رئیس کل دادگستری استان کرمان: روحانیون از ظرفیت‌های فرهنگی بزرگ کشور هستند

10:27 - 22 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۸۰۸۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: انتظار این است که روحانیون و ائمه جمعه بیش از پیش در پیشگیری از وقوع جرم و ترویج صلح و سازش به کمک دستگاه قضایی آمده و بسیاری از مسائل اجتماعی و فرهنگی که تولید پرونده می کند را در پرتوی تعامل مشترک حل کنیم.

خبرگزاری میزان-حجت الاسلام و المسلین ابراهیم حمیدی در دیدار با ائمه جمعه شرق استان کرمان از روحانیون به عنوان ظرفیت های فرهنگی بزرگ کشور یاد کرد و افزود: وجود آسیب های اجتماعی به جایگاه نظام خدشه وارد می کند و همه وظیفه داریم که این مسائل را برطرف کنیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: انتظار این است که روحانیون و ائمه جمعه بیش از پیش در پیشگیری از وقوع جرم و ترویج صلح و سازش به کمک دستگاه قضایی آمده و بسیاری از مسائل اجتماعی و فرهنگی که تولید پرونده می‌کند را در پرتوی تعامل مشترک حل کنیم.

وی توصیه های اخلاقی و شرعی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: روحانیون و ائمه جمعه با طرح مسائل اخلاقی و ارائه مشاوره های عمومی از جمله در نماز جمعه و نیز مشاوره های خصوصی می‌توانند از بروز بسیاری از مسائل و آسیب های اجتماعی جلوگیری کنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: در پیگیری پرونده های قضایی در صورتی که با معلول ها برخورد نشود، روند ورودی پرونده ها تغییری نخواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی تصریح کرد: راهکار رفع مشکلات امروز ما راهکارهای قضایی نیست و البته راهکارهای قضایی باید وجود داشته باشد اما این موضوع باید به عنوان آخرین راهکار مد نظر قرار گیرد و در این رابطه باید فرهنگسازی لازم نیز انجام شود.

وی همکاری روحانیون برای توسعه صلح و سازش را منجر به کاهش ورودی پرونده ها و رفع ریشه ای اختلافات و خصومات دانست و تاکید کرد: قوه قضاییه با صدور حکم، یک فرد را محکوم می کند و یک نفر را حاکم می کند و رفع خصومت حاصل نمی شود اما با ورود روحانیون و توسعه صلح و سازش، خصومات و اختلافات به صورت ریشه ای حل می شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان، پیگیری اهداف مشترک، خدمت به مردم و افزایش رضایت مندی مردم از نظام مقدس جمهوری اسلامی را از اهداف برگزاری نشست های مشترک دانست و تاکید کرد: ائمه جمعه و جماعات بلندگوی مردم و نظام هستند و در جای خود باید ضمن پیگیری درخواست ها و انتظارات مردم از دستگاه ها، از عملکرد مسئولان نیز دفاع کنند و اگر اطلاعات کافی نداشته باشند نمی توانند این دفاع را انجام دهند.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به این مطلب که کار دستگاه قضایی دو بعد کمی و کیفی دارد، گفت: در بُعد کمی می توان با افزایش ساعات کاری، پیگیری پرونده ها در ساعات غیراداری و حرکت های جهادی اقدام کرد اما کیفیت کار در دستگاه قضایی در اجرای عدالت و احقاق حقوق مردم است که تحقق این امر بسیار سنگین و دشوار است و باید تلاش کنیم در هر دو بعد به نحوی عمل کنیم که مردم از عملکرد دستگاه قضایی و نظام جمهوری اسلامی رضایت داشته باشند.

وی کار در دستگاه قضایی در شرق استان کرمان را همراه با دشواری های بیشتر نسبت به سایر نقاط دانست و ادامه داد: آسیب های اجتماعی با شدت و ضعف های متفاوت در نقاط مختلف وجود دارد و ما باید تلاش کنیم که وضعیت موجود به وضعیت مطلوب تغییر یابد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: روحانیون نمایندگان مردم هستند و باید مطالبه گری کنند و در این رابطه باید توجه داشت که مطالبه گری نباید منجر به دخالت در کار قضایی شود زیرا با اسقلال قوه قضاییه منافات دارد.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی اظهار کرد: مطالبه کردن و رساندن حرف مردم به دستگاه قضایی از جمله مواردی است که انتظار داریم روحانیون به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعیین تکلیف نخلستانی که در حال خشک شدن است و حل مشکل ان نیاز به تدبیر قضایی دارد نیز گفت: در این رابطه معتقدم که نظارت ها باید به صورت دقیق اعمال می شده است تا از تبدیل مشکلات به معضلات جلوگیری شود و در رابطه با این موضوع نیز تمامی جوانب را به صورت دقیق بررسی کرده و تصمیم گیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: روحانیون

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *