واکنش ایران به تصویب قطعنامه شورای حکام: ایران حق دارد در سیاست و رویکرد خود در قبال آژانس بازنگری کند

0:02 - 19 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۴۳۴۴
دسته بندی: سیاست
سرپرست نمایندگی ایران در آژانس پس از به تصویب رسیدن قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، ضمن محکوم دانستن این اقدام و با بیان این‌که اقدام مقتضی را انجام خواهیم داد، گفت: ایران حق دارد در سیاست و رویکرد خود در قبال آژانس بازنگری کند.

خبرگزاری میزان – پس از به تصویب رسیدن قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) به همراه آمریکا با موضوع درخواست از ایران برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ۳۰ رأی موافق، ۲ رای مخالف روسیه و چین   و ۳ رای ممتنع هند، پاکستان و لیبی در شورای حکام، محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران، با محکوم دانستن این اقدام با انگیزه سیاسی و مغرضانه از جانب برخی از کشورهای عضو شورای حکام، مواضع ایران را در این خصوص گوشزد کرد.  

سرپرست نمایندگی دائم کشورمان قبل از به تصویب رسیدن قطعنامه ضمن اشاره به این‌که طی ۲۰ سال گذشته فشرده ترین بازرسی‌های آژانس در ایران صورت پذیرفته است و تنها در سال ۲۰۲۱، ۲۲ درصد از بازرسی‌های آژانس در سراسر جهان در ایران انجام شده، اضافه کرد: این در حالی است که ایران تنها ۳ درصد از کل تاسیسات هسته‌ای تحت پوشش آژانس در سراسر جهان را در اختیار دارد. 

غائبی همچنین در ادامه بار دیگر با تأکید بر این‌ نکته که ادعاهای مربوط به مکان‌های ذکر شده در گزارش مدیرکل آژانس بر اساس اطلاعات نادرست ساختگی رژیم صهیونیستی است، اظهار داشت: اعتقاد داریم بزرگ‌نمایی صورت گرفته در گزارش اخیر آژانس و تلاش‌ها به منظور ایجاد فاجعه‌ای غیرضروری در این زمینه، در حالی که ایران نگرانی‌ها و ابهامات اساسی در این گزارش دارد و مدیرکل برای ادامه مذاکرات اعلام آمادگی کرده است، نتیجه معکوس دارد. 

این دیپلمات کشورمان با مورد خطاب قرار دادن نمایندگان کشورها گفت: ایران از اقدام حامیان این قطعنامه برای پیمودن چنین مسیری که هیچ ارتباطی با واقعیات فنی میدانی ندارد، بلکه ناشی از دستور کار مغرضانه غیرحرفه‌ای و سیاسی است، به شدت ابراز تاسف می‌کند و انتظار می‌رود کشورهای حامی به تعهدات خود تحت برجام عمل کنند و شرایط را بیشتر پیچیده نکنند.

غائبی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه سطح کنونی همکاری‌های ایران و آژانس مثال زدنی است و مذاکرات نهایی برای احیای برجام ادامه دارد، اضافه کرد: بر عهده شورای حکام و اعضای آن است که پاسدار چنین همکاری گسترده و سرنوشت برجام باشند. ما باید در برابر افرادی که می‌خواهند این را به دلیل کسب امتیاز صرفاً سیاسی نابود کنند، متحد باشیم و این مسؤولیت به تنهایی بر دوش ایران نیست و این بر عهده همه ماست که در صورت از بین رفتن آن از ریل، بیشترین تأثیرات منفی را متحمل شویم؛ لذا از کشورهای عضو می‌خواهیم به این قطعنامه که هدف آن تحقق دستورکار سیاسی برخی کشورهای عضو است، رأی منفی دهند.

سرپرست نمایندگی کشورمان همچنین بعد از به تصویب رسیدن قطعنامه پیشنهادی، ضمن محکومیت قوی و رد این قطعنامه، خطاب به نمایندگان دولت‌های عضو آژانس گفت: با توجه به ادامه همکاری گسترده ایران با آژانس، دعوت از ایران برای همکاری با آژانس از طریق پذیرش قطعنامه بی معنی و ناامید کننده است. 

وی ضمن خاطر نشان کردن اینکه پذیرش قطعنامه شاهدی بر اثبات این مدعا است که فشارها و آرمان‌های سیاسی برخی کشورها بر جنبه فنی کار آژانس غلبه کرده است، افزود: این قطعنامه زنگ خطری برای اعتبار و یکپارچگی آژانس در سیستم پادمانی و رژیم منع اشاعه است و همچنین نشان می‌دهد که همکاری صادقانه و گسترده با آژانس در زمینه پادمان‌ها در برابر اراده سیاسی و فشار برخی کشورها تضعیف می‌شود.

غائبی افزود: این یک ضربه بزرگ به آژانس محسوب می‌شود که توسط یکی از مهم ترین ارگان‌های تصمیم گیر آن یعنی شورای حکام به آن وارد شد.

این دیپلمات کشورمان با روشن کردن این موضوع که پذیرش این قطعنامه نه موجب ترغیب ایران برای به فراتر رفتن از سطح بالای کنونی همکاری خود با آژانس می‌شود و نه آن را مجبور به پایین آمدن از مواضع اصولی خود می‌کند، اضافه کرد: ایران قاطعانه نسبت به این قطعنامه ابراز تأسف می‌کند و در پاسخ به آن اقدام مقتضی را انجام خواهد داد، که عواقب آن متوجه ارائه کنندگان و حامیان این قطعنامه است. 

وی با اشاره به اینکه اگر قرار باشد ایران پس از نشان دادن سطح مثال زدنی از همکاری با چنین رفتار ناعادلانه و با انگیزه سیاسی روبرو شود، هشدار داد: در واقع ایران حق دارد در سیاست و رویکرد خود در قبال آژانس بازنگری کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *