موج خشونت تسلیحاتی در شهرهای آمریکا/ خطر مرگ در کمین سیاهپوستان

14:36 - 16 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۰۰۱۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خشونت‌های تسلیحاتی در آمریکا جوامع سیاهپوست را به طور بی‌تناسبی در مقایسه با سفیدپوستان تحت تاثیر قرار می‌دهند.

خبرگزاری میزان - خشونت با اسلحه یک مسئله بهداشت عمومی رو به رشد در آمریکاست، طبق گزارش اخیر منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا  (CDC)، قتل با اسلحه در سال 2020 با شروع همه‌گیری کرونا، 35 درصد افزایش یافته است و این بالاترین سطح از سال 1994 است.

به گزارش «ای‌بی‌سی»، اگرچه خشونت تسلیحاتی بر همه جوامع و گروه‌ها تأثیر می‌گذارد، برخی از آنها به طور نامتناسبی تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

گزارش CDC نشان می‌دهد سیاهپوستان دستکم چهار برابر بیشتر از کل جمعیت آمریکا در معرض تیراندازی و کشته شدن هستند.

آنها همچنین 12 برابر بیشتر از یک سفیدپوست قربانی خشونت اسلحه می‌شوند.

در سال 2020، بیش از 19 هزار مورد قتل با اسلحه در آمریکا رخ داد که قربانیان سیاهپوست 61 درصد و قربانیان سفیدپوست 20 درصد بودند.

CDC  می‌گوید «نابرابری‌های طولانی مدت سیستمی و نژادپرستی ساختاری به فرصت‌های اقتصادی، مسکن و آموزشی محدود مرتبط با نابرابری در خطر خشونت و سایر شرایط بهداشتی در میان گروه‌های مختلف نژادی و قومی منجر شده است».

صندوق اقدام عدالت اجتماعی (CJAF)، یک سازمان غیرانتفاعی که برای «کاهش خشونت با اسلحه در جوامع سیاه‌پوست» کار می‌کند، توضیح می‌دهد که چگونه خشونت با اسلحه «بر اساس یک طرح»روی می‌دهد.

«گریگوری جکسون»، مدیر اجرایی صندوق اقدام عدالت اجتماعی، می‌گوید «کشور ما نتوانسته است به این موضوع به عنوان یک بحران بهداشت عمومی نگاه کند؛ تنها پاسخ آمریکا به خشونت مسلحانه در جوامع سیاهپوست، استراتژی کنترل جرم بوده است.»

برخی از عوامل خطر خشونت ناشی از نابرابری‌های سیستمی و نژادپرستی ساختاری عبارتند از فقدان فرصت‌های اقتصادی، مسکن و آموزش.

به طور کلی جوامع سیاه پوست، بومی و مردم رنگین‌پوست آمریکا به طور نامتناسبی تحت تأثیر خشونت‌های مسلحانه و تیراندازی‌های جمعی قرار دارند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *