به صورت شفاهی انجام شود.

همچنین ژائو لیجیان در اظهاراتی درباره اقدام ضدایرانی اخیر کشورهای غربی گفت: چین با اقدامات کشورهای مربوطه برای تحت فشار قرار دادن ایران از طریق فشار بر شورای حکام آژانس در جهت تصویب قطعنامه مخالف است.

وی سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه حقایق بارها ثابت کرده که فشار نمی‌تواند هیچ مشکلی را حل کند، بلکه تنها به تشدید تنش کمک و اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند، مذاکرات وین برسر احیای برجام را در مقطعی حیاتی دانست.

رافائل گروسی پیشتر در اظهاراتی مدعی شده بود مذاکرات با ایران به منظور پایان دادن به بن‌بست طولانی‌مدت درباره توضیح منشا «قطعات اورانیوم غنی شده یافته شده در تاسیسات قدیمی اعلام نشده»، در نقطه «بسیار دشواری» قرار گرفته است.

مدیر نهاد هسته‌ای سازمان ملل متحد در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: امیدوارم از فاصله زمانی میان اکنون تا هنگامی که قرار است این گزارش پیش از برگزاری نشست سه ماهه این سازمان در ۶ ژوئن (۱۶ خرداد ماه) در اختیار شورای حکام قرار گیرد، استفاده بهینه شود.

وزیر خارجه

نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از امروز در وین آغاز خواهد شد و سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، آلمان و فرانسه) و آمریکا در نتیجه رایزنی‌های اخیر با مقام‌های رژیم صهیونیستی قصد دارند تا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران به آژانس ارائه دهند. این سند ضمن تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس، خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *