قاضی انگلیسی مجوز اخراج پناهجویان به روآندا را صادر کرد

12:16 - 21 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۶۷۹۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
یک قاضی انگلیسی با اخراج پناهجویان از این کشور به روآندا موافقت کرد.

خبرگزاری میزان - قاضی انگلیسی اجازه انجام نخستین پرواز پناهجویان به روآندا را صادر کرد.

به گزارش «سی ان ان»، یک قاضی انگلیسی پس از رد دستور دادگاه عالی لندن برای جلوگیری از نخستین پرواز اخراج پناهجویان به روآندا، طرح جنجالی مهاجرتی انگلیس مبنی بر انتقال پناهجویان به کشور آفریقایی مذکور را تایید کرد.

دولت انگلیس در ماه آوریل اعلام کرد که با قرارداداخراج پناهجویان به کشور روآندا در آفریقای شرقی موافقت کرده است.

«لندن» ادعا می‌کند که این اقدام با هدف ایجاد اختلال در فعالیت شبکه‌های قاچاق انسان و جلوگیری از عبور مهاجران از کانال‌های خطرناک برای ورود به انگلیس در نظر گرفته شده است اما فعالان حقوق بشری این اقدام را ناقض حقوق پناهجویی و حقوق بشر می‌دانند.

به همین دلیل، گروه‌های حقوق بشری، اتحادیه خدمات عمومی و تجاری، اتحادیه کارگری به نمایندگی از کارکنان دولت در وزارت کشور انگلیس و برخی از پناهجویان در آستانه اخراج به روآندا، چالشی حقوقی را برای مسدود کردن پرواز انگلیس به روآندا برای انتقال پناهجویان ایجاد کردند.

آن‌ها گفتند که سیاست «پریتی پاتل»، وزیر کشور انگلیس «غیرقانونی» است و به دنبال حکم قانونی برای جلوگیری از انجام پروازها بودند.

این دسته از مخالفان طرح مهاجرتی موسوم به «روآندا»، همچنین صلاحیت قانونی «پاتل» برای انجام این اقدام، منطقی بودن ادعای او مبنی بر معرفی روآندا به عنوان یک کشور ثالث امن و نقض کنوانسیون حقوق بشر اروپایی را مورد انتقاد قرار دادند.

در نهایت یک قاضی انگلیسی دستور دادگاه عالی لندن مبنی بر ممنوعیت انجام پروازهای انتقال پناهجویان به روآندا را رد کرد.

«پاتل» و «بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس از حکم مذکور استقبال کردند؛ در عین حال گروه‎‌های حقوق بشری تاکید کردند که به فعالیت خود در این رابطه ادامه می‌دهند.

آژانس پناهجویان سازمان ملل و دیگر گروه‌های حقوق بشری بین المللی با طرح روآندا مخالفت و استدلال می‌کنند که این طرح خطرات را افزایش داده و پناهجویان را به راه‌های جایگزین مخاطره آمیز سوق می‌دهد.

طرح روآندا یک چالش قانونی دیگر در پیش دارد که موسسه خیریه پناهجویی مطرح کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *