رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

واکنش‌های بین المللی به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی

11:42 - 19 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۴۶۵۹
تصویب قطعنامه ضد ایرانی ابتکاری تروئیکای اروپایی و آمریکا، در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با واکنش‌های مختلفی روبرو شد.

خبرگزاری میزان – شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی چهارشنبه شب قطعنامه ضد ایرانی را تصویب کرد که مدعی عدم همکاری ایران با آژانس بود.

روسیه و چین به قطعنامه مذکور رای منفی و لیبی، پاکستان و هند به آن رای ممتنع دادند.

تصویب این قطعنامه واکنش‌هایی را برانگیخت.

واکنش روسیه

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین ضمن اشاره به عدم حمایت کشورهای نماینده نیمی از جمعیت جهان از قطعنامه ضد ایرانی مشترک آمریکا و تروئیکای اروپایی، گفت «هنوز فرصت برای احیای برجام وجود دارد اما متاسفانه برخی از اعضا قادر به درک حساسیت موضوع نیستند و با ابتکارهای نابهنگامی مانند قطعنامه ضد ایرانی فشار می‌آورند؛ واضح است که آن‌ها از مذاکرات وین درسی نگرفته‎اند: فشار بر تهران به تشدید تنش منجر می‌شود.»

وی همچنین با اشاره به بیانیه نمایندگی آمریکا در وین اظهار کرد «پرسش این است که اولا آیا این قطعنامه منجر به بهبود همکاری تهران و آژانس می‌شود و دوما آیا به نهایی شدن مذاکرات وین کمکی خواهد کرد؟ پاسخ هر دو پرسش منفی است؛ پس برای چه قطعنامه صادر کردید؟»

ادعاهای فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا

به گزارش «رویترز»، آمریکا و فرانسه، انگلیس و آلمان به عنوان ارائه دهندگان قطعنامه ضد ایرانی به شورای حکام با انتشار بیانیه‎ای ادعایی و مداخله جویانه از ایران خواستند تا بدون هرگونه تاخیری همکاری با آژانس را از سر بگیرد.

ذوق زدگی صهیونیست‎ها از قطعنامه شورای حکام

به گزارش «تایمز آو اسرائیل»، «نفتالی بنت»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضمن طرح ادعای عدم همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، از اقدام شورای حکام مبنی بر تصویب قطعنامه قدردانی کرد.

«بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد که شورای حکام گام مهمی برای محکوم کردن ایران جهت آن چه او «عدم پایبندی ایران به بازرسی‌ها» خواند، برداشته است.

«گیلعاد اردان»، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل نیز از این قطعنامه استقبال کرد.

او از شورای امنیت نیز خواست تا ایران را پاسخگو کند.

ادامه ادعاهای آمریکا

آمریکا نیز با ارسال پیامی به آژانس بین المللی انرژی اتمی، واکنش ایران به تصویب قطعنامه اروپایی- آمریکایی تصویب شده در شورای حکام را «غیر سازنده» خواند و ادعا کرد که محدود کردن آزادی عمل آژانس و متهم کردنش به سیاسی کاری نادرست است.

وزارت خارجه آمریکا نیز ادعا کرد «هرگونه اقدام ایران برای کاهش شفافیت نتیجه معکوس خواهد داشت؛ گزارش‌های مربوط به برنامه‌ریزی ایران برای کاهش شفافیت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسیار تأسف‌آور است.»

ادعاهای نخ نما شده فرانسه

فرانسه نیز مدعی شد که عدم همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی نگران کننده است.

استقبال عربستان از تصویب قطعنامه

وزارت خارجه عربستان با انتشار بیانیه ای ادعایی ضمن استقبال از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، از ایران خواست تا بدون تاخیر با آژانس همکاری کند.

مخالفت چین با اجرای کارزار فشار

 «وانگ چانگ»، معاون رئیس نمایندگی دائم چین در سازمان‌های بین‌المللی در وین بر بی حاصل بودن اعمال فشار به ایران با هدف حل موضوع هسته‌ای تاکید کرد.

وی افزود «چین مخالف فشار کشورهای ارائه دهنده قطعنامه بر ایران از این مسیر است؛ چراکه کارزار فشار نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه باعث تشدید تنش و تشدید اوضاع می‌شود.»

نماینده چین همچنین اظهار کرد «چنین تقابلی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فقط همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به مخاطره انداخته و مذاکرات احیای برجام را که در مرحله حساس نهایی است، تضعیف می‌کند».

«وانگ» تصریح کرد که آمریکا به عنوان آغازگر بحران هسته‌ای جاری ایران، باید هر چه سریع‌تر تصمیم‌های سیاسی لازم را بگیرد و به نگرانی‌های مشروع ایران پاسخ دهد.

از منظر معاون رئیس نمایندگی دائم چین در سازمان‌های بین المللی «موضوع مهم در حال حاضر به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای ایران و بازگرداندن برجام به مسیر اصلی در زودترین زمان ممکن است و ما معتقدیم که موضوع‌های مربوط به پادمان‌های ایران تا آن زمان حل می‌شوند.»

واکنش وزارت امور خارجه به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام

طبق اعلام پایگاه خبری وزارت امور خارجه، بیانیه جمهوری اسلامی ایران متعاقب تصویب قطعنامه ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد که متن آن به شرح ذیل است:

جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح می نماید.

جمهوری اسلامی ایران بر اساس بیانیه مشترک مورخ ۵ مارس ۲۰۲۲ ، حسن نیت خود را در تعامل با آژانس با ارائه اطلاعات فنی دقیق نشان داد و انتظار این بود که آژانس نیز با رویکردی مستقل، بی طرفانه و حرفه ای، اقدامی سازنده و واقع بینانه در جهت عادی سازی موضوعات پادمانی که به اذعان خود آژانس به هیجوجه نگرانی عدم اشاعه ای نداشته، صورت دهد. ظاهرا برخی یادشان رفته که تمام موضوعات گذشته یکبار و برای همیشه در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ توسط شورای حکام بسته شد.

جمهوری اسلامی ایران طی سالهای گذشته همواره با آژانس همکاری سازنده ای داشته و انجام بخش قابل توجهی از بازرسی های آژانس در سطح جهانی در ایران موید این نکته است به گونه ای که کشورمان در حال حاضر از شفاف ترین برنامه صلح آمیز هسته ای در میان کشورهای عضو آژانس برخوردار است.

تصویب قطعنامه یادشده که بر اساس گزارش شتابزده و غیر متوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، نتیجه ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در بر نخواهد داشت.

همانگونه که قبلا نیز اعلام شده است جمهوری اسلامی ایران بدلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه یادشده گام های عملی متقابلی را اتخاذ نموده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین های فرا پادمانی از جمله آنهاست.

توییت سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به قطعنامه ضد ایرانی آژانس

«سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به قطعنامه ضد ایرانی آژانس در توییتی نوشت:

آمریکا و سه کشور اروپایی با تلاش برای پیشبرد یک قطعنامه برآمده از سومحاسبه و مشاوره غلط علیه کشوری با شفاف‌ترین برنامه هسته ای صلح آمیز در جهان، اغراض کوته‌ بینانه خود را فراتر از اعتبار آژانس قرار دادند.

بانیان این قطعنامه مستقیما مسئول تبعات بعدی هستند. پاسخ ایران قاطع و متناسب است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *