قانون اساسی آمریکا اعدام افراد بی گناه را منع نمی‌کند

9:11 - 16 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۹۱۴۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قانون اساسی آمریکا اعدام محکومان به اعدام رابه دلیل شواهد تبرئه کننده لغو نمی‌کند.

خبرگزاری میزان – رسانه‎های آمریکایی به تازگی اعلام کردند که یک مرد آمریکایی اهل ایالت «کالیفرنیا» پس از 21 سال حبس به اتهام قتل، بی گناه شناخته شد.

وی که در سال 2001 دستگیر شده بود، طی 21 سال گذشته بر بی‎گناهی خود اصرار داشت اما به ادعاها و مدارک وی توجهی نمی‌شد.

در نهایت مدارک جمع آوری شده از سوی کارآگاه خصوصی استخدام شده توسط خانواده این مرد، دادگاه را به بی گناهی‎اش متقاعد کرد.

به گزارش «واشنگتن پست»، یک قاضی دادگاه عالی آمریکا در سال 1993 اعلام کرد که قانون اساسی این کشور، دولت را از اعدام فردی که براساس شواهد جدید «در واقع بی گناه باشد»، منع نمی‌کند.

در حقیقت فرد مذکور با وجود این که به طور قانونی بی گناهی خود را ثابت کرده است، توسط دولت آمریکا اعدام می‌شود.

این نظر در آن زمان عجیب به نظر می‌آمد و دیگر قضات آن را رد کردند، تا این که در هفته گذشته، حادثه‎ای درستی اظهارات قاضی دادگاه عالی آمریکا را ثابت کرد.

دادگاهی در «آریزونا» در حالی حکم اعدام یک زندانی مرد را تایید کرد که در برابر 6 موافق، 3 نفر مخالف گناهکار بودن زندانی محکوم به اعدام بودند.

روند رسیدگی به پرونده‌های جنایی در آمریکا را می‌توان به طور کلی به سه مرحله تقسیم کرد؛ محاکمه، تجدیدنظر و پس از محکومیت.

در مرحله دوم، متهمان و وکلا دسترسی بیشتری به اطلاعات و پرونده‌های پلیس و دادستانی پیدا می‌کنند؛ در نتیجه پس از محکومیت مرحله‎ای وجود دارد که در آن افراد محکوم به شواهد تبرئه کننده ای دست پیدا می‌کنند که می‌تواند منجر به آزادی آن‌ها شود.

اما نکته مهم این است که دوره پس از محکومیت دوره‎ای است که بازگشت به دادگاه دشوارتر می‌شود.

زندانیان نه تنها باید شواهد تبرئه کننده تازه کشف شده را ارائه کنند، بلکه باید نشان دهند که شواهد مذکور در زمان محاکمه قابل کشف نبوده یا این که عدم کشف آن نتیجه ناکامی وکیلشان بوده است.

البته در برخی ایالت‌ها مانند «آریزونا» نیز، متهمان مسئول اشتباهات وکلای خود هستند و از ارائه شواهد جدید در دادگاه ایالتی منع می‌شوند.

تا پیش از سال 1996 و تصویب قانون ضد تروریسم در کنگره آمریکا، دادگاه فدرال قادر به مداخله در چنین پرونده‌هایی بود اما تصویب قانون مذکور دادگاه‌های فدرال را ملزم به احترام به دادگاه‌های ایالتی کرد؛ حتی در صورتی که قضات فدرال معتقدند که دادگاه ایالتی تصمیم اشتباهی گرفته است.

این قانون غیرمنطقی به این معناست که افراد بی گناه پشت میله‌های زندان می‌مانند یا اعدام می‌شوند.

در واقع شمار زیادی از زندانیان اعدام شده به دلیل وجود شواهد دال برگناهکاری اعدام نشدند بلکه دلایل فنی سبب اعدام آن‌ها شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *