بازنشستگان امسال چقدر حقوق می‌گیرند؟

9:34 - 16 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۹۲۳۳
بر اساس تصویب هیات وزیران کف حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به 5 میلیون و 580 هزار تومان رسید.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: با تصویب هیأت وزیران، کف حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به 5 میلیون و 580 هزار تومان رسید. آن‌طور که وزیر کار می گوید، دریافتی بازنشستگان با 3 میلیون و 700 هزار تومان به 6 میلیون تومان و دریافتی 9 میلیون تومانی هم به 10 میلیون و 700 هزارتومان افزایش می‌یابد.

برخلاف حاشیه‌های زیادی که برای تعیین حداقل حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی ایجاد شد و برخی از مخالفان اعلام کرده بودند که دولت قصد افزایش و تصویب حقوق این قشر را ندارد، اما درحال حاضر و قبل از پرداخت حقوق خرداد ماه با هدف افزایش عادلانه مستمری، دولت پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی براساس مصوبه شورای عالی کار درباره حداقل‌بگیران بازنشسته تأمین اجتماعی را تصویب کرد که بر اساس آن حداقل حقوق بازنشستگان 57 درصد افزایش یافت که 20 درصد بالاتر از تورم تعیین شده است که این امر برای اولین بار در کشور رخ داده است.

همچنین با تعیین میزان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اعلام شد؛ بازنشستگان درماه‌های خرداد و تیر پیش رو مابه‌التفاوت حقوق ماه‌های قبل (به میزانی که افزایش یافته) را نیز دریافت خواهند کرد.

افزایش حقوق بازنشستگان بر مبنای مصوبه شورای عالی کار

نوزدهم اسفند ماه 1400 اعضای شورای عالی کار با افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل دستمزد کارگران برای سال 1401 موافقت کردند. معمولا همه ساله حداقل حقوق برای سال آینده از 25 اسفند ماه به بعد تعیین و اعلام می‌شود و حتی در برخی موارد تعیین حداقل دستمزد به روزهای ابتدایی سال بعد نیز کشیده شده، اما به جرأت می‌توان گفت اعلام حداقل دستمزد سال جدید قبل از بیستم اسفند ماه جزو معدود دفعاتی است که رخ داده، بنابراین چنین اقدامی نشان‌دهنده فعالیت مناسب و صحیح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم است.

در چهارمین نشست دستمزد شورای عالی کار که با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی و دولت آغاز شده بود، پس از ۱۵ ساعت چانه‌زنی و مذاکره طولانی و فشرده سرانجام با توافق شرکای اجتماعی نتیجه داد و اعضای شورای عالی کار، حداقل دستمزد سال 1401 کارگران را ۵۷.۴ درصد افزایش دادند.

در این تصمیم گیری شورای عالی کار برای بن خواربار کارگران 850 هزار تومان و حق مسکن 650 هزار تومان در نظر گرفت و همچنین میزان سایر سطوح مزدی را تا ۳۸ درصد افزایش داد. در واقع با افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل دستمزد پایه حقوق کارگران از 2 میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان رسید و با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خواربار و حق اولاد به بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

براساس مواد 96 و111 قانون تأمین اجتماعی، افزایش دریافتی مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی هر سال به تصویب هیأت وزیران می رسد، به نحوی که حداقل دریافتی مستمری‌بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد. وفق مصوبه شورای عالی کار مورخ 19 اسفند سال گذشته حداقل دریافتی کارگران برای سال 1401 به 5 میلیون و 580 هزار تومان در ماه رسید.

جزئیات افزایش 10 تا 57 درصدی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

براساس مصوبه هیأت وزیران مقرر شد، درخصوص حداقل حقوق بازنشستگان، ازکارافتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تأمین اجتماعی که به موجب قوانینی از جمله مواد 96 و 111 قانون تأمین اجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد، با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین شد و با افزایش 57.4 درصدی همراه خواهد بود، به نحوی که از 5 میلیون و 580 هزار تومان کمتر نباشد. در خصوص مستمری از کارافتادگان جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش خواهد یافت.

حداقل حقوق بازنشستگان 5 میلیون و 500 هزار تومان شد

در راستای افزایش مناسب حقوق حداقل‌بگیران مشابه مصوبه شورای عالی کار و افزایش عادلانه سایر سطوح، حقوق بیش از 4 میلیون کارگر بازنشسته تأمین اجتماعی نیز تعیین شد. بر این اساس حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر 57 درصد افزایش یافت.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه بهمن ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤١,٤ درصد رسیده که این رقم در اسفند ماه سال گذشته به 42.2 درصد و در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز روند کاهشی داشته و به ترتیب به 39.2 و 38.7 درصد رسیده است.

بنابراین می توان گفت حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر تأمین اجتماعی 20 درصد بالاتر از تورم اعلام شده است. علاوه بر آن در این مصوبه عنوان شده، بازنشستگانی که حقوق آنها بالاتر از حداقل‌بگیران و کمتر از 10 میلیون تومان است 10 درصد افزایش حقوق و همچنین 650 هزار تومان به طور ماهانه دریافت خواهند کرد.

این به آن معنا است که حقوق‌های بالاتر از 10 میلیون تومان، 10 درصد یعنی معادل حداقل یک میلیون تومان افزایش یافته است. حالا با توجه به افزایش حقوقی که برای بازنشستگان تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده است، میزان حداقل حقوقی که بازنشستگان پس از افزایش دریافت خواهند کرد؛ کمتر از 5 میلیون و 500 هزار تومان نخواهد بود.

درحالی که در دولت دوازدهم کف حقوق بازنشستگان 3 میلیون و 500هزار تومان تصویب شده بود، این مبلغ در دولت سیزدهم به بالای 5 میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافته است. از سوی دیگر دولت روحانی حقوق بازنشستگان را با استقراض از بانک رفاه پرداخت کرد که آثار زیانباری نیز برای اقتصاد کشور ازجمله افزایش تورم به همراه داشت؛ در حالی که در دولت سیزدهم این افزایش حقوق بدون استقراض و بر اساس قانون بودجه صورت گرفته است.

امسال برخلاف هشت سال گذشته، افزایش حقوق بازنشستگان به صورت پلکانی معکوس در جهت کاهش تبعیض در پرداخت‌ها صورت می‌گیرد. به‌طوری که بر این اساس بازنشستگانی که حقوق کمتری دریافت می‌کنند حقوق سال جدید آنها درصد بیشتری افزایش می‌یابد و در مقابل نیز افرادی که حقوق بیشتری می‌گیرند حقوق آنها دستخوش افزایش کمتری در سال جدید خواهد شد.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *