افتتاح برنامه ملی سنجش نوآموزان با حضور وزیر آمورش و پرورش

11:08 - 22 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۸۳۰۸
برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی با حضور وزیر آموزش و پرورش در منطقه 3 تهران افتتاح و آغاز به کار کرد.

خبرگزاری میزان - به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز یوسف نوری با حضور در دبستان دخترانه رازی در منطقه 3 تهران برنامه ملی سنجش نوآموزان بدو ورود دبستان و پیش دبستانی را افتتاح و از پایگاه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بازدید کرد.

براین اساس؛ وزیر آموزش و پرورش با حضور در بخش‌های مختلف پایگاه سنجش از نزدیک در جریان فرآیند سنجش نو آموزان قرار گرفت.

شایان ذکر است؛ آزمایندگی‌های مختلف تحصیلی از جمله شنوایی گفتار درمانی آمادگی جسمانی، توانایی حرکت و ... ، از جمله مراحل  انجام سنجش در پایگاه‌های مذکور است.

گفتنی است؛ فعالیت تعداد 2472 پایگاه سنجش در سطح کشور از امروز آغاز و تا 30 مهر 1401 ادامه دارد.


تشریح «برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستان»

حمیدطریفی حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه که با موضوع «برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستان» برگزار شد، بابیان‌ این‌که این برنامه ملی یکی از بزرگ‌ترین و فراگیرترین برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش است، گفت: این برنامه از سه دهه گذشته آغاز شده است و از پوشش ۳درصدی به پوشش ۹۹.۵درصدی رسیده و با بالاترین کیفیت در همه مناطق کشور اجرا می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بابیان اینکه در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی یک‌میلیون و ۶۰۰هزار نوآموز در سامانه سیدا ثبت‌نام شدند، گفت: در برنامه سنجش امسال، نوآموزان در۱۲۰۰پایگاه اولیه‌(مدارس ابتدایی)، ۸۰۰پایگاه تخصصی، ۴۲۷پایگاه سیار‌ برای عشایر مناطق صعب‌العبور کشور با بیش از ده هزار عوامل اجرایی نوآموزان مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

وی گفت: در برنامه سنجش، شورای سیاست‌گذاری تصمیم‌گیری کلان و هم‌چنین ستاد هماهنگی امور سنجش استان از یک ماه پیش تشکیل‌شده و وزارت بهداشت از شرکای اصلی ما در اجرای این برنامه است.

طریفی به ۳هدف در حوزه آموزش و پرورش استثنایی اشاره کرد و گفت:  نخستین هدف ما در آموزش و پرورش افزایش پوشش و جذب دانش آموزان با نیازهای ویژه است که یکی از راهکاری این کار انجام برنامه سنجش اصلی است تا بتوانیم دانش آموزان ‌را شناسایی کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۷گروه از دانش آموزان را تحت پوشش قرار می‌دهد و سال گذشته ۳گروه هم اضافه‌شده است و در سال‌های آینده باید تعداد گروه‌های هدف افزایش پیدا کند.

وی گفت: دومین هدف از برنامه سنجش تشخیص به‌موقع و مداخلات بهنگام است. یکی از سیاست‌های آموزش پرورش تعمیم این برنامه به سنین پایین‌تر است. سومین هدف بحث کیفیت‌بخشی به امور آموزشی و پرورشی است که از داده‌های سنجش برای برنامه‌ریزی استفاده می‌شود.

طریفی تصریح کرد: رسانه یکی از ۴رکن اصلی تعلیم و تربیت است که انتظار داریم ما را در رسیدن به حیات طیبه مدنظر سند تحول بنیادین کمک کند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مورد زمان شروع فرایند سنجش گفت: فرایند سنجش از هم‌اکنون شروع ‌شده و ستادهای استانی تشکیل شده و دوره‌های تخصصی برای آزماینده‌ها برگزار شده و فرآیند جهش تحصیلی از ۳۱خرداد آغاز می‌شود.

وی گفت: فرایند سنجش از نیمه دوم خرداد آغازشده و در تمام  پایگاه‌های فعال از ساعت ۸ صبح شروع به کار و تا ساعت یک بعدازظهر ادامه دارد و البته در بعضی استان‌ها، پایگاه‌ها بعدازظهر برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم تا پایان شهریور تمام دانش آموزان مورد سنجش قرار بگیرند .

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مورد هزینه سنجش اظهار کرد:‌ هزینه سنجش در حدود۶۰هزار تومان برآورد شده که برای  ۱۰درصد دانش آموزان نیم‌بها و برای عشایر رایگان است.

وی گفت: امسال مواردی چون بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی و شرایط بهداشتی و شرایط مربوط به پوست و مو و وضعیت بهداشت دهان و دندان دانش آموزان را موردسنجش قرار می‌دهیم و در سنجش آمادگی تحصیلی در پایگاه‌های تخصصی شرایط هوشی و غربالگری‌های تخصصی دانشی، مواردی است که درآزمون آمادگی تحصیلی امسال مورد سنجش قرار می‌دهیم.

طریفی گفت: در آزمون آمادگی تحصیلی امسال، بخش‌های مختلفی شامل شایستگی‌های حرکتی دانش آموزان و اختلالات یادگیری آن‌ها ردیابی و پیش‌بینی می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: فرآیند سنجش که امروز به‌صورت نمادین افتتاح شد، هم‌زمان در پایگاه‌های سراسر کشور آغاز می‌شود که ثبت‌نام دانش آموزان توسط مدیران مدارس انجام ‌شده و از یک تیرماه به‌صورت فراگیر و در سطح کشور تمام پایگاه‌ها فعال خواهند شد و خانواده‌ها می‌توانند با نوبتی که از مدیران مدارس می‌گیرند به این پایگاه‌ها مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید:

سنجش سلامت نوآموزان چطور انجام می‌شود؟

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *