سفر لاوروف به ترکیه برای بررسی طرح صادرات غلات اوکراین

12:23 - 18 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۳۰۷۰
بررسی طرح صادرات غلات اوکراین محور گفت‎وگوهای وزیر خارجه روسیه با مقام‎های ترکیه خواهد بود.

خبرگزاری میزان - «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه قرار است با مقام‎های ترکیه درباره طرحی که می‎تواند به اوکراین اجازه دهد غلات خود را از طریق دریای سیاه به بازارهای جهانی، در بحبوحه تشدید بحران غذایی صادر کند، گفت‌وگو کند.

به گزارش پایگاه«ژورنال»، اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم، ذرت و روغن آفتابگردان در جهان است، اما جنگ و محاصره بنادر این کشور، بسیاری از این جریان را متوقف کرده است و منابع غذایی بسیاری از کشورهای در حال توسعه را به خطر می اندازد.

تخمین زده می‎شود که 22 میلیون تن غلات در انبارهای اوکراین ذخیره شده است.

ترکیه در تلاش برای ایجاد سازوکاری به مدیریت سازمان ملل است که یک کریدور امن برای حمل غلات اوکراینی و برای صادرات مواد غذایی و کود روسیه ایجاد کند.

مقام‎های ترکیه گفته‌اند که این کشور حمل و نقل غلات در دریای سیاه را تسهیل و محافظت خواهد کرد.

یک مقام ارشد روسیه نیز گفته است که اوکراین باید مین‌های دریایی نزدیک بندر «اودسا» در حریم خود در دریای سیاه را حذف کند تا صادرات غلات ازسرگرفته شود.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین، گفت «ارتش روسیه باید کشتی‌های تجاری که غلات را حمل می‎کنند، بررسی کند تا مطمئن شود که سلاح حمل نمی‎کنند.»

وی افزود که پس از بارگیری آنها با غلات، روسیه به اسکورت کشتی‌ها تا آب‎های بین‌المللی کمک خواهد کرد.  

«خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه نیز گفت که جزئیات فنی هنوز در دست بررسی است.

به گفته وی، «تلاش‌های ما در خصوص برنامه‌ریزی فنی در زمینه‌هایی مانند نحوه انجام، نحوه پاک‌سازی مین‌ها، نحوه ایجاد کریدور و اسکورت (کشتی‌ها) ادامه دارد.»

وزیر خارجه روسیه در حالی به ترکیه سفر کرده که چند عضو ناتو، یعنی بلغارستان، مقدونیه شمالی و مونته نگرو پیشتر گفته بودند که اجازه ندادند هواپیمای لاوروف از حریم هوایی آنها برای رسیدن به صربستان عبور کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *