تصویب قطعنامه آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران در شورای حکام  

23:08 - 18 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۴۳۰۸
قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران، در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تصویب رسید.

خبرگزاری میزان - قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران، به رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تصویب رسید.

در این قطعنامه نویسندگان نسبت به ادعاهای ساختگی پیرامون پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه محل اعلام نشده در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی هسته‌ای شده‌اند.

در این قطعنامه از ایران درخواست شده است تا بمنظور انجام تعهدات قانونی خود بر اساس فوریت عمل کند و بدون تأخیر، پیشنهاد مدیرکل آژانس را برای تعامل بیشتر برای شفاف‌سازی و حل و فصل همه مسائل پادمان باقی‌مانده را بپذیرد،  از سوی دیگر از مدیرکل آژانس نیز خواسته شده است تا زمانی که مسائل پادمانی باقی مانده است، به گزارش شورای حکام ادامه دهد.

میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین نیز در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشته است که؛ ۳۰ کشور از ۳۵ عضو شورای حکام به این قطعنامه رای موافق دادند. هند، پاکستان و لیبی رای ممتنع و روسیه و چین هم رای منفی دادند.

گفتنی است، این دومین قطعنامه ضد ایرانی است که پس از اجرایی شدن برجام با فشار رژیم صهیونیستی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ هم قطعنامه مشابهی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و حمایت آمریکا پیشنهاد و تصویب شد.

بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران امروز برخی از همکاری‌های با آژانس را که فراتر از پادمان بود و تنها بر مبنای حسن نیت صورت می‌گرفت، متوقف کرد. سازمان انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حُسن نیت ایران است نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است؛ به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولین مربوطه داده شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: برجام شورای حکام

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *